Halle je obyčejné zapadlé východoněmecké město, kde není městská policie, ani Žít Halle a lidé na kolech zde mají FREI (čti fraj).
Cesta do Halle a jak je veliké, vysoké
Halle se rozkládá na březích Sály, která se později vlévá do Labe. Leží asi 130 km severovýchodně od hranic ČR ve spolkovém státě Sasko-Anhaltsko, v někdejším východním Německu. Vlakem se tam lze dostat z Brna s přestupem v Drážďanech za 7,5 hodiny a 600 km jízdy. Pokud si koupíte lístek 3 dny v předstihu s Deutsche Bahn za lidových 39 € (1100 Kč), pak bude cesta dokonce rychlejší a levnější než autobusem (v Německu existuje dálková doprava autobusem relativně krátce).
Halle a jemu blízké okresní město Lipsko ze svobodného státu Sasko jsou od sebe vzdálené jen 30 km, mezi nimi leží letiště s 5× větším obratem cestujících než brněnské. Halle je o málo menší než Brno, Lipsko o málo větší. Podobají se tak naší dvojici Hradec-Pardubice, které jsou ale blíže u sebe a mají méně obyvatel. Obě německá města trpí vylidňováním směrem na západ Německa, Halle přišlo za posledních 20 let o čtvrtinu obyvatel, Lipsku klesal počet obyvatel už od 2.sv.v.
V Halle jsou nadmořské výšky v relacích 70-120 m n.m., což odpovídá přibližně kopcům Mendlák-Úvoz nebo Vídeňská-Jihlavská, tedy běžná převýšení na území Brna-střed. Oproti Halle byly v Brně (200-400 m n.m.) zastavěny i vyšší kopce jako Kohoutovice, Vinohrady, Masarykova čtvrť, které Halle nemá, zato se potýká výstavbou v záplavovém území.
Kolo, pěší
V zimní sezóně, když je teplota mírně nad nulou, tu jezdí na kole všechny věkové skupiny od mateřských škol po studenty, kravaty i seniory. Jezdí se převážně na městských kolech, které mají dynamo v předním náboji, přehazovačku v kazetě nebo taktéž v náboji. Kola mají blatníky, kryt řetězu a brašnu nebo košík. Studenti, kterých je tu ze dvou vysokých škol (Martin Luther a Burg) a mnoha jejich fakult roztroušených po městě zhruba 20 000, jezdí zpravidla na starších strojích, často horských kolech. Všichni mají obyčejná světla napojená na dynamo, téměř se zde neužívají blikačky, či reflexní vesty – povinností je svítit, nikoliv blikat jak sanitka. Až na výjimky se jezdí bez helmy a v městském oblečení. Přehlédnutelnou minoritu tu tvoří módní skupiny okolo kol silničních, sjezdových či furtek, zahlédnout turistickou výbavu nebo elektrokolo je vzácné.
Vzájemné spolužití v dopravním prostoru je poklidné. Cyklistka a chodec se v zásadě očekávají odkudkoliv, ať již legálně nebo ne (cyklista na chodníku či v pěší zóně, chodec na cyklostezce). Žádný problém není ani mezi tramvajemi a cyklisty, kteří projíždí centrum po kolejích. Auta cyklisty předjíždějí pouze s výrazným bočním odstupem a není-li to možné (např. kvůli plné bílé čáře uprostřed), klidně se za cyklistou vlečou i několik minut – české brnkání zrcátkem o cyklistu tu prostě není zvykem. Pokud se na neoznačené křižovatce v rezidenční čtvrti potkáte s řidičem auta, téměř vždy kolo pustí jako první, přednost nepřednost.
Kde jsou jednosměrky pro auta, může v drtivé většině kolo v obou směrech, nebo je pro ně nachystáno náhradní řešení. Do pěší zóny vyjma hlavního náměstí Marktplatz a nákupní třídy Leipziger Strasse mají cyklisté vjezd frei. Pro obě místa existuje náhradní řešení – cyklista jede souběžnou ulicí nebo bez problémů po tramjových kolejích, po kterých jezdí tramvaje častěji než v Brně na Masaryčce (Marktplatz (jih) 596 spojů/prac. den, Zelný trh 558 spojů/prac. den).
Napříč městem teče Sála a rozděluje město ve dví, na Altstadt a Neustadt. Podél ní se nachází především louky, parky a různá rekreační zařízení. Přestože podél Sály lze jet také na kole, dálková značená trasa meandrů nevyužívá. Zdá se, že asfaltování štěrkových povrchů u řeky nepatří mezi radniční priority. Cesty do okolí pak přirozeně navazují na městský systém tras. Rekreace je směřována do lesa Dölauer Heide a k přirozeně čistému a lesem napájenému jezeru Heidesee.
V letech 2006-2011 byl městem provozován systém sdílení kol (Dopravce Havag a NextBike s 300 koly a 40 stanicemi po 10 slotech). Dnes je možno půjčit kola jen na vlakovém nádraží na koleji 1a ze systému Deutsche Bahn „Call a bike„. Poskytovatel energií v Halle EVH nabízí také elektrokola k zapůjčení a či výhodnému prodeji svým zákazníkům a pár těchto kol lze v městě zahlédnout.
