Skip to main content

národní cyklotrasy KČT č. 1, 4 a 5

doporučené trasy X101-X162(mimo město regionální cyklotrasy)

oficiální městské cyklotrasy B10-B17

způsob značení jednosměrných tras

cyklopruh na silnici, v jednosměrce nebo po obou stranách

cyklostezka na chodníku nebo vedená samostatně

ulice s názvem; kostel

podružná komunikace

lesní a polní cesty

pěší zóna

chodníky, pěšiny

silnice I., II., III. třídy

křížení pozemní komunikace

přejezd pro cyklisty

cykloobchod/opravna

místní cyklostojany nebo rozsáhlé stojany pro jízdní kola s uvedenou kapacitou

veřejné záchody

kavárna/čajovna, hospoda

jednosměrka

auto-jednosměrka pro cyklisty obousměrná

Dálnice
Hlavní silnice
Hlavní silnice
Hlavní silnice
Hlavní silnice
Lesní a polní cesta
Koňská stezka
Cyklostezka
Pěší cesta
Železnice
Železnice
Metro
Rychlodráha a tramvaj
Lanovka a sedačková lanovka
Vzletová a přistávací dráha a pojezdová dráha
Letištní odbavovací plocha a terminál
Administrativní hranice
Les
Les
Golfové hřiště
Park
Obytná oblast
Pastvina a louka
Nákupní oblast
Průmyslová oblast
Kancelářská oblast
Vřesoviště
Jezero a nádrž
Farma
Zbořeniště
Hřbitov
Zahrádkářská kolonie
Sportovní hřiště
Sportovní centrum
Přírodní rezervace
Vojenský prostor
Škola a univerzita
Významná budova
Nádraží
Vrchol a hora
Čárkované obrysy = tunel
Černé obrysy = most
Soukromý pozemek
Průjezd zakázán
Cesta ve výstavbě
Dálnice
Dálnice
Významná silnice
Významná silnice
Silnice první třídy
Silnice první třídy
Silnice druhé třídy
Silnice druhé třídy
Lesní a polní cesta
Cyklostezka
Národní cyklotrasa
Národní cyklotrasa
Regionální cyklotrasa
Regionální cyklotrasa
Místní cyklotrasa
Místní cyklotrasa
Pěší cesta
Železnice
Železnice
Les
Pastvina a louka
Jezero a nádrž
Cykloobchod
Parkoviště pro kola
Záchody

Tato mapa ukazuje, kudy vedou v terénu značené trasy, cyklostezky, cyklopruhy a kde jsou stojany a obchody s vybavením. Navíc zde také najdete tzv. doporučené trasy, které prověřili cyklisté v praxi svou každodenní jízdou ve městě v našem projektu “Kudy jezdíš?“. Toho se může chytit hlavně ten, kdo s kolem ve městě začíná a netroufá si na hlavní ulice se silným provozem aut. Při pravidelném ježdění je samozřejmě na každém z nás, aby si našel svou vlastní originální trasu, vždy existují alternativy. Doporučené trasy samozřejmě nejsou bez vad: jsou často jednosměrné, někdy komplikované, nebývají nejkratší, někdy z nezbytnosti vedou přes přechod, podchod, po pěšině nebo chodníku atd. Proto při jejich používání buďte laskaví a ohleduplní. Doufáme, že jak se bude město stávat přívětivějším pro cyklodopravu a bude pokrýváno cyklopruhy, cyklostezkami atd., ztratí v budoucnu tyto doporučené trasy svůj význam.

Tato mapa je vlastně příspěvkem do diskuze o tom, jak chceme ve městě žít, jak se jím pohybovat a jak k tomu může přispět každý z nás. Mapu s obdobným obsahem (viz dole na stránce k cyklodopravě na webu města) dalo vytisknout město za peníze EU a je k dispozici od května 2011 v Informačním centru (ul. Radnická), Urban centru (ul. Mečová) a v dopravním kiosku (ul. Joštova). Připomínky k mapě můžete vznášet v komentářích níže.

Nejste si jistí nalezenou cestou, nerozumíte mapám, nejste zdejší?

