národní cyklotrasy KČT č. 1, 4 a 5
doporučené trasy X101-X162(mimo město regionální cyklotrasy)
oficiální městské cyklotrasy B10-B17
způsob značení jednosměrných tras
cyklopruh na silnici, v jednosměrce nebo po obou stranách
cyklostezka na chodníku nebo vedená samostatně
ulice s názvem; kostel
podružná komunikace
lesní a polní cesty
pěší zóna
chodníky, pěšiny
silnice I., II., III. třídy
křížení pozemní komunikace
přejezd pro cyklisty
cykloobchod/opravna
místní cyklostojany nebo rozsáhlé stojany pro jízdní kola s uvedenou kapacitou
veřejné záchody
kavárna/čajovna, hospoda
jednosměrka
auto-jednosměrka pro cyklisty obousměrná
Dálnice | |
Hlavní silnice | |
Hlavní silnice | |
Hlavní silnice | |
Hlavní silnice | |
Lesní a polní cesta | |
Koňská stezka | |
Cyklostezka | |
Pěší cesta | |
Železnice | |
Železnice | |
Metro | |
Rychlodráha a tramvaj | |
Lanovka a sedačková lanovka | |
Vzletová a přistávací dráha a pojezdová dráha | |
Letištní odbavovací plocha a terminál | |
Administrativní hranice | |
Les | |
Les | |
Golfové hřiště | |
Park | |
Obytná oblast | |
Pastvina a louka | |
Nákupní oblast | |
Průmyslová oblast | |
Kancelářská oblast | |
Vřesoviště |
Jezero a nádrž | |
Farma | |
Zbořeniště | |
Hřbitov | |
Zahrádkářská kolonie | |
Sportovní hřiště | |
Sportovní centrum | |
Přírodní rezervace | |
Vojenský prostor | |
Škola a univerzita | |
Významná budova | |
Nádraží | |
Vrchol a hora | |
Čárkované obrysy = tunel | |
Černé obrysy = most | |
Soukromý pozemek | |
Průjezd zakázán | |
Cesta ve výstavbě | |
Dálnice | |
Dálnice | |
Významná silnice | |
Významná silnice | |
Silnice první třídy | |
Silnice první třídy | |
Silnice druhé třídy | |
Silnice druhé třídy |
Lesní a polní cesta | |
Cyklostezka | |
Národní cyklotrasa | |
Národní cyklotrasa | |
Regionální cyklotrasa | |
Regionální cyklotrasa | |
Místní cyklotrasa | |
Místní cyklotrasa | |
Pěší cesta | |
Železnice | |
Železnice | |
Les | |
Pastvina a louka | |
Jezero a nádrž | |
Cykloobchod | |
Parkoviště pro kola | |
Záchody |
Tato mapa ukazuje, kudy vedou v terénu značené trasy, cyklostezky, cyklopruhy a kde jsou stojany a obchody s vybavením. Navíc zde také najdete tzv. doporučené trasy, které prověřili cyklisté v praxi svou každodenní jízdou ve městě v našem projektu “Kudy jezdíš?“. Toho se může chytit hlavně ten, kdo s kolem ve městě začíná a netroufá si na hlavní ulice se silným provozem aut. Při pravidelném ježdění je samozřejmě na každém z nás, aby si našel svou vlastní originální trasu, vždy existují alternativy. Doporučené trasy samozřejmě nejsou bez vad: jsou často jednosměrné, někdy komplikované, nebývají nejkratší, někdy z nezbytnosti vedou přes přechod, podchod, po pěšině nebo chodníku atd. Proto při jejich používání buďte laskaví a ohleduplní. Doufáme, že jak se bude město stávat přívětivějším pro cyklodopravu a bude pokrýváno cyklopruhy, cyklostezkami atd., ztratí v budoucnu tyto doporučené trasy svůj význam.
Tato mapa je vlastně příspěvkem do diskuze o tom, jak chceme ve městě žít, jak se jím pohybovat a jak k tomu může přispět každý z nás. Mapu s obdobným obsahem (viz dole na stránce k cyklodopravě na webu města) dalo vytisknout město za peníze EU a je k dispozici od května 2011 v Informačním centru (ul. Radnická), Urban centru (ul. Mečová) a v dopravním kiosku (ul. Joštova). Připomínky k mapě můžete vznášet v komentářích níže.
-
Bike Citizens (časová dostupnost na kole)
-
Sklony ulic v Brně (2017)
-
Do práce na kole 2015-7 (Auto-mat, o.s.)
-
Strava Global Heatmap (Strava)
-
Podrobná infrastrukturní mapa (BrnoNaKole z.s.)
