Skip to main content

Tento článek je součástí seriálu pravidelných příspěvků, které od roku 2010 popisují zejména změny k lepšímu v brněnských ulicích, tentokrát za kalendářní rok 2024. Tento rok lze shrnout jako dosti chudý, došlo na několik oprav a legalizací chodníků, realizace se dočkalo několik cyklo-obousměrek, avšak jednosměrky přibývají násobně rychleji. Realizovány byly tři stoupací cyklopruhy, přechod přes Bauerovu byl nahrazen lávkou. O většině jsme průběžně informovali na našem facebooku. Finanční přehled všech staveb od první stavby v 90. letech naleznete v článku Co buduje radnice 2024. Dřívější roční soupisy jsou k nalezení pod štítkem změny.

Lávka Bauerova jako propojení, Riviéra-Arena (Brno-střed, 355m)

V říjnu roku 2024 byla otevřena lávka přes Bauerovu vedoucí mezi Arénou a Riviérou jako náhrada za úrovňový přechod. Samotná lávka má délku 200 m a navazující rampy 150m. Na jihu bezprostředně navazuje na lávku přes Svratku a končí uprostřed parkoviště zatím v území nikoho. Po dostavbě Areny se v prostoru dokončené nové kolejové smyčky v Pisárkách bude možno se dostat až na ulici Lipovou. Těžko nyní odhadnou zda legálně na kole a přímo, protože původní představy KAM Brno v Územní studii Lokalita brněnského výstaviště výkres B.05a již vzaly za své. Lávka je široká příjemných 6,0 m a je zde legální vjezd kol, vjezd automobilům je zahrazen sloupky. Lávka byla postavena v rámci stavby započaté v roce 2023 „Silnice I/42 – Brno VMO Bauerova“ obsahující parkoviště pro 1700 vozidel pro sportovní halu, opravu čtyřpruhu a stavbu dvou lávek v celkové ceně 550 mil. Kč. Časově to vychází asi stejně nebo o něco lépe, neboť maximální čekání na zelenou je 110 sekund, cesta lávkou je o 250 m delší což dělá 60 sekund navíc.

Legalizace chodníku na cyklostezku ul. Kníničská-sever, úsek Stránského-Sochorova(Brno-Komín, 900 m)

V srpnu 2024 došlo v rámci Dáme na vás k opravě povrchu chodníku za 5 mil Kč a následně k legalizaci jízdy na kole formou jeho označení na cyklostezku, která však je ukončena na 4 přejezdech tramvajových kolejí a na dvou zastávkách (o celkové délce cca 450 m). Původní ambice dovést legalizaci až na Stránského nebyla provedena z důvodu úzkého profilu chodníku. Kvalita provedení stezky je nízká např. křížení kolejí je vedeno asfaltovým dorazem různé výšky na žlábkovou kolejnici pod nevhodným úhlem, malé odstupy, špatné rozhledy, proměnlivá kvalita opravy a odpovídá nízkým nákladům. Šlo o léta poptávané opatření formulované minimálně již v roce 2013, v roce bylo hledáno řešení 2017 nejprve jižní stranou realizovanou v roce 2022 a nyní je legalizace vjezdu na obou stranách ulice Kníničská.

Legalizace chodníků

jedná se pouze dopravní značení bez jakýchkoliv úprav

• ul. Bubeníčkova na cyklostezku, úsek Stará osada-Koperníkova (Brno-Židenice, 250 m)

Opatření bylo stanoveno v květnu 2024 a je z něho vyjmut přejezd kolejí a asi 100 m úsek, aby navázalo na dříve provedené opatření v podchodu Staré osady přes Gajdošovu. Neřeší bezbariérovost nájezdů ani sjezdů na chodník.

• ul. Jedovnická na povolený vjezd, úsek Bělohorská-Novolíšeňská (Brno-Židenice, 1400 m)

Opatření bylo stanoveno v červenci 2024 a je z něho vyjmut přejezd vjezdu do spalovny SAKO. Taktéž neřeší bezbariérovost nájezdů ani sjezdů na chodník.

Stoupací cyklopruhy

• Libušina tř. úsek Šárka-Chopinova (Kohoutovice, 2500 m)

Podle studie z roku 2015 navržený stoupací pruh do Kohoutovic je pouze v krátké části 700 m v úseku Voříškova-Chalabalova oboustranný. Původně měl být navrhován jako oboustranný cyklopruh po celé délce, neboť vozovka ulice je dostatečně široká. Než se dostal do přípravy byl prostor věnován parkování automobilů. Toto opatření nenavazuje na horní část ul. Libušina třída mezi Voříškovou a Jírovcovou, kde měly být cyklopruhy po obou stranách, ale je zde parkování po obou stranách a bezcenné piktogramy.
Foto Ivana T.

• Jugoslávská úsek Merhautova-Helfertova (Brno-sever, 250 m)

Stoupací cyklopruh navazující na stejné opatření vzniklé po rekonstrukci ul. Lesnická.

