Podbarvený cyklopruh na rozlehlé křižovatce. Občas se podél cyklostezky parkuje. Cyklostezka přechází do krátkého pravého odbočovacího pruhu pro auta (kola jedou rovně). Náhradní trasa je úzká, ale vymezená vyzickými prvky. Podobně je zvýrazněn i vjezd do obousměrky. Všudepřírtomné žraločí zuby /trojúhelníčky dávají informaci kdo dává přednost). Bryggebroen. Cyklohad…k Bryggebroen Bývalá vlečka ustoupila jen o kousek. Nová otočná lávka Lille Langebro. Otrůvek pro levé odbočení. Chodník je v místě vydlážděn kamenem jednak jako zpevnění jednak jako upozornění ivzuální i hmatové. Zvýraznění přes křižovatku a opakování návěstidel v křižovatce.. Mapa a pítko (oboje funkční). Zase příčné pásky před místem přednosti, na vozovce příčný práh pro auta. Přednost dává majitel trojúhelníku. Obousměrka. Významný vjezd už není přejízdným chodníkem, ale kdo dává přednost je jasné.
V červenci 2019 jsme vyrazili ve dvou a se skládacími koly do Dánska a to autobusem na 6 dnů. Dva dny jsme strávili v Kodani (kde jsme měli sraz s Mortenem, toho času CEO Copenhagenize), dva dny jsme přejížděli ostrov Sealand z Kodaně na západní pobřeží (asi 120 km). Nakonec jsme se trajektem přeplavili na na pevninu do Aarhusu, kde jsem byly také dva dny.
Kodaň je asi 600 tisícové město, které se rozvíjelo okolo přístavu a jeho správní hranice sahají do vzdálenosti asi 10 km, kde převažuje bloková zástavba čtyř až pětipatrové domy. Za ní následují asi 5 km předměstí spíše rodinné zástavby, která dále plynule přechází do venkova. Reliéfem je to rovina s nejvyšším kopcem 40 m.n.m, jezdí tu metro.
Z východního na západní pobřeží se postupně pěstují koně, pak krávy, pak ovce, pak kozy, pak husy a pak už je jen mys v moři, kopce tu sice moc nejsou, nejvyšší má asi 120 m.n.m. na západním pobřeží, ale krajina se často vlní.
Aarhus je asi 300 tisícové město na pevnině o stejné velikosti a typu zástavby jako Kodaň, tedy poloviční hustoty obyvatel a za hranicemi města nemá už žádná předměstí. Hned za historickým centrem a přístavem se krajina zvedá do kopce až na 100 m.n.m., kde se nachází nemocnice, výroba, univerzita, a dál za městem do venkova se vlní. Mají tu příměstskou vlakotramvaj o několika linkách, v roce 2007 znovuobnovenou a dílem dostavěnou.
Kodaň je ukázka jednoduchosti a zároveň důslednosti infrastruktury pro kola. S pohybem na západ tj. na venkov se pozvolna vytrácí infrastruktura jako taková, důslednost i jednoduchost opatření a nakonec i infrastruktura vůbec. V Kodani převažují cyklostezky na obou stranách ulice, se vzdálenosti od Kodaně přibývá obousměrných cyklostezek jen na jedné straně silnice, pak se vyskytují spíše cyklopruhy, pak jen volná úzká krajnice vedle bílé čáry a nakonec ani ta. Ale alespoň v křižovatkách je cyklopruh a cyklosemafor a ve finále nakonec nic. Nepříjemné situace na kole vůči autům jsme zažili i v Dánsku, protože to není o lidech ale zejména o infrastruktuře.
Aarhus je menší kopcovité město, podobné Brnu, jen místo dálnice má přístavní trajekt. Část infrastruktury je tu dlouhodobě přítomna, část je dobudovávána v posledních desetiletích. Je to příliš pestrá směsice co do výběru opaření a nezřídka nedotažená v detailech jako jsou obrubníky nebo navádění po trase.
Pro nás by hlavní mohla být inspirace, že Dánské standardy pro cyklostezky by se mohly dostat alespoň na naše páteřní trasy a do rekonstrukcí. A že chování není o lidech, ale o prostředí ve kterém žijí.
Jak to funguje v Kodani (CPH)
- Základním nástrojem infrastruktury jsou Kodaňské cyklopásy – jednosměrné oboustranné cyklostezky o šířce minimálně 2, typicky 2,5, někde až 4 m, oddělené asi 5 cm obrubníkem jak od vozovky, tak od chodníku. Vzácné jsou obousměrné cyklostezky, které se vyskytují na trasách mimo zástavbu, jsou označeny dodatkovou značkou “⮃”. Cyklostezky mají povrch asfalt, až na výjimky kdy se používá zámková dlažba bez zkosených hran.
- Cyklista není nikdy předjížděn autem, protože podstatou koncepce pro jízdu na kole je oddělený provoz kol od aut. Na hlavních ulicích jde o souběžnou jízdu v obrubníkem oddělených “pásech”. V ulicích se smíšeným provozem jede i řidič DHL pokorně za cyklistou. Cyklopásy doplňují samostatné cyklostezky vedené pásy zeleně buď podél vodních ploch nebo méně často po zrušené železnici. Důležitou roli hrají mosty (často pohyblivé kvůli průjezdu lodí), které umožňují překonávat rozsáhlé vodní plochy.
