Tento článek je součástí seriálu pravidelných příspěvků, které od roku 2010 popisují zejména změny k lepšímu v brněnských ulicích, tentokrát za kalendářní rok 2024. Tento rok lze shrnout jako dosti chudý, došlo na několik oprav a legalizací chodníků, realizace se dočkalo několik cyklo-obousměrek, avšak jednosměrky přibývají násobně rychleji. Realizovány byly tři stoupací cyklopruhy, přechod přes Bauerovu byl nahrazen lávkou. O většině jsme průběžně informovali na našem facebooku. Finanční přehled všech staveb od první stavby v 90. letech naleznete v článku Co buduje radnice 2024. Dřívější roční soupisy jsou k nalezení pod štítkem změny.
Lávka Bauerova jako propojení, Riviéra-Arena (Brno-střed, 355m)
V říjnu roku 2024 byla otevřena lávka přes Bauerovu vedoucí mezi Arénou a Riviérou jako náhrada za úrovňový přechod. Samotná lávka má délku 200 m a navazující rampy 150m. Na jihu bezprostředně navazuje na lávku přes Svratku a končí uprostřed parkoviště zatím v území nikoho. Po dostavbě Areny se v prostoru dokončené nové kolejové smyčky v Pisárkách bude možno se dostat až na ulici Lipovou. Těžko nyní odhadnou zda legálně na kole a přímo, protože původní představy KAM Brno v Územní studii Lokalita brněnského výstaviště výkres B.05a již vzaly za své. Lávka je široká příjemných 6,0 m a je zde legální vjezd kol, vjezd automobilům je zahrazen sloupky. Lávka byla postavena v rámci stavby započaté v roce 2023 „Silnice I/42 – Brno VMO Bauerova“ obsahující parkoviště pro 1700 vozidel pro sportovní halu, opravu čtyřpruhu a stavbu dvou lávek v celkové ceně 550 mil. Kč. Časově to vychází asi stejně nebo o něco lépe, neboť maximální čekání na zelenou je 110 sekund, cesta lávkou je o 250 m delší což dělá 60 sekund navíc.





Legalizace chodníku na cyklostezku ul. Kníničská-sever, úsek Stránského-Sochorova(Brno-Komín, 900 m)
V srpnu 2024 došlo v rámci Dáme na vás k opravě povrchu chodníku za 5 mil Kč a následně k legalizaci jízdy na kole formou jeho označení na cyklostezku, která však je ukončena na 4 přejezdech tramvajových kolejí a na dvou zastávkách (o celkové délce cca 450 m). Původní ambice dovést legalizaci až na Stránského nebyla provedena z důvodu úzkého profilu chodníku. Kvalita provedení stezky je nízká např. křížení kolejí je vedeno asfaltovým dorazem různé výšky na žlábkovou kolejnici pod nevhodným úhlem, malé odstupy, špatné rozhledy, proměnlivá kvalita opravy a odpovídá nízkým nákladům. Šlo o léta poptávané opatření formulované minimálně již v roce 2013, v roce bylo hledáno řešení 2017 nejprve jižní stranou realizovanou v roce 2022 a nyní je legalizace vjezdu na obou stranách ulice Kníničská.













Legalizace chodníků
jedná se pouze dopravní značení bez jakýchkoliv úprav
• ul. Bubeníčkova na cyklostezku, úsek Stará osada-Koperníkova (Brno-Židenice, 250 m)
Opatření bylo stanoveno v květnu 2024 a je z něho vyjmut přejezd kolejí a asi 100 m úsek, aby navázalo na dříve provedené opatření v podchodu Staré osady přes Gajdošovu. Neřeší bezbariérovost nájezdů ani sjezdů na chodník.
• ul. Jedovnická na povolený vjezd, úsek Bělohorská-Novolíšeňská (Brno-Židenice, 1400 m)
Opatření bylo stanoveno v červenci 2024 a je z něho vyjmut přejezd vjezdu do spalovny SAKO. Taktéž neřeší bezbariérovost nájezdů ani sjezdů na chodník.