-
Mapa požadavků na opravy ulic (Brněnské komunikace a.s.)
-
Generel cyklodopravy města Brna – 1. etapa 2015, výsledná síť 2030 (ADOS, 2010)
-
Výsledky projektu Kudy jezdíš – celkový stav zadaných tras (Brno na kole, 2010)
-
Tištěná mapa doporučených tras (město Brno 2011)
-
Koncept nového územního plánu města Brna ve 3 variantách (ArchDesign a.s., 2010)
-
2007 – výhled 2013, město Brno (src, Deník)
-
2005 – stav, výhled 2013, město Brno (src1, src2, zrcadlo MMB)
-
2002 – stav, město Brno (src)
-
1995 – výhled etapa 1, město Brno
-
1992 – výhledový stav na rok 1995, město Brno
Chybí tu cyklostezka na Žluťák. Hodila by se aktualizace.
Díky za podnět, kde byste tu cyklostezku přibližně lokalizoval?
Zdravím všechny cyklo nadšence.
Jsem v Brně nováček a mám 2 dotazy:
Doporučení pro nějakou odzkoušenou půjčovnu kol v Brně či okolí ? Přiznám se že ač internetem protřelý mám docela problém najít půjčovny kde by měli v nabídce vyšší kategorii horských kol (ne elektrokol!).
Doporučítě nějakou rovinatější 30-60km dlouhou trasu v okolí Brna ? kterým koli směrem, rozhodující je atraktivnost (vyhlídky, příroda,..atd.) a hlavně pohyb po cyklostezkách, nikoli po standardních silnicích. Budu rá i za tipy na občerstvení na dané trase.
Moc děkuju!
Martin
2 stojany typu U na N 49°11.68187′, E 16°31.84078′
Díky, přidáno.
Hlásím dva nové stojany typu „U“ po čtyřech žebrech u vchodů do obou budov ZŠ Zemědělská/Jugoslávská: 49.2118842N, 16.6232894E a 49.2120136N, 16.6220611E
Díky, přidáno.
Ahojte,
po Brně se množí červené stojany pro samoobslužný servis jízdních kol s nářadím a pumpou… s obrovským logem BKOM (Brněnské komunikace). Jak to tak bývá u zřizovaných institucích, na jejich webu jsem o stojanech nedohledal ani slovo. Tak jdu „na jistotu“ sem, na Brno na kole, koukám do mapy a o stojanech ani zmínka. Cože?! No nic, vím o čtyřech – u Novosadského mostu, v Obřanech na konečné, v Mariánském údolí, a snad i u Brněnské přehrady… možná jich je i víc, ale kdo ví.
Koukám na mapu znovu, nic nevidím, cyklo obchody i servisy tam jsou, wapky tam jsou 😉 ale veřejné stojany nářadí nikde. No nic, zoomuju, zoomuju, až se zobrazí vrstva na úrovni laviček a odpadních košů, a co nevidím: titěrný nahnědlý symbol jízdního kola se stranovým klíčem. Violá – dohledávám první, i druhý stojan, fakt už na mapě jsou. Ale úplně neviditelné!
Otázka se přímo nabízí: šlo by tyto veřejné červené stojany pro samoobslužný servis jízdních kol s nářadím a pumpou v mapě zviditelnit, alespoň na úroveň koleček „Obchody // Dílny“ a nejlépe i s jinou barevnou výplní, třeba rudou?
Ještě jeden poznatek.
Pokud zoomuju v mapě „Obchody // Dílny“, tak jsou ikony servisních stojanů opravdu až na úrovni laviček a odpadkových košů. Pokud zoomuju na obecné cyklomapě, tak je ikona vidět dřive, a to už na úrovni hospod a barů – navíc je zde použita ikona jina, a to stranový klíč, pumpa, šroubovák. Ale stále se ikona zobrazí až na třetí úrovni po zobrazení ikon cykloobchodů a servisů, a taky tak trochu nevýrazně.
Tak podle městského měsíčníku Metropolitan 03/2021 https://www.brno.cz/brnensky-metropolitan/brnensky-metropolitan-archiv/ je stojanů v Brně od letošního února nových osm: u Anthroposu, parníku v Komárově, tramvajové smyčky v Obřanech, v Mariánském údolí, na Svratecké, u Vojenské nemocnice, Brněnské přehrady a u Rubínu. No a devátý je ten u Ronda za Novosadským mostem.
Ahoj, díky za podnět.