- Všechna křížení ulic, vjezdů mimo hlavní křižovatky jsou řešena jednotně jako místa mimo komunikaci. Odbočky do vedlejších nebo rezidenčních ulic, vjezdy do dvorů, k supermarketům a k benzinkám (od jednoho po osm čerpacích míst) jsou důsledně řešeny na kolmo k hlavní ulici s přejízdnými chodníky a cyklostezkami, tj. jako úzké sjezdy.
- Cyklopruh v křižovatce a předsazená stopčára: V místě velkých křižovatek přechází cyklopás do cyklopruhu, zpravidla obdobně jako přechod. Někdy však cyklopruh začíná dříve jako jiné řadicí pruhy a pak je jeho konec předsazen o 2 až 5 m blíže k semaforům. Každý řidič auta stojící jako první v pruhu na červenou má tak v zorném poli cyklistu. Neustále se tak každému připomíná: nezapomeň dát přednost cyklistovi, až budeš odbočovat vpravo. V místních podmínkách to znamená, že nesmí být cyklista ani omezen. Dokonce se nesmí ani naznačovat, že by řidič auta proklouzl v jinak dostatečné mezeře v proudu kol. Dokud neodjede poslední cyklista, vyčkává řidič auta ve svém jízdním pruhu, tedy v uctivé vzdálenosti tak, aby cyklista mohl v plné rychlosti projíždět. Ve velkých křižovatkách je cyklopruh zvýrazněn modrým podbarvením, cykloboxy se v Kodani nepoužívají. Protože počet aut odbočujících doprava je často nízký, může být cyklopruh pro jízdu přímo a vpravo spojen s pruhem pro pravé odbočení aut – ovšem při zachování přednosti cyklistů. Pokud je vzácně naopak pravé odbočení aut velmi frekventované, je řízeno zvláštní fází mimo přímý pohyb cyklistů.
- Vyhrazené cyklopruhy na mezikřižovatkových úsecích jsou opravdovou vzácností a jen jako reziduum minulosti. Na víceúčelové (ochranné) cyklopruhy jsme nikde nenarazili.
- Jednosměrky a tedy i cykloobousměrky tu jsou vzácnější, ať už ty s protisměrným cyklopruhem nebo bez něj nebo vzácně i oboustrannou cyklostezkou, když jde o páteřní trasu. Spíše ale pouze zlepšují plošnou obsluhu v území, jako alternativní trasy však nejsou potřeba, neboť na drtivé většině radiál i tangenciál jsou bezpečné cyklopásy. Vyznačují se značkou a před křižovatkou je častěji naznačen cyklopruh na obou koncích. Nejčastější je už pak zaslepení ulic pro auta s ponechaným průjezdem pro cyklisty a samozřejmě průchodností pro chodce.
- Ukazování o změně směru jízdy či zastavení (vzpažená ruka) slouží především pro ostatní cyklisty, pro řidiče aut má význam prakticky jen zřídka, protože tyto dva odlišné druhy dopravy jsou v drtivé většině případů zcela odděleny. Řidiči aut znamení ani moc nedůvěřují a pro jistotu počítají s jakýmkoliv manévrem cyklisty, protože chyba je vždy na straně silnějšího.
- Levé odbočení je na světelně řízených křižovatkách zakázáno. Do leva je možno odbočit nepřímo a to nadvakrát. V průsečné křižovatce zařazením se před příčnou pravou větev křižovatky a po té jízdou přímo společně s touto větví (uprostřed nebo naproti větve jsou doplňková návěstidla, která ukážou správnou zelenou). U stykové křižovatky bývá pak zřízen samostatný odbočovací cyklopruh řízený vlastním návěstidlem.
- Levé odbočení mimo světelné křižovatky je povolené a často je pak doprovázené ostrůvkem, aby bylo možno provést manévr v provozu případně nadvakrát. Podobně jsou řešena příčná křížení silnic samostatnými stezkami, které jsou nad to řízeny světly s automatickou detekcí cyklisty.
- Podjezdy pro lidi na kolech a chodce jsou zde velmi četné v šířkách 5 (cyklo=3+pěší=2m), 6 (4+2m). V Aarhusu byl i 4 m podjezd (2,5+1,5m).
- Parky v centru a pěší zóna jsou cyklistům zapovězeny, ale toleruje se cílová doprava (všichni však jezdí slušně, tj. pomalu a ohleduplně) a zároveň přes pěší zónu existují průjezdné ulice napříč i na podél.
- Kodaň ale není ráj ve smyslu dokonalosti, je to levná cesta k cíli. Stačí zajet si kousek od centra a vidíte propadlé kanály, díry v cyklostezce, přechod na křížení cyklostezky, příliš úzké cyklostezky nebo chodníky, nefunkční počítadla cyklistů, nebo vyšší obrubník než je zdrávo. Vše podstatné je ale kombinováno tak, aby to bylo použitelné, jednotné, bezpečné a odpovídalo to počtu uživatelů.
- Pravidla jsou pro všechny, důsledně se dodržují jen ty pro auta. Cyklisté na přehledných místech s nízkým provozem berou červenou na semaforu jen jako upozornění – s jistou opatrností pokračují dál, pokud nikoho neomezí.