Stoupací cyklopruhy
• Libušina tř. úsek Šárka-Chopinova (Kohoutovice, 2500 m)
Podle studie z roku 2015 navržený stoupací pruh do Kohoutovic je pouze v krátké části 700 m v úseku Voříškova-Chalabalova oboustranný. Původně měl být navrhován jako oboustranný cyklopruh po celé délce, neboť vozovka ulice je dostatečně široká. Než se dostal do přípravy byl prostor věnován parkování automobilů. Toto opatření nenavazuje na horní část ul. Libušina třída mezi Voříškovou a Jírovcovou, kde měly být cyklopruhy po obou stranách, ale je zde parkování po obou stranách a bezcenné piktogramy.
Foto Ivana T.











• Jugoslávská úsek Merhautova-Helfertova (Brno-sever, 250 m)
Stoupací cyklopruh navazující na stejné opatření vzniklé po rekonstrukci ul. Lesnická.




• Provazníkova úsek Dukelská-Kohoutova (Brno-sever, 200 m)
Jde o víceúčelový cyklopruh z připomínek M. Šnobra, které byly zapracovány. Protože navržená komunikace byla o šířce 7,5 m a ve městě postačuje ve městě o metr menší šíře, byl tento metr přerozdělen na víceúčelák. Je to tedy opatření z nouze, co zbylo po funuse a přesto to stálo nemálo energie osob přímo nezainteresovaných.
foto: Marek L.




Obousměrky
• Veselá (Brno-střed, 100 m)
V dubnu 2023 byla realizován kompromisní návrh obousměrky Veselá z roku 2020 (navazující na soudy o ně z 2019), který vede krkolomně přes Českou a Středovou v úseku nám. Svobody-Skrytá. V říjnu 2023 byla po rekonstrukci ulice (po výměně horkovodu) realizována druhá část úsek Skrytá-Opletalova. Tím byl kompromisní návrh z roku 2020 dokončen.
V prosinci 2023 byla stanovena další úprava, která zobousměrní Veselou i v úseku Středova-Zámečnická, a přepracován byl i úsek Středová-Skrytá do stejného technického řešení. Tato úprava byla v srpnu 2024 realizována. Tím se snad 5 letech snad kauza obousměrky Veselá završila a lze projet legálně od Zelného trhu až po Joštovu v obou směrech.





• Slezákova (Brno-sever, 400 m)
V rámci rezidentního parkování OPS 4-06 vznikla nová jednosměrka Slezákova pro auta, která byla ponechána obousměrná pro cyklisty při šířce 3,5m, dostupné jsou rozsáhlé výhybny na místech vjezdů do garáží rodinných domů.
• Krausova (Černovice, 250 m)
Po rekonstrukci ulice a připomínce M.Šnobra vznikla cykloobousměrka 3,5m v Černovicích. Martine díky.
• Kratina (Komárov, 100 m)
Po úpravách parkování v ulici měla vzniknout nová jednosměrka, po připomínce M.Šnobra a BNK je to alespoň obousměrka. Martine díky.