• Provazníkova úsek Dukelská-Kohoutova (Brno-sever, 200 m)

Jde o víceúčelový cyklopruh z připomínek M. Šnobra, které byly zapracovány. Protože navržená komunikace byla o šířce 7,5 m a ve městě postačuje ve městě o metr menší šíře, byl tento metr přerozdělen na víceúčelák. Je to tedy opatření z nouze, co zbylo po funuse a přesto to stálo nemálo energie osob přímo nezainteresovaných.
foto: Marek L.

Obousměrky

• Veselá (Brno-střed, 100 m)

V dubnu 2023 byla realizován kompromisní návrh obousměrky Veselá z roku 2020 (navazující na soudy o ně z 2019), který vede krkolomně přes Českou a Středovou v úseku nám. Svobody-Skrytá. V říjnu 2023 byla po rekonstrukci ulice (po výměně horkovodu) realizována druhá část úsek Skrytá-Opletalova. Tím byl kompromisní návrh z roku 2020 dokončen.
V prosinci 2023 byla stanovena další úprava, která zobousměrní Veselou i v úseku Středova-Zámečnická, a přepracován byl i úsek Středová-Skrytá do stejného technického řešení. Tato úprava byla v srpnu 2024 realizována. Tím se snad 5 letech snad kauza obousměrky Veselá završila a lze projet legálně od Zelného trhu až po Joštovu v obou směrech.

• Slezákova (Brno-sever, 400 m)

V rámci rezidentního parkování OPS 4-06 vznikla nová jednosměrka Slezákova pro auta, která byla ponechána obousměrná pro cyklisty při šířce 3,5m, dostupné jsou rozsáhlé výhybny na místech vjezdů do garáží rodinných domů.

• Krausova (Černovice, 250 m)

Po rekonstrukci ulice a připomínce M.Šnobra vznikla cykloobousměrka 3,5m v Černovicích. Martine díky.

• Kratina (Komárov, 100 m)

Po úpravách parkování v ulici měla vzniknout nová jednosměrka, po připomínce M.Šnobra a BNK je to alespoň obousměrka. Martine díky.

Námitky a připomínky

Níže seznam námitek (zejména ke zjednosměrňování) a jejich vypořádání, v roce 2024 přibylo 5 (OPS Rokycanova, Chaloupky, Kamechy) a vyřešeny byly 2 (Krausova, Kratina):