Zeptejte se v diskuzi níže a my vám do týdne poradíme jak se nejlépe pohybovat po městě z místa A do místa B.

213 Comments

  • Jiří napsal:

    Chybí tu cyklostezka na Žluťák. Hodila by se aktualizace.

  • Martin napsal:

    Zdravím všechny cyklo nadšence.
    Jsem v Brně nováček a mám 2 dotazy:
    Doporučení pro nějakou odzkoušenou půjčovnu kol v Brně či okolí ? Přiznám se že ač internetem protřelý mám docela problém najít půjčovny kde by měli v nabídce vyšší kategorii horských kol (ne elektrokol!).
    Doporučítě nějakou rovinatější 30-60km dlouhou trasu v okolí Brna ? kterým koli směrem, rozhodující je atraktivnost (vyhlídky, příroda,..atd.) a hlavně pohyb po cyklostezkách, nikoli po standardních silnicích. Budu rá i za tipy na občerstvení na dané trase.
    Moc děkuju!
    Martin

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    2 stojany typu U na N 49°11.68187′, E 16°31.84078′

  • Jindřich P. napsal:

    Hlásím dva nové stojany typu „U“ po čtyřech žebrech u vchodů do obou budov ZŠ Zemědělská/Jugoslávská: 49.2118842N, 16.6232894E a 49.2120136N, 16.6220611E

  • Jindřich P. napsal:

    Ahojte,
    po Brně se množí červené stojany pro samoobslužný servis jízdních kol s nářadím a pumpou… s obrovským logem BKOM (Brněnské komunikace). Jak to tak bývá u zřizovaných institucích, na jejich webu jsem o stojanech nedohledal ani slovo. Tak jdu „na jistotu“ sem, na Brno na kole, koukám do mapy a o stojanech ani zmínka. Cože?! No nic, vím o čtyřech – u Novosadského mostu, v Obřanech na konečné, v Mariánském údolí, a snad i u Brněnské přehrady… možná jich je i víc, ale kdo ví.
    Koukám na mapu znovu, nic nevidím, cyklo obchody i servisy tam jsou, wapky tam jsou 😉 ale veřejné stojany nářadí nikde. No nic, zoomuju, zoomuju, až se zobrazí vrstva na úrovni laviček a odpadních košů, a co nevidím: titěrný nahnědlý symbol jízdního kola se stranovým klíčem. Violá – dohledávám první, i druhý stojan, fakt už na mapě jsou. Ale úplně neviditelné!

    Otázka se přímo nabízí: šlo by tyto veřejné červené stojany pro samoobslužný servis jízdních kol s nářadím a pumpou v mapě zviditelnit, alespoň na úroveň koleček „Obchody // Dílny“ a nejlépe i s jinou barevnou výplní, třeba rudou?

    • Jindřich P. napsal:

      Ještě jeden poznatek.
      Pokud zoomuju v mapě „Obchody // Dílny“, tak jsou ikony servisních stojanů opravdu až na úrovni laviček a odpadkových košů. Pokud zoomuju na obecné cyklomapě, tak je ikona vidět dřive, a to už na úrovni hospod a barů – navíc je zde použita ikona jina, a to stranový klíč, pumpa, šroubovák. Ale stále se ikona zobrazí až na třetí úrovni po zobrazení ikon cykloobchodů a servisů, a taky tak trochu nevýrazně.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Před OC v Krpoli zmizely původní veřejné drátolamy na N 49°13.04200′, E 16°36.46342′. Na druhé straně vchodu N 49°13.04935′, E 16°36.47907′ jsou jen stojany pro Nextbike, ke kterým se ale špatně dává obyčejné kolo.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    2 stojany typu U na N 49°13.40955′, E 16°38.00223′.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Tři nové stojany typu U na N 49°13.49642′, E 16°37.66025′.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Tři nové stojany typu U na N 49°13.49638′, E 16°37.66017′

  • Jindřich P. napsal:

    Ahojte,
    bylo by možné do mapy přidat jako bod zajmu i veřejné mycí boxy s tlakovou vodou (wap, mycí box), kde se dá opláchnout kolo od nánosů bláta…? V Brně jich je jen pár, a dá to práci je najít 😉
    Jinak na googlu nutno hledat něco jako „auto myci box brno“.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Před poštou na Lesné (49.2320367N, 16.6271608E) instalují 2 stojany typu U.