Námitky a připomínky
Níže seznam námitek (zejména ke zjednosměrňování) a jejich vypořádání, v roce 2024 přibylo 5 (OPS Rokycanova, Chaloupky, Kamechy) a vyřešeny byly 2 (Krausova, Kratina):
ulice | datum námitky | předmět | stav | č.j. OD MMB | odkaz na námitku |
Myslbekova, Václavkova, Mošnova, Krokova, Filipínského, Gebauerova, Karáskovo nám., Vymazalova (OPS 5-02 Rokycanova) | 8.7.2024 | zachování obousměrnosti pro kola, zřízení obousměrek | zamítnuto a slib že bude řešeno samostatně (19.8.2024) | MMB/0733505/2024/KAU | doc |
Chaloupky | 20.3.2024 | zachování obousměrnosti pro kola | Do 8.4.2025 nestanoveno. | MMB/0093906/2024/HA | doc |
Kamechy | 5.4.2024 | zachování obousměrnosti pro kola | zamítnuto (5.6.2024), cyklisti jsou nebezpeční (fb) | MMB/0131713/2024/HL | doc |
Kratina | 5.4.2024 (zřejmě podal i M.Šnobr) | vyřešeno novým návrhem stanovením s obousměrkou (2.4.2024), stanoveno (28.5.2024) | MMB/0108959/2024/RY | doc | |
Krausova | 27.5.2024 (M.Šnobr) | zachování obousměrnosti pro kola | vyřešeno zapracováním obousměrek do výkresu (12.7.2024) | MMB/0564879/2024/ZAV | |
Provazníkova (VMO Tomkovo nám.) | 26.4.2024 (M.Šnobr) | víceúčelový pruh | vyřešeno zapracováním obousměrek do výkresu (24.10.2024) | MMB/0924791/2024/ZAV | – |
OPS 1-17 Lerchova | 14.6.2023 | zřízení obousměrek, které splňují předpisy (š=4,0m+) | zamítnuto a slib že bude řešeno samostatně (17.7.2023) | MMB/0252322/2023/KAU | docs |
Jánská | 11.10.2022 | zachování obousměrnosti pro kola | vyřešeno samostatně stanovením (22.5.2023) | MMB/0450064/2022 | docs |
Kroupova | 5.9.2021 | zachování obousměrnosti pro kola | podáno (6.9.2021), nestanoveno. | MMB/0408820/2021/PER | docs |
Slovinská (OPS Vackova) | 30.6.2021 | obnovení jednosměrky | vyřešeno samostatně stanovením 15.8.2022. | MMB/0348216/2020/ZAV | drive |
Slezská (OPS Sirotkova) | 6.4.2021 | zachování obousměrnosti pro kola | vyjmuto z OPS a řešena samostatně stanovením 13.10.2021. | MMB/05221152-2/2020/VOS | docs |
M.Steyskalové (OPS Sirotkova) | 6.4.2021 | zachování obousměrnosti pro kola | zamítnuto | MMB/05221152-2/2020/VOS | docs |
Korejská (OPS Zborovská) | 6.4.2021 | zachování obousměrnosti pro kola | vyřešeno samostatně stanovením 24.11.2021 | MMB/0026914-1/2021/VOS | docs |
Opletalova | 18.9.2020 | rušení cykloobousměrky | vyřešeno novým návrhem 20.11.2020 | MMB/0348216/2020/ZAV | drive |
Merhautova | 16.7.2020 | absence cykloopatření, zavedení dveřní zóny, BESIP | zamítnuto | MMB/0237408/2020/ZAV | drive |
Mlýnská (OPS Špitálka) | 23.6.2020 | zachování cyklopruhu | vyjmuto z OPS a řešeno samostatně, zřejmě s vjezdem do Vlněny mezi budovami D a E. | MMB/0095922-2/2020/VOS | drive |
Palírenská | 23.6.2020 | zachování obousměrnosti pro kola | nestanoveno – dle pasportu | MMB/0198776/2020/HA | drive |
Davídkova | 9.1.2020 | doplnění přejezdu pro cyklisty a další opatření | zamítnuto do 15.4.2022 | MMB/0526691/2019/ZAV | drive |
Vsetínská | 9.1.2020 | zachování obousměrnosti pro kola | zamítnuto – dle pasportu | MMB/0522422/2019/HA | drive |
