národní cyklotrasy KČT č. 1, 4 a 5

doporučené trasy X101-X162(mimo město regionální cyklotrasy)

oficiální městské cyklotrasy B10-B17

způsob značení jednosměrných tras

cyklopruh na silnici, v jednosměrce nebo po obou stranách

cyklostezka na chodníku nebo vedená samostatně

ulice s názvem; kostel

podružná komunikace

lesní a polní cesty

pěší zóna

chodníky, pěšiny

silnice I., II., III. třídy

křížení pozemní komunikace

přejezd pro cyklisty

cykloobchod/opravna

místní cyklostojany nebo rozsáhlé stojany pro jízdní kola s uvedenou kapacitou

veřejné záchody

kavárna/čajovna, hospoda

jednosměrka

auto-jednosměrka pro cyklisty obousměrná

Dálnice
Hlavní silnice
Hlavní silnice
Hlavní silnice
Hlavní silnice
Lesní a polní cesta
Koňská stezka
Cyklostezka
Pěší cesta
Železnice
Železnice
Metro
Rychlodráha a tramvaj
Lanovka a sedačková lanovka
Vzletová a přistávací dráha a pojezdová dráha
Letištní odbavovací plocha a terminál
Administrativní hranice
Les
Les
Golfové hřiště
Park
Obytná oblast
Pastvina a louka
Nákupní oblast
Průmyslová oblast
Kancelářská oblast
Vřesoviště
Jezero a nádrž
Farma
Zbořeniště
Hřbitov
Zahrádkářská kolonie
Sportovní hřiště
Sportovní centrum
Přírodní rezervace
Vojenský prostor
Škola a univerzita
Významná budova
Nádraží
Vrchol a hora
Čárkované obrysy = tunel
Černé obrysy = most
Soukromý pozemek
Průjezd zakázán
Cesta ve výstavbě
Dálnice
Dálnice
Významná silnice
Významná silnice
Silnice první třídy
Silnice první třídy
Silnice druhé třídy
Silnice druhé třídy
Lesní a polní cesta
Cyklostezka
Národní cyklotrasa
Národní cyklotrasa
Regionální cyklotrasa
Regionální cyklotrasa
Místní cyklotrasa
Místní cyklotrasa
Pěší cesta
Železnice
Železnice
Les
Pastvina a louka
Jezero a nádrž
Cykloobchod
Parkoviště pro kola
Záchody

Tato mapa ukazuje, kudy vedou v terénu značené trasy, cyklostezky, cyklopruhy a kde jsou stojany a obchody s vybavením. Navíc zde také najdete tzv. doporučené trasy, které prověřili cyklisté v praxi svou každodenní jízdou ve městě v našem projektu “Kudy jezdíš?“. Toho se může chytit hlavně ten, kdo s kolem ve městě začíná a netroufá si na hlavní ulice se silným provozem aut. Při pravidelném ježdění je samozřejmě na každém z nás, aby si našel svou vlastní originální trasu, vždy existují alternativy. Doporučené trasy samozřejmě nejsou bez vad: jsou často jednosměrné, někdy komplikované, nebývají nejkratší, někdy z nezbytnosti vedou přes přechod, podchod, po pěšině nebo chodníku atd. Proto při jejich používání buďte laskaví a ohleduplní. Doufáme, že jak se bude město stávat přívětivějším pro cyklodopravu a bude pokrýváno cyklopruhy, cyklostezkami atd., ztratí v budoucnu tyto doporučené trasy svůj význam.

Tato mapa je vlastně příspěvkem do diskuze o tom, jak chceme ve městě žít, jak se jím pohybovat a jak k tomu může přispět každý z nás. Mapu s obdobným obsahem (viz dole na stránce k cyklodopravě na webu města) dalo vytisknout město za peníze EU a je k dispozici od května 2011 v Informačním centru (ul. Radnická), Urban centru (ul. Mečová) a v dopravním kiosku (ul. Joštova). Připomínky k mapě můžete vznášet v komentářích níže.

Nejste si jistí nalezenou cestou, nerozumíte mapám, nejste zdejší?

Zeptejte se v diskuzi níže a my vám do týdne poradíme jak se nejlépe pohybovat po městě z místa A do místa B.

174 komentářů

  • Honza napsal:

    Jak prosím definujete „přechod pro chodce nebo místo pro přecházení“? Nejsem si jistý, zda perly jako křižovatky „národní cyklotrasy KČT č. 5“ a Křenové nebo Zvonařky odpovídají i hodně volnému výkladu těchto pojmů.