- Ulice jsou prosty lesů značek – ta trocha svislého značení slouží jen k povolení/zákazu parkování aut nebo k zákazům odbočení aut z hlavních radiálních ulic. Nenajdete nikde žádné svislé značky přednosti v jízdě, stopky nebo hlavní silnice, veškerá nadřazenost nebo podřazenost se vyjadřuje výškovým uspořádáním a/nebo dlažbou a/nebo oblíbenými bílými trojúhelníky nakreslenými na zemi. Na křížení cyklostezek se vždy vyznačuje přednost bílými trojúhelníky, v nejasných místech a větších podélných sklonech jsou doplněny příčnými plastickými čarami, nebo i plynulými příčnými prahy.
- Nelegální parkování pokutuje brzy příslušník Policie na kole.
- Veřejné osvětlení je preferováno na převěsech mezi domy namísto sloupů, které by v omezeném vnitroměstském prostoru tvořily překážky na chodníku. Při nedostatku domů pro převěsy se pak přistupuje k příhradovým stožárům, které jsou umisťovány mimo chodníky a cyklostezky.
- Menší kanálové vpusti typu Ulefos UFR 90 nebo 2000 o velikosti asi 30×30 cm jsou umisťovány jak na okraj vozovky tak případně na vnější okraj cyklostezky, pokud ji nelze vhodně vyspádovat do středu ulice.
- Méně významné hlavní nebo vedlejší ulice bez cyklostezek jsou důsledně zklidněné vybavené jednopruhovými dusítky, aby auta musela si dávat přednost (neplatí pro kola) a stavebně provedenými příčnými prahy, aby bylo nutno zpomalit (neplatí pro kola) ve vzdálenostech po 80 m.
- Chodníky jsou tvořeny jedním až třemi pásy 75×75 cm velkých kamenných nebo betonových dlaždic, které jsou mezi sebou doplněny jednou řadou kostek, sloužící jako vodící pás. Na okrajích této sestavy jsou kostky doplněny do potřebné šířky v libovolném počtu řad. (Vodící pásy v centru s řezanou dlažbou jsou řešeny systémem nalepovaných nerezových bodů a pásků). Tam kde chodník nedostačuje nebo není užívá se cyklostezka. V některých centrálních obchodních třídách vykazuje chodník nedostatečnou šířku zejména pro pobytovou funkci (kavárny) a vede se diskuze o řešení.
- Nájezdy na cyklostezky jsou bez obrubníků. V hlavním podélném směru jsou jednosměrné cyklostezky prosty obrubníků – na vozovku se sjíždí pozvolnou rampou. Sjíždění kolmo do vedlejší ulice je vždy doplněné trojúhelníkem z asfaltu tak, aby cyklista nemusel skákat na 5 cm obrubník. Výška obrubníku je pro toto řešení příhodná a pro žádné kolo to není problém a pro jezdce to není nepříjemné. Tím se také dosáhne, že chodník a cyklostezka je v celé délce v jedné výškové úrovni a nevlní se jako v ČR na každém vjezdu.
- Na hlavních ulicích je málo stromů nebo žádné.
- Zásobování nebo opravy silnic probíhají na úkor vozovky aut. Pokud je omezena cyklostezka, je vystavěna plnohodnotná náhrada a lidé jsou do ní navigováni..
- Sesedni z kola jsme v Kodani nenašli.
- Značení cyklotras, tj. vedení několika hlavních radiál od středu města vně je provedeno malbou malými symboly bílé “C” v červeném kruhu nakreslené uprostřed cyklostezky a případně doplněno šipkami, pokud trasa nepokračuje přímo. V terénu jsou pak užívány decentní dřevěné slouky s cedulkami. Rozcestníky místních i regionálních tras lze najít s píše na periférii.