Hromadná doprava a chůze
Ty, co se pohybují pěšky, potěší především široké, 3-5m chodníky, které lze najít všude ve starém městě. Zajímavé je, že ve městě nenajedete (samostatné) přechody pro chodce. Existují jen světelně řízené přechody v rámci křižovatek, ale ani tyto nemají bílou zebru.
Město také zdá se čeká zpětnou vazbu ke kvalitě infrastruktury pro pěší a kola od svých občanů daleko více než Brno. Zajímavé je, že děti z mateřské školky na vycházce tu nenosí reflexní vesty tak jako v ČR. Nová výstavba samostatně stojících rodinných domů nemá na zahradě drátěné ploty, krajina je volně prostupná.
Páteř meziměstské hromadné dopravy tvoří vlaky S-Bahn, na trase Lipsko-Halle zajišťuje pro IDS MDV Deutsche Bahn s novými vlaky Talent-2 (vmax=160 km/h) Ačkoliv se jedná o dvě spolkové země jízdenka je jedna. Soupravy vypadají lépe než mnohé starší vlaky InterCity, jezdí celý den co půl hodiny a jízda mezi městy Halle a Lipsko trvá 25 minut. Městská hromadná doprava (HAVAG) pak stojí na tramvajové dráze o užším rozchodu než u nás (1000 mm) a tramvaje jsou pak tiché jak v obloucích a výhybkách, tak na širé trati či v pěší zóně. Jednorázová jízdenka stojí 2 €, celodenní 4,5 €, měsíční 53 €.
Autopolitika a vize 2025
Auta jsou součástí dopravního systému, nijak se na ně nezapomíná. Na parkování na ulici před domem potřebujete parkovací kartu za 40 €/rok na jednu ulici (platí pro konkrétní ulici a místo není vyhrazené), jinak platíte hodinovou sazbu v parkovacím automatu. Velká část centrálního území Altstadt (3×2 km) je nízkoemisní zónou (tzv. Umweltzone) a zároveň zónou max. rychlosti 20 km/h. V celém městě je pak systém jednosměrek, které nutí řidiče využívat sběrné komunikace, na nichž bývá ve špičce delší čekání. Okolo historického centra je 800 placených (cca 1,5 €/hod) parkovacích míst v podzemních garážích pro domácí, hosty a klienty směřující do centra.
Halle má i své historické monstrum, silniční estakádu podél jižní části historických hradeb, tzv. Hochstrasse (je podobná naší přízemní Gajdošově ulici v Židenicích), otevřenou v roce 1971 v souvislosti s rozsáhlou výstavbou Halle-Neustadt v záplavové nivě na druhém břehu Saaly.
Dopravní vize Halle do budoucna je:
- centrum s minimem aut
- hromadná tramvajová doprava
- méně cest autem, ze současných 37 % na 25 % v roce 2025
- ideálně mít 25 % pro každý dopravní mód (auta, chůzi, MHD, kolo)
v Halle funguje bez problémů auto, koli i tramvaj pošťácký elektrospeciál a náklaďák škola Bauhaus (Dessau) ein Haus (Dessau) ein Bauhaus (Dessau) parkovací boxy u Labe (Dessau) městská kola za 12 000 Kč (Dessau) místní bazilika, však bez věží 1 pruská meile je 7,5 km výjezd z centra Halle k Händelhalle, kola a tram frei na hlavní náměstí po kolejích stavebník si na obecní chodník položil asfalt, aby ho nepoškodil místní supermarket, ukrytý hluboko do dvora zastavěného bloku domů před obchodem ojeté auto lze splašit za 1400 EUR ojeté kolo se očekává okolo 100 EUR všichni vlevo, kolo frei kůň a kráva na mostu u náplavky vycházka po schodech ve skále nad řekou most do kopce starý vodojem vjezd do centra, parkujte za peníze, kolo frei vítáme vás v Halle, za peníze je tu 800 volných míst běžný parking kol o kandelábry graffiti ve dvoře graffiti na vstupu pěší nebo a spíše bezmotorová zóna podjezd pod silnicí k nádraží venkovní přístup k nástupištím vlakového nádraží do regionálního vlaku S-Bahn s kolem už jede IC, věkem poněkud omšelé nové jednotky Talent 2 pro regionální dopravu drogérka v pěší zóně (Drážďany) Fahrrad frei (Drážďany) kosmetika v pěší zóně (Drážďany) široké přechody a přejezdy (Drážďany) s dětma po městě (Drážďany) široká ulice, ale regulace aut ano (Drážďany) zásobování vpravo na silnici, cyklisté dle libosti (Drážďany) křížení tramvaje nemá zelenou (Drážďany) park na hradbách nad Labem (Drážďany) starý most, dnes vede do pěší zóny (Drážďany) Nová synagoga (Drážďany) Kostel Naší paní (Drážďany) Parkoviště před Albertinem (Drážďany) Semafor se symbolem holky a kluka (Drážďany) V zimě BikeSharing nefunguje, jsou k dispozici jen