  • Dana Marenčáková napsal:

    Dobrý den,
    jsem byla překvapena jak je označena víceúčelová komunikace mezi jundrovským mostem směrem na Bystrc a splavem v Komíně (levý břeh). Všichni ji označují jako cyklostezku (číslo 1) a vyvolávají tak v uživatelích této komunikace jedoucích na kole, že jim to tam patří. Bylo by dobré, aby i Vy jste přestali označovat tento úsek za cyklostezku. Arogantní chování některých cyklistů je podporováno i vaším tvrzením, že je to cyklostezka.

    • Dan Bárta napsal:

      Dobrý den,
      komunikace je označena právě tak jak popisujete, že označena být má a ve shodě se skutečností: komunikace se zákazem vjezdu motorových vozidel s povoleným vjezdem obsluhy po níž je vedena cyklotrasa č. 1. Pokud máte jiný názor oslovte komunitu OpenStreetMap, který obsah mapy spravuje.
      Arogantní chování lidí neschvalujeme a usilujeme o kultivaci chování našeho národa.

  • Klára napsal:

    Dobrý den,
    prosím je nějaká trasa po velmi málo frekventovaných cestách z Bystrce do centra – ul. Česká?
    Myslím, hlavně málo aut.
    Děkuji

  • Jakub_S napsal:

    Dobrý den, všiml jsem si, že v Brně v ul. Vlastimila Pecha je dle mapy.cz i dle cyklomapy po celé délce cysklostezka B25, ale dle lokálního dopr. značení nikoliv.
    Podle cyklomapy na tomto webu cyklostezka pokračuje i v ul. Ericha Roučky, dle mapy.cz nikoliv)

    Bylo by možné poptat narovnání tohoto stavu (nevím zda v mapě nebo v dopr. značení):

    1/ zda by „chodník“ podél ul. Vlastimila Pecha (od centra po pravé straně) bylo možné osadit svislým dopravním značením „Stezka pro cyklisty a chodce“ v celé délce (nyní je to pouze cca do poloviny po budovu wistron-u).

    2/ zda je možné doplnit vodorovné dopravní „Stezka pro chodce a cyklisty“ v místech autobusových zastávek (lidé vystupující z autobusu křižující chodník vytváří časté kolizní situace) v rámci CTP Černovické terasy?

    Chápu, že značka není zeď, no alespoň něco…

    • Dan Bárta napsal:

      Dobrý den, díky za dotaz.
      Trasy řady X a B na území města Brna není smyslem ani cílem vyznačovat v terénu značkou (na rozdíl od tras KČT). Co se týče změn dopravního značení je třeba se obrátit na představitele města, doporučuji pí. Pavla Valtr Kneslovou.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Dobrý den, objevily se 2 nové Učka na Skácelce (49°13’17.751″N, 16°35’6.143″E) a 3 drátolamové pozice na Purkyňce (49°13’25.440″N, 16°35’1.890″E).

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Před novým Penny na Lesné vyrostly spirálové drátolamy na jednom z parkovacích míst. 49.2220589N, 16.6257883E

  • Honza napsal:

    Jak prosím definujete „přechod pro chodce nebo místo pro přecházení“? Nejsem si jistý, zda perly jako křižovatky „národní cyklotrasy KČT č. 5“ a Křenové nebo Zvonařky odpovídají i hodně volnému výkladu těchto pojmů.

    • Dan Bárta napsal:

      Ano, za 7 let se dostalo změně v mapě, tak do legislativy se propsalo místo pro přecházení. Mapový klíč jsem aktualizoval, díky.

  • František napsal:

    Dobrý den,

    rád bych začal jezdit do práce na kole z Blanska do Brna. Do Brna se můžu dostat po cyklostezce, která vyustí v Maloměřicích. Dá se potom nějak jednoduše (ideálně s nízkým provozem) dostat na ulici Purkyňovu (konkrétně k tramvajové zastávce Technologický park)?