Rebešovická | 6.1.2020 | doplnění přejezdu pro cyklisty a další opatření | zamítnuto 15.3.2021 | MMB/0502558/2019/HA | drive |
Nádražní | 24.12.2019 | rušení přechodu pro chodce | zamítnuto | MMB/0234642-1-0/2019/VOS | drive |
Havlíčkova | 16.12.2019 | zachování obousměrnosti pro kola | nestanoveno – dle pasportu | MMB/0498552/2019/PALO | drive |
Novolíšeňská | 7.12.2019 | zachování cyklopruhu | zamítnuto – dle pasportu | MMB/0485611/2019/HA | drive |
Gorkého | 16.8.2019 | zachování obousměrnosti pro kola a plánované rozšíření po rekonstrukci ulice | vyřešeno jako kompromis cykloobousměrky 26.11.2020 | MMB/0279547-1/2019 | drive |
Mlýnská (úsek Rumiště-Dornych) | 15.8.2019 | zachování obousměrnosti pro kola | navráceno zpět na základě rozhodnutí soudu | MMB/0224369/2019 | drive |
Rumiště | 15.8.2019 | zachování obousměrnosti pro kola | navráceno zpět na základě rozhodnutí soudu | MMB/0224369/2019 | drive |
Mendlovo nám. | 15.8.2019 | zachování obousměrnosti pro kola | navráceno zpět na základě rozhodnutí soudu. Úprava místa stanovená 22.4.2020 nakonec nerealizována. | MMB/0224291/2019 | drive |
Veselá vč. Solniční | 31.7.2019 | zachování obousměrnosti pro kola a plánované rozšíření po rekonstrukci ulice | vyřešeno jako kompromis 7.2.2020 cykloobousměrky, realizováno kompromisem v roce 2023, finální řešení stanoveno 1.12.2023. Dosud nerealizováno | MMB/0224294/2019 | drive |
Radnická | 31.7.2019 | zachování obousměrnosti pro kola | navráceno zpět na základě rozhodnutí soudu | MMB/0224294/2019 | drive |
Připravované projekty
Stavby v realizaci:
• Nábřeží Svratky etapa VI a VII (úsek ul. Ludmily Konečné-Holandská)
• Legalizace chodníku Vídeňská-Renneská
a další stavební akce naleznete na mapě pod odkazem: Co buduje radnice 2024
Sumarizace cyklistické infrastruktury 2024
Délka komunikací (odkaz ke konkrétnímu datu) v Brně je 1022 km (vč. dálnic a silnic I., II. a III. třídy; dle Ročenky dopravy vydané BKom 2023):
- z toho 20 km dálnic (spravuje ŘSD) [BKom 2023]
- z toho 46 km silnic I. třídy (spravuje ŘSD) [BKom 2023]
- z toho 118 km silnic II. a III. třídy (spravuje Jihomoravský kraj) [BKom 2023]
- z toho 838 km místních komunikací (spravuje město Brno) [BKom 2023]
- z toho cca 60 km cyklostezek (značky B11/C8/C9/C10) [highway=cycleway OR cycleway=track]
- z toho 13 km ulic s cyklopruhy (značky IP19, IP20) [(cycleway=lane OR cycleway=share_busway) + 0,5×(„cycleway:right“=lane OR „cycleway:left“=lane OR „cycleway:right“=share_busway OR „cycleway:left“=share_busway) OR ( (cycleway=lane OR cycleway=share_busway) AND oneway=yes)]
- z toho 180 km jednosměrek (značka B2) [(residential OR living_street OR pedestrian) oneway=yes]
- z toho 16 km (76 ulic) cykloobousměrek (značky B2+E12) [opposite OR „oneway:bicycle“=no]
Mapy: Všechny obousměrky v Brně a Všechny známé stojany na kola (mapy jsou stále aktuální, nezastarávají od publikace článku).
Vývoj infrastruktury za poslední dekádu (v km):
cyklostezka | cyklopruhy | jednosměrky mimo ZÁKOS | z toho cyklo-obousměrky | |
2012 | 36 | 8 | 142 | 2 |
2017 | 43 | 11 | 159 | 10 |
2021 | 51 | 14 | 170 | 11 |
2027 | … | … | … | … |