Asi 500 fotek z Kodaně, sealandského venkova a Aarhusu
Cesta do Kodaně a hlavně Kodaň
Čekání na vesnici na autobus do města. (Brno) Jízdní pruhy a cyklopruh na loď. (Roztoky) Nástup a nájezd do lodi na kolech je z boku krytým mostem. (Roztoky) Mosty zdviženy. (Roztoky) Pevnino sbohem (Roztoky) Výstup z busu přímo na cyklostezku nedaleko vlakového nádraží. (Kodaň) Nádražní hala z dřevěných obloukových vazníků. Přechod přes 4 pruhy před nádražím ulice Bernstorffsgade Poměrně vzácné samostatné stojany jen na přední kolo. (na rozdíl od drátolamů je držák v úrovni osy předního kola) Zásobování dodávkou z vozovky přes cyklostezku. Podbarvený cyklopruh na rozlehlé křižovatce. Velká křižovatka pro auta, ale bez opatření pro cyklisty by ji ale nešlo bezpečně provozovat. Staveniště mimo cyklostezku i chodník, kabeláž vedena mostem. Předražená lávka (kissingbridge), starý přístav tj. Nyhavn. Divadlo, starý přístav tj. Nyhavn. Opera naproti starému přístavu. Něco jako cyklobox po sjetí z chodníku. Pro kolmé křížení ulice jinou cyklostezkou je většinou užíván ostrůvek. Pro ty co vyjedou přímo z vozovky je nedaleko zrcadla asfaltový dolepek k obrubníku. Jednostranná cyklostezka podél silnice ke spalovně (2 km od historického centra), také spíše jako rarita. Parkování dělníků u spalovny. Výjezd těžkých vozidel, ale přednost mají na hlavní a na cyklostezce. Na levé straně je cyklostezka zvlášť na pravé je společně s chodci. Do Christianie se nemá jezdit na kolech, tak tam dali hrbatou dlažbu a kameny. Pohled na spalovnu z Christianie. Displej sdíleného kola. Obratiště motoristy poněkudignorováno. Pruh pro auta, bus, stezka pro kola a chodník. Frekventovaná zastáva v izolaci od cyklostezky. Občas se podél cyklostezky parkuje. I tady trvá rekonstrukce ulice 1 rok. Cyklostezka přechází do dlouhého pravého odbočovacího pruhu pro auta (kola jedou rovně). Cyklostezka přechází do krátkého pravého odbočovacího pruhu pro auta (kola jedou rovně). Oprava pod zemí, náklaďák řeší vše z vozovky. Vjezd je kaskáda: nejvýš je chodník, pak níž je cyklostezka a nejníž je vozovka. Plynulejší přechod zajišťuje dolepený asfalt, výška obrubníků je malá. Parkování podél cyklostezky. Zúžení cyklostezky za parkováním. Předzvěst (počet sekund do zelené na nejbližší křižovatce) návěstidla cyklistické zelené vlny, funkční ale vypadá na fotce jako mrtvé. Parkování částečně na chodníku. Nemá-li ulice opatření pro cyklisty a zároveň někam vede (tj. není slepá nebo krátká) má stavbně řešené příčné prahy a zúžení na jeden pruh po 80 m. Cyklisté jedou mimo vše při kraji. Standarní vpust dešťové kanalizace o rozměrech 30×30 cm pro vozovky případně i cyklostezky nebo chodníky. Uzávěra z důvodu rekonstrukce znamená nabídku náhradní trasy. Náhradní trasa je úzká, ale vymezená vyzickými prvky. Bazén plný kolejí ze zadní strany hlavního nádraží. Radnice a u ní cyklostezka. Počitadlo po 10 letech už počítá poněkud nahodile. Nerezové lepené vodicí prvky pro nevidomé, použité na řezané dlažbě zejména v historickém centru. Na vyznačení některých jednosměrky stačí tato cedulka (vyjma cyklistů). Značku šipky vzhůru v Dánsku vůbec nemají. Na opačné straně jednosměrky není značka jako u nás, ale zákaz vjezdu motorovým vozidlům. U nás tomu TP říkají falešná jednosměrka. Křižovatka je vydlážděna a zvednuta do úrovně chodníků. Výjezd z obousměrky je zvýrazněn piktogramem. Podobně je zvýrazněn i vjezd do obousměrky. Všudepřírtomné žraločí zuby /trojúhelníčky dávají informaci kdo dává přednost). Nevěřícný pohled na cykloulici v historickém centru. Parkování aut i kol na vlastním pozemku. V křižovatkách nejsou žádné značky vyjma zákazů odbočení. Semafory fungují 24h/7dní. Rekonstrukce mostu přes železnici, nová tepna do rozvíjejícího se přístavu s novými mosty a cyklohady. Ikea, hlavní vjezd. Kryté parkování se servisem. Okružní křižovatka před vstupem/vjezdem. Vjezd na cyklohada. Cyklo had k mostu Bryggebroen (přes bývalý přístav). Cyklohad… Cyklohad…k Bryggebroen Bryggebroen. Hrubá dlažba s řezanými pásky na náplavce. Nenapojení pásků na předprostor mostu. Vyústění mostu neústí do uzlu a musí se kus po náplavce. Náplavka. Bývalá vlečka ustoupila jen o kousek. Koupaliště v přístavu. Policajt na kole pokutuje ilegální parkování. Předpolí mostu Langebro. Nová otočná lávka Lille Langebro. Přechod mezi mostem a komunikací je vydlážděn