ulicedatum námitkypředmětstavč.j. OD MMBodkaz na námitku
Myslbekova, Václavkova, Mošnova, Krokova, Filipínského, Gebauerova, Karáskovo nám., Vymazalova (OPS 5-02 Rokycanova)8.7.2024zachování obousměrnosti pro kola, zřízení obousměrekzamítnuto a slib že bude řešeno samostatně (19.8.2024)MMB/0733505/2024/KAUdoc
Chaloupky20.3.2024zachování obousměrnosti pro kolaDo 8.4.2025 nestanoveno.MMB/0093906/2024/HAdoc
Kamechy5.4.2024zachování obousměrnosti pro kolazamítnuto (5.6.2024), cyklisti jsou nebezpeční (fb)MMB/0131713/2024/HLdoc
Kratina5.4.2024 (zřejmě podal i M.Šnobr)vyřešeno novým návrhem stanovením s obousměrkou (2.4.2024), stanoveno (28.5.2024)MMB/0108959/2024/RYdoc
Krausova27.5.2024 (M.Šnobr)zachování obousměrnosti pro kolavyřešeno zapracováním obousměrek do výkresu (12.7.2024)MMB/0564879/2024/ZAVpdf
Provazníkova (VMO Tomkovo nám.)26.4.2024
(M.Šnobr)
víceúčelový pruhvyřešeno zapracováním obousměrek do výkresu (24.10.2024)MMB/0924791/2024/ZAV
OPS 1-17 Lerchova14.6.2023zřízení obousměrek, které splňují předpisy (š=4,0m+)zamítnuto a slib že bude řešeno samostatně (17.7.2023)MMB/0252322/2023/KAUdocs
Jánská11.10.2022zachování obousměrnosti pro kolavyřešeno samostatně stanovením (22.5.2023)MMB/0450064/2022docs
Kroupova5.9.2021zachování obousměrnosti pro kolapodáno (6.9.2021), nestanoveno.MMB/0408820/2021/PERdocs
Slovinská (OPS Vackova)30.6.2021obnovení jednosměrkyvyřešeno samostatně stanovením 15.8.2022.MMB/0348216/2020/ZAVdrive
Slezská (OPS Sirotkova)6.4.2021zachování obousměrnosti pro kolavyjmuto z OPS a řešena samostatně stanovením 13.10.2021.MMB/05221152-2/2020/VOSdocs
M.Steyskalové (OPS Sirotkova)6.4.2021zachování obousměrnosti pro kolazamítnutoMMB/05221152-2/2020/VOSdocs
Korejská (OPS Zborovská)6.4.2021zachování obousměrnosti pro kolavyřešeno samostatně stanovením 24.11.2021MMB/0026914-1/2021/VOSdocs
Opletalova18.9.2020rušení cykloobousměrkyvyřešeno novým návrhem 20.11.2020MMB/0348216/2020/ZAVdrive
Merhautova16.7.2020absence cykloopatření, zavedení dveřní zóny, BESIPzamítnutoMMB/0237408/2020/ZAVdrive
Mlýnská (OPS Špitálka)23.6.2020zachování cyklopruhuvyjmuto z OPS a řešeno samostatně, zřejmě s vjezdem do Vlněny mezi budovami D a E.MMB/0095922-2/2020/VOSdrive
Palírenská23.6.2020zachování obousměrnosti pro kolanestanoveno – dle pasportuMMB/0198776/2020/HAdrive
Davídkova9.1.2020doplnění přejezdu pro cyklisty a další opatřenízamítnuto do 15.4.2022MMB/0526691/2019/ZAVdrive
Vsetínská9.1.2020zachování obousměrnosti pro kolazamítnuto – dle pasportuMMB/0522422/2019/HAdrive
Rebešovická6.1.2020doplnění přejezdu pro cyklisty a další opatřenízamítnuto 15.3.2021MMB/0502558/2019/HAdrive
Nádražní24.12.2019rušení přechodu pro chodcezamítnutoMMB/0234642-1-0/2019/VOSdrive
Havlíčkova16.12.2019zachování obousměrnosti pro kolanestanoveno – dle pasportuMMB/0498552/2019/PALOdrive
Novolíšeňská7.12.2019zachování cyklopruhuzamítnuto – dle pasportuMMB/0485611/2019/HAdrive
Gorkého16.8.2019zachování obousměrnosti pro kola a plánované rozšíření po rekonstrukci ulicevyřešeno jako kompromis cykloobousměrky 26.11.2020MMB/0279547-1/2019drive
Mlýnská (úsek Rumiště-Dornych)15.8.2019zachování obousměrnosti pro kolanavráceno zpět na základě rozhodnutí souduMMB/0224369/2019drive
Rumiště15.8.2019zachování obousměrnosti pro kolanavráceno zpět na základě rozhodnutí souduMMB/0224369/2019drive
Mendlovo nám.15.8.2019zachování obousměrnosti pro kolanavráceno zpět na základě rozhodnutí soudu. Úprava místa stanovená 22.4.2020 nakonec nerealizována.MMB/0224291/2019drive
Veselá vč. Solniční31.7.2019zachování obousměrnosti pro kola a plánované rozšíření po rekonstrukci ulicevyřešeno jako kompromis 7.2.2020 cykloobousměrky, realizováno kompromisem v roce 2023, finální řešení stanoveno 1.12.2023. Dosud nerealizovánoMMB/0224294/2019drive
Radnická31.7.2019zachování obousměrnosti pro kolanavráceno zpět na základě rozhodnutí souduMMB/0224294/2019drive

Připravované projekty

Stavby v realizaci:
• Nábřeží Svratky etapa VI a VII (úsek ul. Ludmily Konečné-Holandská)
• Legalizace chodníku Vídeňská-Renneská
a další stavební akce naleznete na mapě pod odkazem: Co buduje radnice 2024

Sumarizace cyklistické infrastruktury 2024

Délka komunikací (odkaz ke konkrétnímu datu) v Brně je 1022 km (vč. dálnic a silnic I., II. a III. třídy; dle Ročenky dopravy vydané BKom 2023):

  • z toho 20 km dálnic (spravuje ŘSD) [BKom 2023]
  • z toho 46 km silnic I. třídy (spravuje ŘSD) [BKom 2023]
  • z toho 118 km silnic II. a III. třídy (spravuje Jihomoravský kraj) [BKom 2023]
  • z toho 838 km místních komunikací (spravuje město Brno) [BKom 2023]
    • z toho cca 60 km cyklostezek (značky B11/C8/C9/C10) [highway=cycleway OR cycleway=track]
    • z toho 13 km ulic s cyklopruhy (značky IP19, IP20) [(cycleway=lane OR cycleway=share_busway) + 0,5×(„cycleway:right“=lane OR „cycleway:left“=lane OR „cycleway:right“=share_busway OR „cycleway:left“=share_busway) OR ( (cycleway=lane OR cycleway=share_busway) AND oneway=yes)]
    • z toho 180 km jednosměrek (značka B2) [(residential OR living_street OR pedestrian) oneway=yes]
      • z toho 16 km (76 ulic) cykloobousměrek (značky B2+E12) [opposite OR „oneway:bicycle“=no]

Mapy: Všechny obousměrky v Brně a Všechny známé stojany na kola (mapy jsou stále aktuální, nezastarávají od publikace článku).
Vývoj infrastruktury za poslední dekádu (v km):

 cyklostezkacyklopruhyjednosměrky mimo ZÁKOSz toho cyklo-obousměrky
20123681422
2017431115910
2021511417011
2027

Napište komentář