Společně s vlaštovkami jsem začátkem září odtáhnul na rok do teplých krajů. Konkrétně na malý francouzský ostrov Réunion, který se nachází v souostroví Maskarény východně od Madagaskaru.
Ačkoliv má tento ostrov pouze 2500km2 doprava je na něm skutečně problém. Obydlené je totiž pouze pobřeží, od kterého se prudce zvedají hory přesahující 3000 metrů. Zajistit přepravu 800 tis. obyvatel ostrova po úzkém pobřežním pásu, bylo pro zdejší politiky dlouho oříškem. Než se ovšem na scéně objevila betonářská a automobilová loby. Sto let stará železnice musela ustoupit moderní několikaproudé dálnici Route Littoral, která odřízla sever ostrova od oceánu.
Se stavbou mostů a tunelů se i zde objevilo tunelování rozpočtů a nejeden politik měl za to sedět. Seychely jsou ale hned za rohem a klima je tam o něco příznivější. Aut se v současnosti na ostrově vyskytuje víc než lidí. Nové se dovážejí a staré zůstávají. Některé pohltí džungle jiné se po ostrově stále plouží a znečišťují ovzduší nedokonale spálenou naftou (možná že se jedná i o jiné palivo). Zdálo by se, že cyklistice zde pšenka opravdu nepokvete. Zvláště když dodám, že převýšení mezi jednotlivými částmi měst může být i 1500m. Opak je ale pravdou.
Místní zastupitelstva si postupně uvědomují, že současná situace častých dopravních zácp a kolabující hromadné dopravy je způsobena přemírou automobilismu. Všemožně se proto snaží podporovat udržitelné formy dopravy jako je cyklistika a pěší chůze. Městy i podél pobřeží vede bezpočet značených tras a chodníků pro chodce i cyklisty. Kolo je možné zdarma převážet jakoukoliv hromadnou dopravou. Na cestách jsou kromě přechodů i přejezdy pro cyklisty. Každý semafor má ve výšce 1,5 namontovaná malá světla pro lidi na kole. Časté jsou i vyvýšené nebo ohrazené cyklopruhy.
Kromě sportovních cyklostezek existuje ve všech městech na ostrově funkční síť tras pro cyklo-dopravu. Běžně jsou pro cyklisty zprůjezdněny jednosměrné ulice a vyhrazené pruhy společně s MHD. Zákaz vjezdu cyklistům je umístěn jen tam, kde to má smysl a kde existuje schůdná alternativa. Například promenáda Barachois je pouze pro pěší, ale hned vedle ní vede cyklostezka vyhrazená cyklistům.
Není proto divu, že jsem si záhy pořídil kolo, které je rychlejší a spolehlivější než auto a navíc jezdí i večer, když skončí autobusy – po 8 večer zde totiž přestává jezdit hromadná doprava.
Nevím, jestli jsou brněnské podmínky o tolik specifičtější než ty místní. Argument pana Macka, že Brno je do kopce prostě neberu. Saint Denis de la Réunion, kde teď žiju je mnohokrát kopcovitější. Bydlím 400 m.n.m a cyklostezka k nám vede. Tak kde je problém?