nahrubo. Otrůvek pro levé odbočení. Trojkolka pro ty co užívají berle. Man on right: Někde tam jsme začínali před 100 lety. Man on left: A do háje, tam ještě nejsme. Úzké pruhy přes most ve vedlejší ulici. Když není opatření pro cyklisty je ulice zóna 30 a zklidnění. Opět starý přístav a navazující mosty na Kissingbridge. Výška zábradlí 120 cm na kissingbridge. Napojení zábradlí v polovině mostu – styku pohyblivé části. Napojení vozovoky v polovině mostu – styku pohyblivé části. Parkování, cyklostezka, chodník. Zásobování z vozovky. S dětmi se nebojí do provozu. A jednem… Už je tu husto, nacpat na chodník koš, kavárnu a pak projede jen kočárek. Ale chodit se dá i po cyklostezce. Nároží kavárny Kola u koše. Vpravo pán čeká na nepřímé levé odbočneí. Pár lidí ve frontě na zelenou. Pásek dlažby jako hmatný pás pro nevidomé na chodníku. Standardní řešení. Značka cyklotrasy, vede člověka očekávaným směrem. Vojáci a jejich kontrola dopraváky, asi aby nedezertovali. Počitadlo a cyklostezka 4m+ na mostu hlavní radiály ulice Nørrebrogade přes vodní příkop. Opačným směrem už je fronta na zelenou. Cyklopruh křižovatkou o šířce 4+m Obousměrná cyklostezka podél vodního příkopu s příčnými brzdami z kostek. Cyklostezka do podjezdu s chodníkem. Pobytový prostor v nároží vodního příkopu. Schodiště na most. V podjezdu pod radiálou. Výjezd vzhůru z podjezdu.. Cyklostezka v asfaltu, pěší jdou podél vody, nebo podél domů. Trojúhelníky, žraločí zuby říkají, kdo dává přednost. Na místní poměry úzká obousměrná stezka Odbočka z cyklostezky podél vodního příkopu do ulice. Další podjezd pod radiálou. Když cyklotrasa nevede rovně doplní „c“ šipky. Kompresor u potravin, žel tlak jen přibližný a malý. Benzinka s vlastním odbočovacím pruhem. Ale přes cyklostezku a chodník jedině nakolmo, typové řešení u nás známé jako přejízdný chodník. Chodník je v místě vydlážděn kamenem jednak jako zpevnění jednak jako upozornění ivzuální i hmatové. Takhle kolmo musí nakonec odbočit. A výjezd z benzinky to samé. Další benzinka ten samý vzor. Zařízení staveniště znamená náhradní trasu pro chodce a zvlášť pro kola. Uklizeno musí být. Benzinka v loubí domu… …s vjezdy do garáží. Zastávka do cyklostezky, lidé vystoupí na pásek dlažby… …a když nikdo nejede jdou nachodník. Přestupní uzel železnice, bus. Připojovací pruh z vedlejší ulice, přímý směr bez semaforů. Řešení zastávky autobusu. Parkování na mostě. Opět sloučení cyklopruhu s odbočovákem. Zvýraznění přes křižovatku a opakování návěstidel v křižovatce.. Cyklostezka má čistý průjezd. Zúžení cyklostezky. Cyklostezka končí těsně před křižovatkou. Fasáda věže Grundtvigs Kirke. Monumentální ale ne triumfální. Hlavní loď. Plachetnice v boční lodi. Bytové domy ve stylu klášterních budov. Presbyterium. Vstup, věž a loď. Pohled na Grundtvigs Kirke přes hřbitov. Kachny. Pěší a cyklo zvlášť. Cyklo rekreační a podél silnice i cyklo dopravní v asfaltu. Mapa a pítko (oboje funkční). Příčný práh na styl kruhu. Rekreační stezka bez skútrů. To široké mezi chodníkem a vozovkou je cyklostezka. Tady ale zbyl jen cyklopruh. Podél 4 proudé silnice cyklostezka. Podchod pod čtyřpruhem poněkud omšelý. A zase v krajině chodci zvlášť. Typické místní jezero, plitké a zarostlé daleko od břehu. Zase zdvojená cyklostezka rekreační a pouliční. Přednost dává majitel trojúhelníku. Křížení silnice standardně s ostrůvkem. Křížení cyklostezky a silnice s ostrůvkem Tady řízeno světly jezdí se tu na červenou nebo na signály pro chodce. Příčné brzdící pásky, jako upozornění, že dole se dává přednost. Křížení železnice-zastávky. Poněkud podivné napojení předpolí mostu. Zase příčné pásky před místem přednosti, na vozovce příčný práh pro auta. Cyklopřejezd není vyznačen, jde o normální křižovatku. Cyklostezka končí přechodem a stačí. Dřevěný šikmý mostek. Opět pěší zvlášť. Dočasný mostek po dobu opravy toho trvalého. Náves na okraji Kodaně. Navázání cyklopruhu a boční stezky. Vodotrysky. Řezaná dlažba. Obousměrka. Parkování decentně naznačeno. Na vjezdu hrubá dlažba. Zase zastávka tentokrát jen tak. Označení omezení tady v praxi žádným omezením není. Spořivé stojany u fasády supermarketu. Vjezd na parkoviště supermarketu jen kolmo a přejízdným chodníkem a cyklostezkou. A stejně tak i přejezd na benzinku. Zase ty dračí zuby místo značky. Ulička Tornestykett… …vedlejší ulička zrovna opravena jen tak by se neřeklo.