    • Dan Bárta napsal:

      Ano, za 7 let se dostalo změně v mapě, tak do legislativy se propsalo místo pro přecházení. Mapový klíč jsem aktualizoval, díky.

  • František napsal:

    Dobrý den,

    rád bych začal jezdit do práce na kole z Blanska do Brna. Do Brna se můžu dostat po cyklostezce, která vyustí v Maloměřicích. Dá se potom nějak jednoduše (ideálně s nízkým provozem) dostat na ulici Purkyňovu (konkrétně k tramvajové zastávce Technologický park)?

    Předem děkuji za odpověď,

    František

    • Jakub Kriš napsal:

      Dobrý den Františku, držím palce, tady je několik tras, které jsem naklikal, možné někoho napadne ještě něco jiného.

      1. Z Obřan přes záhradky, Lesní, blbý úsek je pak Křížikova a když se dostanete za Palackého třídu, tak je tam více možností. https://mapy.cz/s/3tC5P
      2. Most na Křížikové je možné objet po nadjezdu níž, bude to pomalší, ale zkuste si to taky. Na Svatopluka Čecha je kousek cykloobousměrky https://mapy.cz/s/3tCcg (odbočku přes slovaňák si nevšímejte)
      3. Nebo to vzít přímo z Bílovic přes kopec do Soběšic a pak sešup dole. Tahle trasa je kratší o cca 2km. https://mapy.cz/s/3tC8T4.
      4. Pokračovat po trasování CS, pak to vzít spodkem po Lesní (bod 2 vzít v protisměru) https://mapy.cz/s/3tCg8
      5. Variace 4 https://mapy.cz/s/3tChb

      Těch tras a variací je mnoho, nevyhnete se ale kopci ani zopár frekventovanějším silnicím. Nejlepší by to bylo aby ste si to postupně zkusili všechno oběma směry. A pak vybírali podle toho jakou budete mít náladu 🙂

      Na čem budete jezdit?

      • František napsal:

        Dobrý den,

        děkuji Vám i Danu Bártovi za navrhované trasy. Chtěl jsem je začít postupně projíždět už teď o víkendu, ale v takovém počasí to prozatím odložím, vstávat v 5 hodin ráno se mi nechce 🙂

        Většina těch tras vypadá docela dobře, žádné šílené kopce, Palackého třídu v nejhorším přetlačím přes přechod, zbytek vypadá na relativně klidné ulice. Když tak pak dám vědět, kdybych našel ještě nějakou jinou cestu.

        K cyklistice jsem se asi po 5 letech vrátil teprve před rokem, budu jezdit na mé Meridě Big Nine 80 (rád jezdím do přírody, proto horské). Sice na tuhle trasu by asi vhodnější byla silnička nebo trek, ale těch pár kilo navíc zatím přežiju 🙂 Případně kdybych jezdil hodně, tak si časem seženu nějakou silničku.

        Ještě jednou tedy moc děkuji

        František

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Drátolam u nového dětského hřiště:
    49°13’3.954″N, 16°37’2.254″E

  • Petr napsal:

    Na křižovatce Skopalíkova-Čejkova jsou dvě účka (v protějších rozích křižovatky):
    49.2063042N, 16.6389617E
    Jsou vidět i na street view.
    Díky

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    Pěkné rámové stojany vyrostly u kohoutovického Lidlu N 49°11.72980′, E 16°31.93848′.

  • Brněnský Krokodýl napsal:

    V mapě není vyznačeno ještě pár drátolamů:
    N 49°13.82982′, E 16°35.47027′
    N 49°13.43897′, E 16°37.40905′
    N 49°13.31715′, E 16°37.49918′
    N 49°12.28950′, E 16°35.81532′

  • Lucie hanackova napsal:

    Dobry den, chtela bych se zeptat, na jakem principu funguji „doporucene trasy“? Jsou na miste nejak oznacene? Konkretne se mi jedna o trasu kolem vystaviste, ulice Hlinky. Je to normalni chodnik, chodim tama kazde rano do prace a nejednou me tam ohrozoval cyklista jedouci tesne vedle me, div me nesrazil. Vcera se mi opet stalo, ze za mymi zady vanglovali dva, pani s panem, bez zvonku beze slova „zdovolenim“ a jak jinak nez po chodniku (vedle je vyjezdena cesticka). Zavolala jsem na pani, ze tady neni zadna cyklostezka a ona na to ze „bohuzel je“ a uz byla v nedohlednu. Asi je to neprehledne, kdyz u Anthroposu najednou konci a ten chodnik vypada „cyklisticky“. Taky rada jezdim na kole a Hlinky nejsou prijemna ulice, nicmene kvuli temto bezohlednym jedincum, co si mysli, ze maji prednost, se nedivim motoristum, ze na nas nadavaji. Bezohledny na chodniku a jiste i na silnici….