Ano můžeme to zvýraznit, přidali jsme ikonu pro zvláštní mapu. Nyní je v mapě 12 servisních stojanů:
http://overpass-turbo.eu/s/13cT
Vzhled mapy je kartograficky vyvážen tak, aby se zbývala celým fenoménem lidí na kolech a mimo naši režii.
Paráda. Díky za update!
Před OC v Krpoli zmizely původní veřejné drátolamy na N 49°13.04200′, E 16°36.46342′. Na druhé straně vchodu N 49°13.04935′, E 16°36.47907′ jsou jen stojany pro Nextbike, ke kterým se ale špatně dává obyčejné kolo.
Děkuji. Drátolam odstraněn. Nextbike stanice zatím v OSM nejsou.
2 stojany typu U na N 49°13.40955′, E 16°38.00223′.
Díky, přidáno.
Tři nové stojany typu U na N 49°13.49642′, E 16°37.66025′.
Díky, přidáno do mapy.
Tři nové stojany typu U na N 49°13.49638′, E 16°37.66017′
Díky, přidáno do mapy.
Ahojte,
bylo by možné do mapy přidat jako bod zajmu i veřejné mycí boxy s tlakovou vodou (wap, mycí box), kde se dá opláchnout kolo od nánosů bláta…? V Brně jich je jen pár, a dá to práci je najít 😉
Jinak na googlu nutno hledat něco jako „auto myci box brno“.
Bylo by to možné. Když uděláte rešerši a uděláte mapu s body třeba na mapy.cz , které myčky jsou automatické-samoobslužné a které ruční-samoobslužné můžu to do mapy přidat.
Ahoj, naklikal jsem body do mapy.cz, kde se v Brně a blízkém okolí nachází samoobslužné myčky s tlakovou vodou WAP vhodné i pro opláchnutí jízdních kol. Zatím jich mám 9, 6 z nich osobně vyzkoušeny. Když objevím nějakou další, přidám na seznam a dám vědět.
Zde je odkaz na aktuální můj aktuální seznam: https://en.mapy.cz/s/homasazure
Díky za analýzu, doplnil jsem do mapy a ruční myčky je dostupné pod odkazem: http://overpass-turbo.eu/s/12h7
Po Brně a blízkém okolí přibylo několik Wapek. Aktualizoval jsem seznam body 10 až 18 na https://en.mapy.cz/s/homasazure
Díky, přidáno.
Před poštou na Lesné (49.2320367N, 16.6271608E) instalují 2 stojany typu U.
Díky, přidáno do mapy.
Dobrý den,
jsem byla překvapena jak je označena víceúčelová komunikace mezi jundrovským mostem směrem na Bystrc a splavem v Komíně (levý břeh). Všichni ji označují jako cyklostezku (číslo 1) a vyvolávají tak v uživatelích této komunikace jedoucích na kole, že jim to tam patří. Bylo by dobré, aby i Vy jste přestali označovat tento úsek za cyklostezku. Arogantní chování některých cyklistů je podporováno i vaším tvrzením, že je to cyklostezka.
Dobrý den,
komunikace je označena právě tak jak popisujete, že označena být má a ve shodě se skutečností: komunikace se zákazem vjezdu motorových vozidel s povoleným vjezdem obsluhy po níž je vedena cyklotrasa č. 1. Pokud máte jiný názor oslovte komunitu OpenStreetMap, který obsah mapy spravuje.
Arogantní chování lidí neschvalujeme a usilujeme o kultivaci chování našeho národa.
Dobrý den,
prosím je nějaká trasa po velmi málo frekventovaných cestách z Bystrce do centra – ul. Česká?
Myslím, hlavně málo aut.
Děkuji
Dobrý den, všiml jsem si, že v Brně v ul. Vlastimila Pecha je dle mapy.cz i dle cyklomapy po celé délce cysklostezka B25, ale dle lokálního dopr. značení nikoliv.
Podle cyklomapy na tomto webu cyklostezka pokračuje i v ul. Ericha Roučky, dle mapy.cz nikoliv)
Bylo by možné poptat narovnání tohoto stavu (nevím zda v mapě nebo v dopr. značení):
1/ zda by „chodník“ podél ul. Vlastimila Pecha (od centra po pravé straně) bylo možné osadit svislým dopravním značením „Stezka pro cyklisty a chodce“ v celé délce (nyní je to pouze cca do poloviny po budovu wistron-u).
2/ zda je možné doplnit vodorovné dopravní „Stezka pro chodce a cyklisty“ v místech autobusových zastávek (lidé vystupující z autobusu křižující chodník vytváří časté kolizní situace) v rámci CTP Černovické terasy?
Chápu, že značka není zeď, no alespoň něco…
Dobrý den, díky za dotaz.