Přejezd venkova na Sealandu z východního kodaňského pobřeží na západní
Objízdná trasa… …jako dočasná cyklostezka zpevněná plastovou sítí na pěstěném trávníku. Zde dusítko ve vozovce na začátku zóny 40 i s cyklostezkou. Vjezd na parkoviště – zase jako přejízdný chodník se stezkou. Nájezd z vedlejší ulice, levý odbočovací pruh zvlášť a pod semaforem. I se skútrem. Jak dostanem zelenou? Drž se madla! Detekovala nás smyčka! Zastávka zase jinak. Dlažba na cyklostezce s nesraženými hranami, rovná a bez vln. Odvodnění tentokrát v přidruženém prostoru samostané. Cyklopruh na okružní křižovatce. Most jak na dálnici ale jen cyklostezka, možná bývalá silnice. Směrovky místních cílů i hlavních cyklotras. Místní specialita na kaluže, co nejpome zeleň. Pěší mají zábrany, protože nemají zábrany? Neomezují ale jasně vymezují. Chodník je zvlášť a blíž hřišti. Vpravo dolů podjezd pod zapomenutou silnicí. Proč? Protože cyklostezka vede do školy. Značení cyklotrasy na ulici. Pumpa na ruční pohon hýká, ale nepumpuje. Opět šířka odpovídá cestám do školy. Lávka nad čtyřpruhem, nedaleko křižovatky. Podél cyklostezka. Dočasná náhradní trasa jen jako cyklopruh. Těd už je chodník v jedné výškové úrovni. Už je stezka obousměrná… …ale rozdělená. Počitadlo na vesnici. Co kdyby smyčky v zemi nás nedetekovali, tak si raději zmáčknu. Dělící pásek s osvětlením. Významný vjezd už není přejízdným chodníkem, ale kdo dává přednost je jasné. Hodně prudký podjezd… …a výjezd. Skútry tude ne, musí jinudy. Zásek, dočasná cesta jen po náhradním dřevěném chodníku vpravo. Křižovatka kdesi v lese, návěstidly se nešetří. Parkování tady taky je. A bez dusítka to nejde. Kontejnery humanizované. Další tentokrát občasné parkoviště skryté trávníkem. Okolo hřiště cesta naše. Zase podjezd. Křižovatka cyklostezek a zase zuby žraloka. Podjezd i s částí pro chodce. Zase v zástavbě ale cyklostezka už obousměrná. Přerušená vozovkou ale přednost má stále ten na kole. Cyklopruh přímo do velké křižovatky vedle odbočovacího pruhu. V Kodani věc nevídaná, cyklista jede vždy při kraji nebo ve zvláštní fázi křižovatky. Na kruháči… …modře podbarveno… …kde má kolo přednost. Tady ale při křížení bypassu už ne. A věc v Kodani nevídaná – svislá značka. Cyklostezka podél odbočováku… …končí těsně před přechodem a přednost má kolo. Za křižovatkou zastávka. Obrovská hala z dřevěných obloukových vazníků na velkém rozponu. Délka zelené pro kola je stejná jako pro auta. Začni o 2 sekundy dřív. Na mostu není obruba, vše v jedné rovině. Mezi poli se nešetří modrou. Modrá je naděje, že nepoteče červená. Bílé čáry jsou odrbané ale modrá musí být nová. Zase obousměrná cyklostezka… …podél vesnice. Záplata. Benzinka už ne tak čistě provedeno, přednost ale stále čistá. Kultivované nádraží s parkováním pro kola. Pro přímý směr na cyklostezce červená neplatí. Setkání s kamionem, co nakonec odbočil doleva, nebylo nakonec tak příjemné. Tady už je modrá vygumovaná. Pozor na mrvý úhel náklaďáku. Zopakovat, jezdí tu. Pomníček nebo prevence? Komín z Roskilde. Podjezd s autama. Roskilde tudy do podjezdu, fakt. Vjezd do Roskilde, 50.000 obyvatel, 35 km od Kodaně. I komín může být s perem architekta. Řaďáky pro kola, doprava možno na červenou. Přejezd stezky a chodníku do místní IKEA. Zastávka při nástupu. Jedeme stejně rychle jako bus. Kola zde můžou na červenou. Zase mysli o 2 sekundy dřív. Odbočit doprava možno kolům na červenou. Cyklostezka se zúžila a souběžná jízda s autobusem není příjemná. Hřbitovní kaple v ose aleje. Pěší zóna Algade. Jednosměrka jenom pro auta. Radnice a vpravo vzadu katedrála.. Kombinace modrého a červeného podbarvení. Cyklostezka ústí na okružku. Cyklostezka v úrovni vozovky oddělena dlažbou v obrubě. Dlažba v přechodu vynechána. Konec Roskilde. Přechod ve vesnici. Venkov… …ale s podjezdem. V každé vesnici je alespoň jeden dům s doškovou střechou. Svodidla to nejsou, ale vizuálně oddělují. Aby lidi na kolech nemuseli křížit silnici mimo vesnici je část jinak jednosměrné stezky obousměrná. 