výletní kola. (Drážďany) Starý most přes Labe je bez aut (Drážďany) Říční niva Labe (Drážďany) Na kole to drncá, jezdí se s citem i po chodníku (Drážďany) CD má jasno, reklama na pěší zónu. (Drážďany) Přednádraží, taxi a kola. (Lipsko) Přednádražní stezka. (Lipsko) Podzemka regionálního vlaku, akce City Tunnel za 30 mld Kč (Lipsko) Označovač jízdenek IDS MDV (Lipsko) Regionální vlak Bombardier Talent 2 vypadá jak tramvaj, jezdí 160km/h (Lipsko) Radiála (hlavní ulice do centra), v prostoru zastávek tramvaje je cyklista vyveden na chodník (Halle a vše dále taky Halle) .. v další části už jede v pruhu, stačí jednotná značka. .. v další části už jede v pruhu, stačí jednotná značka. graffiti, odkládání kol zakázáno běžná obousměrka, jako desítky jiných dámský elegán někde se opravuje dost domů je vybydlených některé konce stezek jsou hořké, zde dáváte ale jen přednost zprava a vždy vás někdo pustí kolo za 20 tisíc Kč parkované na ulici, nábojové dynamo i přehazka kolo za 20 tisíc Kč parkované na ulici, nábojové dynamo i přehazka všude v centru jezdí na kolejích i kola příprava na rekonstrukci centrální ulice drogérka se stojanny a elektrokolem EVH vjezd na centrální náměstí Marktplatz kola mohou po kolejích celý den, na velké plochy jen omezeně jedna ze zastávek, kde projíždí cyklisté, Martkplatz (jih) podobě jako Zelný trh tramvaje zde jsou zcela tiché znak Halle jsou dvě hvězdy a půlměsíc Nová a stará radnice, uprostřed rodák Händel Nová radnice, vlevo od schodů parkování kol. luteránský Marktkirche a zastávka Marktplatz (východ) pohledem do kukátka na geologický zlom (barvy jsou poněkud posunuty do červena) kukátko je zvenku otočné školka na výletě, na rozdíl od česka nenosí děti vestu Německý pošťák v Halle jedině na kole. zastávka Marktplatz (východ) a průjezd cyklistů kusá kolej pro historický provoz stojany před novou radnicí Marktkirche a samostaná věž Roteturm u obchodu stojany opěrné v centru jsou stále proluky pěší zóna a drogistické stojany nákupní třída, cyklisté jezdí souběžnou ulicí vnitřní městský okruh s cyklostezkou graffiti je součást veřejného prostoru příčná i podélná vazba na silniční okruhu kolo je v nákupní třídě neodolatelné zde už jede kolo v pěší zóně u nádraží na mostě silniční průtah, pod ním okružní křižovatka a dole pěší zóna s tramvají pod mostem chodník s cyklisty samozřejmě mnoho domů nákupní třídy nereprezentuje dobře měšťák s košíkem auta tu parkují většinou na kartu nebo za peníze když není stojan je tu aspoň zábradlí slečna má vlastní semafor reklamní akce na mobily proti mokrým sedátkům taková brněnská Gajdošova na estakádě kompenzovaná nízkoemisní zónou dole místo pro ztracené rukavice (hlasuju, zvedám ruce) kotouče nebo bubnové brzdy na měšťákovi? zastávka vs chodník a cyklostezka nízkoemisní zóna a zóna 20 km/h pozor přejezd + madlo pro cylisty jako standardní výrobek Poliklinika, auta ve sklepě kola na hoře. společné čekání vzpomínka na podzim 1989 fronta na autozelenou zde umí vyrobit i malý semafor stojany a totemy s číslem domu a schránkou na dopis podzemní parkoviště za bankou na Markplatz autofrei za 1,50 EUR průchozí dvůr knihovny průjezd do dvora knihovny krytá stáná pod konzolou domu podzemní technická infrastrukura se přizpůsobí povrchu vnitřní silniční okruh s cyklisty počítá přednost se dává už z místa před stezkou Händelhaus čeká na přístavbu nezdařená myšlenka popelnic na ulici vrbami zarostlý místní náhon (aneb co chybí jako Ponávce) nový most, starý náhon zátiší s vemenem vrby z nové lávky kuří nohy novostavby muzeum solných dolů trojmostí, starý most uprostřed zůstal pro pěší a cyklisty parkoviště se 100 parkovacími místy je prázdné letní plovárna má zavřeno zde bude jednou most s výrazným převýšením kvůli lodím parkování na obdélníku je lepší než na drátolamu, vše kryto střechou ojedinělá furtka nová přestavba v centru města noční Halle z nejvyššího bodu na rozhledně v Dölauer Heide nábojová přehazovačka i dynamo je tu standard dítě má své sedátko vpředu evangelický kostel Pavla
Gajdošova není v Husovicích
dík opraveno