    Předem děkuji za odpověď,

    František

    • Jakub Kriš napsal:

      Dobrý den Františku, držím palce, tady je několik tras, které jsem naklikal, možné někoho napadne ještě něco jiného.

      1. Z Obřan přes záhradky, Lesní, blbý úsek je pak Křížikova a když se dostanete za Palackého třídu, tak je tam více možností. https://mapy.cz/s/3tC5P
      2. Most na Křížikové je možné objet po nadjezdu níž, bude to pomalší, ale zkuste si to taky. Na Svatopluka Čecha je kousek cykloobousměrky https://mapy.cz/s/3tCcg (odbočku přes slovaňák si nevšímejte)
      3. Nebo to vzít přímo z Bílovic přes kopec do Soběšic a pak sešup dole. Tahle trasa je kratší o cca 2km. https://mapy.cz/s/3tC8T4.
      4. Pokračovat po trasování CS, pak to vzít spodkem po Lesní (bod 2 vzít v protisměru) https://mapy.cz/s/3tCg8
      5. Variace 4 https://mapy.cz/s/3tChb

      Těch tras a variací je mnoho, nevyhnete se ale kopci ani zopár frekventovanějším silnicím. Nejlepší by to bylo aby ste si to postupně zkusili všechno oběma směry. A pak vybírali podle toho jakou budete mít náladu 🙂

      Na čem budete jezdit?

      • František napsal:

        Dobrý den,

        děkuji Vám i Danu Bártovi za navrhované trasy. Chtěl jsem je začít postupně projíždět už teď o víkendu, ale v takovém počasí to prozatím odložím, vstávat v 5 hodin ráno se mi nechce 🙂

        Většina těch tras vypadá docela dobře, žádné šílené kopce, Palackého třídu v nejhorším přetlačím přes přechod, zbytek vypadá na relativně klidné ulice. Když tak pak dám vědět, kdybych našel ještě nějakou jinou cestu.

        K cyklistice jsem se asi po 5 letech vrátil teprve před rokem, budu jezdit na mé Meridě Big Nine 80 (rád jezdím do přírody, proto horské). Sice na tuhle trasu by asi vhodnější byla silnička nebo trek, ale těch pár kilo navíc zatím přežiju 🙂 Případně kdybych jezdil hodně, tak si časem seženu nějakou silničku.

        Ještě jednou tedy moc děkuji

        František

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Drátolam u nového dětského hřiště:
    49°13’3.954″N, 16°37’2.254″E

  • Petr napsal:

    Na křižovatce Skopalíkova-Čejkova jsou dvě účka (v protějších rozích křižovatky):
    49.2063042N, 16.6389617E
    Jsou vidět i na street view.
    Díky

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Pěkné rámové stojany vyrostly u kohoutovického Lidlu N 49°11.72980′, E 16°31.93848′.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    V mapě není vyznačeno ještě pár drátolamů:
    N 49°13.82982′, E 16°35.47027′
    N 49°13.43897′, E 16°37.40905′
    N 49°13.31715′, E 16°37.49918′
    N 49°12.28950′, E 16°35.81532′

  • Lucie hanackova napsal:

    Dobry den, chtela bych se zeptat, na jakem principu funguji „doporucene trasy“? Jsou na miste nejak oznacene? Konkretne se mi jedna o trasu kolem vystaviste, ulice Hlinky. Je to normalni chodnik, chodim tama kazde rano do prace a nejednou me tam ohrozoval cyklista jedouci tesne vedle me, div me nesrazil. Vcera se mi opet stalo, ze za mymi zady vanglovali dva, pani s panem, bez zvonku beze slova „zdovolenim“ a jak jinak nez po chodniku (vedle je vyjezdena cesticka). Zavolala jsem na pani, ze tady neni zadna cyklostezka a ona na to ze „bohuzel je“ a uz byla v nedohlednu. Asi je to neprehledne, kdyz u Anthroposu najednou konci a ten chodnik vypada „cyklisticky“. Taky rada jezdim na kole a Hlinky nejsou prijemna ulice, nicmene kvuli temto bezohlednym jedincum, co si mysli, ze maji prednost, se nedivim motoristum, ze na nas nadavaji. Bezohledny na chodniku a jiste i na silnici….