40 km, ale nevíme odkud. Gevinge. Přídlažba za obrubou. Most nad asidálnicí. Na mostě je vše v jedné úrovni. Silnice s cyklostekou kříží jinou příčnou cyklotrasu a proto ostrůvek. Tady na podbarvení nedošlo. Dál už jen cyklopruh. Opravdu nic nenadýcháš? Skromná zastávka na venkově – jen označník. Most zase v jedné úrovni ale oddělen sloupky. Nejeď víc jak 70 km/h! Tento kostel se odlišuje od všech ostatních tím… …že tu byl starší kamenný a tak ho částečně nechali a zbytek dostavěli z cihel jako ho mají v každé vesnici. Kdesi v polích křižovatka, vybavena v plné parádě. Rovně to vypadá bez ničeho pro kola, tak bočíme vpravo. Na mostě Munkholmvej nad zálivem moře. Hloubka cca 1-2 m uprostřed. Motorest a jízda po krajnici. Trojúhelníčky s tím počítají. Krajnice se úží. Zkoušíme jak vypadá místní les. Tady je zase krajnice široká, rodiče se o děti nebojí. Náplavka podél zálivu v Holbæk. Netradiční přesmyk k přejezdu. Jen obousměrná cyklostezka. Pozor obousměrné křížení a podbarvení motoristům. styková křižovatka pro plynulé zipování. Most zase v jedné úrovni. Dusítko na průtahu. Stejný kostel v každé vesnici, avšak avantgardně nabílený. V každé vesnici je alespoň jeden dům s doškovou střechou. Křížení silnice, miniostrůvek a žraločí zuby. Stezka končí začíná krajnice. Aby nebylo pochyb tak značka. Tady se to zase odděluje do stezky. Vyhýbáme závorám. Dům pod úrovní moře. Mapa než v rámci národního obrození záliv vysušili Langer fjord. V které jsme to zemi? Nic než silnice. Z místního pobřežního kopce-mohyly 90 m.n.m. je rozhled. Před a za křižovatkou cyklopřejezd, sloupky vymezující krajnici. Lokální sytém zastávek autobusu na vozovce. Když zastaví autobus… …nejde objet vyjma na kole. Krajnice má zase svou značku. Křížíme motorovou silnici. Do kopce a z kopce. Husy domácí… …na návsi. Velkorysá zastávka. Teď už bez podbarvení ale zase vyznačeno jako přejezd. Křížení vjezdu zemědělských strojů, upozornění na změnu povrchu, přednost má samozřejmě kolo. Tady je přejezd vyhnut mimo křižovatku. Teď už jedem po mysu a vidíme po obou stranách mnoře. Asfalt se úží a hrubne… … ale furt se to dá na městském kole. Záplatování dohnalo venkov. Zpět na silnici. K přístavu. Právě vyjíždí kolony z trajektu, takže jen popojíždí. Kola v obou směrech mažou bez omezení. Boarding s motorkáři na trajekt. Místo na lodi máme určeno hned u dveří vedoucí na horní palubu. Trajekt je katamaran a letí 70 km/h, příďová vlna se tvoří daleko za zádí lodě.
Přeplutí na pevninu a Aarhus
Otočka trajektu v přístavu Aarhus, průmyslová část. Nová bytová výstavba není béčková architektura. Půl průmyslu, půl města. Stykovací rampa. Tři Němky se jedou podívat na serverní cíp Dánska. Zde ještě bez cykloinfrastruktury. První cyklopruh. A tady už cyklostezka jako standard. Tady se jede kolektorovou obslužnou ulicí. Průjezd historickým centrem je řešeno cykloulicemi (vjezd autům povolen). Páteřní směrově rozdělená cykloobousměrka. Ceny parkovného ve špičce 77 Kč/h, 1 DKK = 3,5 CZK. Označení míst pro invalidy. Tákhle velký cyklobox. Hned za centrem do kopce. Poříční pěší zóna podél místního potoka Aarhus. Socha v pěší zóně. Provizorní podium pro letní koncerty. Bikesharingová kola. Pěší zóna, vjezd povolen. Cykloulice, vjezd povolen. Fronta na zelenou. Převedení trasy přes hlavní ulici. Vedle schodiště rampa na vedení kola. Multimodální koridor, pěšo, kolo, tram, moře. Pěší zvlášť od kola trochu do kopce. Soukromý přejezd a taky na pláž. Kamínky na pláži. Vlakotramvaj na přejezdu. Cyklostezka dělá „S“ pro kolmé křížení kolejí. Na kolech kolektorem. Zastávka poněkud bariérová. Přestupní uzel. Chodník a cyklostezka. Když semafor tak smyčka. Zastávka už lépe provedená Aarhuské vysoké obrubníky (asi jako v CZ) se musí dorovnávat už rozměrnými přílepky a stejně jsou moc prudké. Zelená bude brzy. Povrch je takový, jaký zrovna vyšel. Pravý odbočovák jako cyklopruh mimo křižovatku. Ne moc komfortní. Průjezd zastávkou. Zase cyklopruh. Poněkud improvizované uhýbání bus zálivu. Stojany nejlépe na fasádě. Setří místo a budou jednoduché. Detail fasádních stojanů. Vzduch u krytých stojanů, ale tlak max 1-2 Bar. Cykloobousměrka podél levostraně zaparkovaných aut. Parkování po levé straně jednosměrky. Tohle by vám, milá paní, v PČR v Česku od roku 2019 nepovolila. Večer křižují město desítky Woltů na kolech. Radnice z betonu a břečťanu. U radnice žádné opatření pro kola. Ulice u nádraží, na levé straně nic na pravé cyklostezka. Parkování… … pro 900 kol na mostě ve dvou patrech. Cyklopruh za nádražím končí. Zase cyklotrasa vedená obslužným kolektorem. Cyklostezka do průmyslové části přístavu… …zde končí. Dál sice cosi pokračuje do nitra přístavu, ale kvality různé a provázanosti nízké. Zde pokus o přejezd chodníku či cyklostezky. Místní lidová knihovna Dokk1 v bývalých docích. Tady jen cyklopruhy… …nás