Nejvíce vzrostly počty lidí na kole podél řek – jezdí zde 3× víc lidí v pracovní den a 2× víc v neděli než v roce 2001. Takový růst není náhodou, protože u řek byla od revoluce proinvestována drtivá většina peněz (z 9 profilů jsou 4 přímo na cyklostezkách). V ulicích směrem k historickému centru (tj. MMO – malý městský okruh) vzrostl počet lidí na kole v pracovní den na více než dvojnásobek a o víkendu zde jezdí 1,6× více lidí než v roce 2001, přestože ze 13 profilů mají cykloopatření jen 3 (dva cyklopruhy a jedna cyklostezka). Na ulicích kolmých k velkému městskému okruhu (VMO) je dlouhodobý růst jen 1,2× v pracovní den a pokles na 0,8 × o víkendu (22 profilů, z toho 2 s cyklopruhy a 3 na cyklostezce), tento pokles může souviset s odlišně zvoleným měsícem průzkumů. Motorová doprava vzrostla na sledovaných profilech Brna dle BKOM od roku 2001 na 135 %.
Zdrojem dat je městská společnost Brněnské komunikace. Údaje vycházejí z jí publikovaných 7 pentlogramů intenzit z let 2001-2018, které udávají počty cyklistů za den získané v rámci ad-hoc nebo účelových průzkumů (ručních měření) na významných ulicích či cyklostezkách. Provedli jsme důkladnou analýzu na 45 profilech, které se mezi roky opakují, a vyhodnotili zde vývoj intenzit cyklistické dopravy. Počty cyklistů za rok 2018 můžete zjistit na webu MMB v městské Cykloaplikaci (stovky za pracovní den/neděli). Naši starší analýzu z let 2001-2014 na polovičním vzorku sčítacích profilů naleznete zde. Systematické i nahodilé chyby z ručně sbíraných dat by měly nahradit stroje pracující 24/7, Praha jich má několik desítek už dekádu. Zejména když město Brno si jich pro auta pořídilo nedávno 100 za 50 milionů Kč, další desítku detektorů má na každé ze 154 světelně řízené křižovatce a dvě stovky jsou v tunelech.
Souhrnný přehled výsledků změn intenzit lidí na kole:
pracovní den (počet profilů) | 2001 | 2006 | 2010 | 2012 | 2014 | 2016 | 2018 |
radiály k MMO (13×) | 100% | 116% | 149% | 152% | 172% | 187% | 208% |
radiály k VMO (22×) | 100% | 106% | 119% | 113% | 116% | 125% | 118% |
poříční stezky (9×) | 100% | 148% | 233% | 266% | 249% | 245% | 301% |
CELKEM pracovní den | 100% | 120% | 159% | 167% | 169% | 176% | 195% |
neděle | |||||||
NE radiály k MMO (13×) | 100% | 136% | 142% | 151% | 189% | 199% | 159% |
NE radiály k VMO (22×) | 100% | 122% | 135% | 126% | 130% | 130% | 78% |
NE poříční stezky (9×) | 100% | 115% | 192% | 208% | 227% | 198% | 193% |
CELKEM neděle | 100% | 120% | 169% | 177% | 195% | 181% | 157% |
Přehled profilů na mapě a v tabulce:
Typ profilu | Název profilu | Rok opatření pro cyklisty |
*0pz | Rašínova | 2016 |
0pz | ŠIlingrovo nám. | 2016 |
1mo | Kounicova | 2013 |
1mo | Kounicova | 0 |
1mo | Milady Horákové | 0 |
1mo | Cejl | 0 |
1mo | Lidická | 0 |
1mo | Bratislavská | 0 |
1mo | Křenová | 0 |
1mo | Dornych | 0 |
1mo | Uhelná | 0 |
1mo | Nové sady | 2010 |
1mo | Hybešova | 0 |
1mo | Pekařská | 0 |
1mo | Údolní | 0 |
*1mo | Botanická | 1994 |
2vo | Palackého tř. | 0 |
2vo | Merhautova | 0 |
2vo | tř. Generála Píky | 0 |
2vo | Dukelská tř. | 0 |
2vo | Křtinská | 0 |
2vo | Olomoucká | 2017 |
2vo | Kaštanová | 0 |
2vo | Bohunická | 0 |
2vo | CS krematorní | 1994 |
2vo | A. Procházky | 2001 |
2vo | Rybnická | 0 |
2vo | Horová | 0 |
2vo | Královopolská | 2001 |
2vo | Křižíkova | 0 |
2vo | Vídeňská | 0 |
2vo | Rokytova | 0 |
2vo | Chodská | 1994 |
2vo | Korejská | 0 |
2vo | Hradecká | 0 |
2vo | Jana Babáka | 0 |
2vo | Štefánikova | 0 |
2vo | Staňkova | 0 |
3tg | Bystrcká | 0 |
3tg | Kníničská | 0 |
3tg | Svratecká (Bystrcká) | 1993 |
3tg | Svratecká (Veslařská) | 1998 |
3tg | Žabovřeská | 0 |
3tg | Svratecká (Riviéra) | 1998 |
3tg | Bauerova | 0 |
3tg | Svratecká (dolní nádr.) | 1997 |
3tg | Svitavská (Obřanská) | 0 |
*3tg | Svitavská (Charbulova) | 2002 |