Trasy řady X a B na území města Brna není smyslem ani cílem vyznačovat v terénu značkou (na rozdíl od tras KČT). Co se týče změn dopravního značení je třeba se obrátit na představitele města, doporučuji pí. Pavla Valtr Kneslovou.
Dobrý den, objevily se 2 nové Učka na Skácelce (49°13’17.751″N, 16°35’6.143″E) a 3 drátolamové pozice na Purkyňce (49°13’25.440″N, 16°35’1.890″E).
Díky, přidáno do mapy.
Před novým Penny na Lesné vyrostly spirálové drátolamy na jednom z parkovacích míst. 49.2220589N, 16.6257883E
Super, přidám do mapy. Kolik kol se tam odhadem vejde?
Jsou tam 2 spirály s celkovou kapacitou asi 10 kol.
Přidáno.
Jak prosím definujete „přechod pro chodce nebo místo pro přecházení“? Nejsem si jistý, zda perly jako křižovatky „národní cyklotrasy KČT č. 5“ a Křenové nebo Zvonařky odpovídají i hodně volnému výkladu těchto pojmů.
Ano, za 7 let se dostalo změně v mapě, tak do legislativy se propsalo místo pro přecházení. Mapový klíč jsem aktualizoval, díky.
Dobrý den,
rád bych začal jezdit do práce na kole z Blanska do Brna. Do Brna se můžu dostat po cyklostezce, která vyustí v Maloměřicích. Dá se potom nějak jednoduše (ideálně s nízkým provozem) dostat na ulici Purkyňovu (konkrétně k tramvajové zastávce Technologický park)?
Předem děkuji za odpověď,
František
Dobrý den Františku, držím palce, tady je několik tras, které jsem naklikal, možné někoho napadne ještě něco jiného.
Těch tras a variací je mnoho, nevyhnete se ale kopci ani zopár frekventovanějším silnicím. Nejlepší by to bylo aby ste si to postupně zkusili všechno oběma směry. A pak vybírali podle toho jakou budete mít náladu 🙂
Na čem budete jezdit?
Dobrý den,
děkuji Vám i Danu Bártovi za navrhované trasy. Chtěl jsem je začít postupně projíždět už teď o víkendu, ale v takovém počasí to prozatím odložím, vstávat v 5 hodin ráno se mi nechce 🙂
Většina těch tras vypadá docela dobře, žádné šílené kopce, Palackého třídu v nejhorším přetlačím přes přechod, zbytek vypadá na relativně klidné ulice. Když tak pak dám vědět, kdybych našel ještě nějakou jinou cestu.
K cyklistice jsem se asi po 5 letech vrátil teprve před rokem, budu jezdit na mé Meridě Big Nine 80 (rád jezdím do přírody, proto horské). Sice na tuhle trasu by asi vhodnější byla silnička nebo trek, ale těch pár kilo navíc zatím přežiju 🙂 Případně kdybych jezdil hodně, tak si časem seženu nějakou silničku.
Ještě jednou tedy moc děkuji
František
Dobrý den, např takto:
https://urbancyclers.com/plan.php#responseId=5d00d78c5f15030001ea1ba9
nebo takto:
https://urbancyclers.com/plan.php#responseId=5d00dba35f15030001ea1bd3
Drátolam u nového dětského hřiště:
49°13’3.954″N, 16°37’2.254″E
Díky, doplněno.
Na křižovatce Skopalíkova-Čejkova jsou dvě účka (v protějších rozích křižovatky):
49.2063042N, 16.6389617E
Jsou vidět i na street view.
Díky
Díky, přidáno!
Pěkné rámové stojany vyrostly u kohoutovického Lidlu N 49°11.72980′, E 16°31.93848′.
Díky, místo přidáno v počtu 10ks trubek“U“.
V mapě není vyznačeno ještě pár drátolamů:
N 49°13.82982′, E 16°35.47027′
N 49°13.43897′, E 16°37.40905′
N 49°13.31715′, E 16°37.49918′
N 49°12.28950′, E 16°35.81532′
Díky, právě teď přidáno do mapy. Projeví se za několik dní.