navedli do značky pěší zóny. Nová bytová zástavba. Pyramida v přístavu. Naše loď Express II na pravidelné lince. Je to katamaran o délce 100 m, kapacitě 1000 lidí a cestovní rychlostí 70 km/h. Velkorysá cykloobousměrka. Kousek od moře a hned do kopce. Mezi – asi univerzitními kolejemi – obousměrná cyklostezka. Podjezd. Zase do kopce a značně doprava.. Křížení, zuby říkaj: Dej přednost! Cyklistická zóna, vjezd povolen. Sjezd z cyklostezky do pruhu v neřízené křižovatce. Šachta byla při přestavbě zrovna uprostřed, vyřešilo se to atypickou atrapou obrubníku. A uvnitř se skrývá listí. Značky v křižovatce, cyklopruh ústící do krátké stezka. Nepříliš jasné křížení cyklostezky. Řadící pruhy odpovídají signálům semaforu. Zase chodník v jedné rovině s cyklostezkou. Kus zase cyklopruh. Naznačení nepřímého levého odbočení. Doleva je trasa na Tilst, opakované návěstidlo je časté řešení. Cyklostezka je pro cyklisty, já si najdu jinou cestu. Odstraněný sloupek asi z bezpečnostních důvodů. Sloupky vprostřed cesty tu totiž jinak vůbec nerostou. Blížíme se ke křižovatce s cyklostezkou. Návěstidel jako maku. Elegantní společný podjezd. Nasvětlení okružní křižovatky z převěsů na příhradových sloupech. Příliž prudké sjezdy z vysokých obrub. Cyklostezka podél konečných stanic vlakotramvaje v rozvojovém území. Předchystané podjezdy pod tratí. Návěstidla před i za křížením tratě. Frekvence vlakotramvají cca 20 min. Těch chodeckých tlačítek je trochu dost. Trať a cyklostezka do města. Hrozné kotvení zbytečného zábradlí vpravo. Kryté parkoviště pro kola na kartu ve stanici… …a interiér. Parkování pod střechou. I trafačka lze přikrýt pláštěm, že nevypadá jako hrůza z války. Celkový pohled na zastávku s WC. Detail příčného prahu a stavebnice sklopeného obruníku německého typu. Další méně významná zastávka. Křížení trati a silnice s cyklostezkou.. Podjezd. Směrovky aarhuského typu. Nemocnice s helioportem. Další tunel. Larzeny místo svahování. Volně vysázené jahody ku sběru do pusy. Odvodnění nevsáklé vody. Rozdělená cyklostezka čarou. Oddělená cyklostezka stavebně. Zase tunel. Zde postačí obslužná komunkace za humny. Provoz cyklistů v kolektoru na obou stranách a ještě obousměrně. I tady se jezdí po chodníku, idkyž je vedle přejezd. Vysoké obrubníky = velké dolepy asfaltu pro nájezdy a stejně je to nepohodlné. Zarůstám vousem. Prefabrikovaný podjezd. Křížení s otevřenými vraty. Šikmá obruba a dolepek asfaltu, ale výškový rozdíl je příliš veliký a sklon prudký. Zbytečný asfalt na ostrůvku a akorát to drncá. Šikmá obruba a dolepek asfaltu, ale výškový rozdíl je příliš veliký a sklon prudký. II. Odvodnění spodní stavby cyklostezky je zaházeno štěrkem… …a pro jistotu je tu ještě povrchová vpust. Předzvěst motoristům, že budou křížit cyklostezku. Zase úplně blbé křížení s prudkými nájezdy na obrubu. Netradiční podjezd pod silnicí. Cyklostezka asfalt, pěší jemný šterk. Mapa na cykloboxech… …návod… …boxy, držák a pítko funkční. Pumpa nefunkční. Most s vanovým odvodněním, vpusti mimo něj. Mírný sklon, základ úspěchu. Tady dává přednost kolo, nulový obruník. Umělecké odvodnění. Na druhé straně zbytečný hup na cyklostezku. Vpust vprostřed jízdního pásu. Cyklopruh uprostřed řadících pruhů. Další řešení zastávky. Při nepřímém levém odbočení. Velká křižovatka málo čar. Zde je cyklostezka oddělena výškově od chodníku a zelení od vozovky. Absentující přejízdný chodník nahrazuej příčný práh. Na benzince cyklopoint – vzduch, voda, rukavice. Celý pohled na prodejnu benzinky. Vzduch v kompresoru u prodejny kol. Vlevo věž univerzitní knihovny. Kostel stodolový. Křižovatka se žraločími zuby. Konečně kompresor co umí natlakovat naše kola na 5,5 Bar. Podchod bez cyklostezky. Křížení místní komunikace. Cesta k základní škole. Parkoviště před školou. Retardér na cyklostezce, mopedy zakázány o víkendu. Oddělení pěších a cyklistů. Ale příjemné je chodit bosky středem. Most po řece pod železničními viadukty. Pilíře mostu. Mezi nimi kanoe. Pozor smyk! Dřevo je potaženo sítí, aby moc neklouzalo. Kapacity parkování (Dokk1 = knihovna). Křížkovaná v křižovatce. Zase prudký nájezd a velký dolepek. Umění v potoce. Počitadlo… …a kontejnery. Spojka zaslepené ulice. Náš dům nemá vjezd a tak je dvorek přístupný z domu vedlejšího. Veřejné záchody se otevřou po zaslání SMS. Mírný příčný práh jako místo pro přecházení mezi zastávkami. (Berlín zob – Zentraler Omnibusbahnhof) – rekonstruovaná část.