    • Dan Bárta napsal:

      Dobrý den,
      dle komentáře autorů: „Doporučené trasy samozřejmě nejsou bez vad: jsou často jednosměrné, někdy komplikované, nebývají nejkratší, někdy z nezbytnosti vedou přes přechod, podchod, po pěšině nebo chodníku atd. Proto při jejich používání buďte laskaví a ohleduplní. Doufáme, že jak se bude město stávat přívětivějším pro cyklodopravu a bude pokrýváno cyklopruhy, cyklostezkami atd., ztratí v budoucnu tyto doporučené trasy svůj význam.“
      Na ulici Hlinky mezi Lipovou a Křídlovickou je pouze chodník, značka konce stezky na křižovatce Lipová bývávala zarostlá lipami, nevím jak teď. Problém je již téměř 10 let odložen, že až se bude na Hlinkách opravovat vodovod, rozšíří se dostatečně chodník na stezku. Před dvěma roky se to plánovalo na 2019, jak jsme s přípravou daleko dnes ale nevím.
      Co se týče bezohlednosti, lidé mění způsoby dopravy, ne však svoje chování.

  • Petr napsal:

    Všiml jsem si, že nějaké stojany které využívám, v mapě chybí:
    49.1996683N, 16.6275481E
    49.2025514N, 16.6363108E
    49.1785069N, 16.6849258E
    49.2313989N, 16.5780453E
    49.1828856N, 16.6693086E

  • Tereza napsal:

    Dobrý den,
    podle vaší mapy jsem jezdila po ulici Vídeňská (X108) podél tramvaje v domnění, že se jedná o cyklostezku.
    Dnes mne tam však pokutovala Policie za jízdu po chodníku.
    Z legendy mi není jasné, co tedy značí fialová barva na mapě. V podstatě tam snad ani není, je tam červená, světle modrá a tmavě modrá.
    Doporučuji zvýraznit, že se jedná o chodník a jízda po něm je přestupkem.
    S pozdravem Tereza

    • Dan Bárta napsal:

      Dobrý den,
      to je nám líto. Trasy jsou doporučené (podrobný výklad proč jsou doporučené jízdy naleznete na této stránce pod „Komentář autorů“), protože legální trasy z centra vedou dvě.
      Konkrétně na Vídeňské byla jakákoliv snaha o zbudování cyklopruhů nebo legalizace chodníků označena odpovědnými úředníky za nebezpečnou.

  • Lenka napsal:

    Ahoj, dala jsem podnět na Magistrát, aby zveřejnili (a do budoucna i označili) tzv. chytré semafory. Nepočítalo se s tím, že k semaforu dojede cyklista a stojí na červenou a stále stojí a čeká. Teprve když přijede auto, tak naskočí zelená. Bylo by dobré, kdyby se seznam těchto semaforů promítl i do mapového podkladu.
    Dále jsem požádala, aby tyto chytré semafory měly tlačítko, jako je tomu u některých přechodů pro chodce, aby si cyklista zelenou mohl vyžádat. Jestli víte o výskytech těchto semaforů sdílejte to prosím na některé stránce, kterou by k tomu účelu mohlo sdružení brnonakole.cz založit

    • Dan Bárta napsal:

      Jen pár poznámek. Semaforů s detekcí vozidel a z toho plynoucí úpravou řízení křižovatky je v Brně většina, ne-li všechny a těch pár co není brzy bude z dotací. Ne vždy to však má fatální dopad stále červené. To že některé elmg. smyčky cyklistu nedetekují je bohužel věc seřízení.
      Osazení tlačítka pro cyklisty je zatím 1× na Cornovově a myslím, že jiné formy detekce jsou vhodnější (video, infra, smyčka, …).

  • Denis napsal:

    Dobrý den, jaká nejlepší cesta bez silnic je z králova pole do bosonoh? Díky 🙂

Napište komentář