Dobry den, chtela bych se zeptat, na jakem principu funguji „doporucene trasy“? Jsou na miste nejak oznacene? Konkretne se mi jedna o trasu kolem vystaviste, ulice Hlinky. Je to normalni chodnik, chodim tama kazde rano do prace a nejednou me tam ohrozoval cyklista jedouci tesne vedle me, div me nesrazil. Vcera se mi opet stalo, ze za mymi zady vanglovali dva, pani s panem, bez zvonku beze slova „zdovolenim“ a jak jinak nez po chodniku (vedle je vyjezdena cesticka). Zavolala jsem na pani, ze tady neni zadna cyklostezka a ona na to ze „bohuzel je“ a uz byla v nedohlednu. Asi je to neprehledne, kdyz u Anthroposu najednou konci a ten chodnik vypada „cyklisticky“. Taky rada jezdim na kole a Hlinky nejsou prijemna ulice, nicmene kvuli temto bezohlednym jedincum, co si mysli, ze maji prednost, se nedivim motoristum, ze na nas nadavaji. Bezohledny na chodniku a jiste i na silnici….
Dobrý den,
dle komentáře autorů: „Doporučené trasy samozřejmě nejsou bez vad: jsou často jednosměrné, někdy komplikované, nebývají nejkratší, někdy z nezbytnosti vedou přes přechod, podchod, po pěšině nebo chodníku atd. Proto při jejich používání buďte laskaví a ohleduplní. Doufáme, že jak se bude město stávat přívětivějším pro cyklodopravu a bude pokrýváno cyklopruhy, cyklostezkami atd., ztratí v budoucnu tyto doporučené trasy svůj význam.“
Na ulici Hlinky mezi Lipovou a Křídlovickou je pouze chodník, značka konce stezky na křižovatce Lipová bývávala zarostlá lipami, nevím jak teď. Problém je již téměř 10 let odložen, že až se bude na Hlinkách opravovat vodovod, rozšíří se dostatečně chodník na stezku. Před dvěma roky se to plánovalo na 2019, jak jsme s přípravou daleko dnes ale nevím.
Co se týče bezohlednosti, lidé mění způsoby dopravy, ne však svoje chování.
Všiml jsem si, že nějaké stojany které využívám, v mapě chybí:
49.1996683N, 16.6275481E
49.2025514N, 16.6363108E
49.1785069N, 16.6849258E
49.2313989N, 16.5780453E
49.1828856N, 16.6693086E
Díky, přidal jsem, předpokládám, že to jsou všechno drátolamy…
Dobrý den,
podle vaší mapy jsem jezdila po ulici Vídeňská (X108) podél tramvaje v domnění, že se jedná o cyklostezku.
Dnes mne tam však pokutovala Policie za jízdu po chodníku.
Z legendy mi není jasné, co tedy značí fialová barva na mapě. V podstatě tam snad ani není, je tam červená, světle modrá a tmavě modrá.
Doporučuji zvýraznit, že se jedná o chodník a jízda po něm je přestupkem.
S pozdravem Tereza
Dobrý den,
to je nám líto. Trasy jsou doporučené (podrobný výklad proč jsou doporučené jízdy naleznete na této stránce pod „Komentář autorů“), protože legální trasy z centra vedou dvě.
Konkrétně na Vídeňské byla jakákoliv snaha o zbudování cyklopruhů nebo legalizace chodníků označena odpovědnými úředníky za nebezpečnou.
Ahoj, dala jsem podnět na Magistrát, aby zveřejnili (a do budoucna i označili) tzv. chytré semafory. Nepočítalo se s tím, že k semaforu dojede cyklista a stojí na červenou a stále stojí a čeká. Teprve když přijede auto, tak naskočí zelená. Bylo by dobré, kdyby se seznam těchto semaforů promítl i do mapového podkladu.
Dále jsem požádala, aby tyto chytré semafory měly tlačítko, jako je tomu u některých přechodů pro chodce, aby si cyklista zelenou mohl vyžádat. Jestli víte o výskytech těchto semaforů sdílejte to prosím na některé stránce, kterou by k tomu účelu mohlo sdružení brnonakole.cz založit
Jen pár poznámek. Semaforů s detekcí vozidel a z toho plynoucí úpravou řízení křižovatky je v Brně většina, ne-li všechny a těch pár co není brzy bude z dotací. Ne vždy to však má fatální dopad stále červené. To že některé elmg. smyčky cyklistu nedetekují je bohužel věc seřízení.
Osazení tlačítka pro cyklisty je zatím 1× na Cornovově a myslím, že jiné formy detekce jsou vhodnější (video, infra, smyčka, …).
Dobrý den, jaká nejlepší cesta bez silnic je z králova pole do bosonoh? Díky 🙂
Dobrý den, třeba takto: cyklostezka Královopolská, Bráfova, cyklostezka Svratecká, cyklostezka Čertík, Úpatní, Oblá, Jihlavská, Bosonohy
https://brno.dopracenakole.net/#hledani@trasa=60694313@plan=quietest