To co možná zní u nás jako utopie, je velice úspěšný vládní program Cycle to Work, který dlouhé roky běží ve Velké Británii. Protože jsem si svého času pořídil přes tento program kolo a také proto, že dlouhé roky se podílím na vývoji systému britského největšího poskytovatele tohoto systému – společnosti Cyclescheme, tak bych se rád podělil o to, jak tento systém funguje. Třeba se jednoho dne dočkáme i u nás něčeho podobného.

Jak to všechno vzniklo

Již v roce 1999 byl zaveden vládní program Do práce na kole, na podporu zdravějšímu způsobu cestování a snížení emisí. Bylo to jedno z opatření na podporu šetrnějších způsobů dopravy.

Systém se ukázal být jako velice úspěšný nejen pro svůj přínos k pohybu a zdraví zaměstnanců, ale i kvůli tomu, že zde šlo slušně ušetřit na pořízení nového kola.

Základní podmínkou bylo, že minimálně 50 % cest musí být do práce, ale toto nikdy nebylo vymáháno.

Časem se přidala možnost pořídit si nejen kolo, ale i příslušenství a následně dokonce využít programu pouze na nákup příslušenství.

V roce 2020 pak přišla dost zásadní změna a byl odstraněn limit 1000 liber kvůli rozmachu elektrokol a nyní je možné pořídit i dražší elektrokola.

Jak to funguje

Podobně jako české stravenky (ano v Anglii se podporuje pohyb, v Čechách nacpat si pupek), jedná se o zaměstnanecký benefit. 

  • Zaměstnavatel se zaregistruje do systému zprostředkovatele programu.
  • Zaměstnanec si objedná poukaz na nákup kola a příslušenství, zvolí dobu splácení a podepíše pronajímací smlouvu.
  • Zaměstnavatel schválí žádost a nastaví srážky ze mzdy.
  • Zaměstnanec využije poukaz v síti obchodů registrovaných u zprostředkovatele a vybere si kolo a příslušenství.
  • Obchod akceptuje poukaz v systému zprostředkovatele a vyplní informace o vybraném kole a příslušenství.
  • Zaměstnavatel zaplatí zprostředkovateli a sráží zaměstnanci poměrnou část z hrubé mzdy.
  • Zprostředkovatel zaplatí obchodu.
  • Po uplynutí doby pronájmu (nejčastěji  12 měsíců) se kolo stává majetkem zaměstnance – do té doby je majetkem zaměstnavatele.

Výsledek

Určitě si říkáte: „A proč to takto komplikovat a nekoupit si kolo přímo?“

Trik jsou tady daně – platí se z hrubé mzdy. To znamená dle daňového pásma lze ušetřit 20 až 40 % z ceny kola. Dřívější možnost odečtu DPH dnes již není možná.

Jen zmíněný největší zprostředkovatel společnost Cyclescheme již takto prodala přes 900.000 kol. Kolo je možné pořídit i opakovaně, ale předchozí musí být splaceno. Například Irsko, které má podobný systém, omezuje nákup kola na jedenkrát za čtyři roky.

Systém je velice oblíbený mezi zaměstnanci, kteří tak ušetří při koupi kola, ale i mezi zaměstnavateli. Hýbající se zaměstnanci jsou zdraví zaměstnanci a jízda na kole také pomáhá odbourávat stres 🙂

Napište komentář