    • Dan Bárta napsal:

      Dobrý den,
      dle komentáře autorů: „Doporučené trasy samozřejmě nejsou bez vad: jsou často jednosměrné, někdy komplikované, nebývají nejkratší, někdy z nezbytnosti vedou přes přechod, podchod, po pěšině nebo chodníku atd. Proto při jejich používání buďte laskaví a ohleduplní. Doufáme, že jak se bude město stávat přívětivějším pro cyklodopravu a bude pokrýváno cyklopruhy, cyklostezkami atd., ztratí v budoucnu tyto doporučené trasy svůj význam.“
      Na ulici Hlinky mezi Lipovou a Křídlovickou je pouze chodník, značka konce stezky na křižovatce Lipová bývávala zarostlá lipami, nevím jak teď. Problém je již téměř 10 let odložen, že až se bude na Hlinkách opravovat vodovod, rozšíří se dostatečně chodník na stezku. Před dvěma roky se to plánovalo na 2019, jak jsme s přípravou daleko dnes ale nevím.
      Co se týče bezohlednosti, lidé mění způsoby dopravy, ne však svoje chování.

  • Petr napsal:

    Všiml jsem si, že nějaké stojany které využívám, v mapě chybí:
    49.1996683N, 16.6275481E
    49.2025514N, 16.6363108E
    49.1785069N, 16.6849258E
    49.2313989N, 16.5780453E
    49.1828856N, 16.6693086E

  • Tereza napsal:

    Dobrý den,
    podle vaší mapy jsem jezdila po ulici Vídeňská (X108) podél tramvaje v domnění, že se jedná o cyklostezku.
    Dnes mne tam však pokutovala Policie za jízdu po chodníku.
    Z legendy mi není jasné, co tedy značí fialová barva na mapě. V podstatě tam snad ani není, je tam červená, světle modrá a tmavě modrá.
    Doporučuji zvýraznit, že se jedná o chodník a jízda po něm je přestupkem.
    S pozdravem Tereza

    • Dan Bárta napsal:

      Dobrý den,
      to je nám líto. Trasy jsou doporučené (podrobný výklad proč jsou doporučené jízdy naleznete na této stránce pod „Komentář autorů“), protože legální trasy z centra vedou dvě.
      Konkrétně na Vídeňské byla jakákoliv snaha o zbudování cyklopruhů nebo legalizace chodníků označena odpovědnými úředníky za nebezpečnou.

  • Lenka napsal:

    Ahoj, dala jsem podnět na Magistrát, aby zveřejnili (a do budoucna i označili) tzv. chytré semafory. Nepočítalo se s tím, že k semaforu dojede cyklista a stojí na červenou a stále stojí a čeká. Teprve když přijede auto, tak naskočí zelená. Bylo by dobré, kdyby se seznam těchto semaforů promítl i do mapového podkladu.
    Dále jsem požádala, aby tyto chytré semafory měly tlačítko, jako je tomu u některých přechodů pro chodce, aby si cyklista zelenou mohl vyžádat. Jestli víte o výskytech těchto semaforů sdílejte to prosím na některé stránce, kterou by k tomu účelu mohlo sdružení brnonakole.cz založit

    • Dan Bárta napsal:

      Jen pár poznámek. Semaforů s detekcí vozidel a z toho plynoucí úpravou řízení křižovatky je v Brně většina, ne-li všechny a těch pár co není brzy bude z dotací. Ne vždy to však má fatální dopad stále červené. To že některé elmg. smyčky cyklistu nedetekují je bohužel věc seřízení.
      Osazení tlačítka pro cyklisty je zatím 1× na Cornovově a myslím, že jiné formy detekce jsou vhodnější (video, infra, smyčka, …).

  • Denis napsal:

    Dobrý den, jaká nejlepší cesta bez silnic je z králova pole do bosonoh? Díky 🙂

Napište komentář