
Nejen na západě, ale už i na severu, jihu a východě se dnes můžeme inspirovat. V rámci konference Cyklomestá 2019 proběhla toto pondělí a úterý řada zajímavých přednášek o rozvoji cyklodopravy v hostitelské Bratislavě, ale také v Budapešti, Kodani, Oulu, Minneapolis, Břeclavi, Zagrebu a dalších městech. Např. Bratislavský kraj staví doslova jednu cyklostezku za druhou. Slovenští kolegové z Cyklokoalície pro nás navíc uspořádali také zajímavou exkurzi po Bratislavské cyklo-infrastruktuře. Její stav má k dokonalé kompletní a hlavně opravdu bezpečné síti (= stavebně oddělené cyklostezky) sice stále daleko, ale některé páteřní trasy (v různé kvalitě) již existují a další se chystají.
Třeba v roce 2016 zrekonstruovaný Starý most nově slouží nejen tramvajím, ale taky pěším a lidem na kole, kterých zde ročně projede 330 000. Bratislavská radnice to ví díky instalovaným sčítačům, celkem má zatím jen 3, to je ale stále víc než v Brně, kde jich máme stále 0. Naděje na další rozvoj se nyní upínají k novému bratislavskému primátorovi Matúši Vallovi a jeho Plánu Bratislava, se kterým se svým týmem vyhrál loňské volby.

Starý most po rekonstrukci 
Sjezd z mostu na Viedenskou cestu. Dřív se přes most mohlo i autem, proto zřejmě tak široká vozovka. 
Viedenská cesta podél pravého břehu Dunaje byla dříve obousměrná pro auta a bez opatření pro kola. Nyní je pro auta jednosměrná a je zde obousměrný cyklopruh. 
Na projížďku po bratislavské cykloinfrastruktuře byla k dispozici kola z komunitního bikesharingu White Bikes. 
Na ulici Štúrova se prý řidiči už naučili neblokovat při zastavení cyklopruh – po mnoha a mnoha přivoláních strážníků. 
Křižovatka před Starým mostem je osazena i tlačítkem pro lidi na kole. 
Pribinova – tady taky býval čtyřpruh pro auta. 
Nájezd na most Apollo. 
Bratislavský „downtown“ roste jako houby po dešti. 
Trenčianska – tady ještě super. 
Dál už to bohužel tak super není – chybí příčný práh pro auta. který by je zpomalil a zajistil bezpečný přejezd kolům. 
Trenčianska – tady bylo křížení s auty pro jistotu zrušeno úplně. 
Májkova – I v Bratislavě mají problémy se sloupy osvětlení … 
Májkova x Blumentálska – Toto ostré křížení se značkami se taky úplně nepovedlo. 
Blumentálska – Oddělená cyklostezka po obou stranách ulice mezi alejí stromů, ale za jakou cenu? I tak pár místních obyvatel bojovalo zuby nehty za zachování kolmého parkování „na hovado“ mezi stromy. 
Trávník mezi stromy zaasfaltován, ale zas tu aspoň můžou trénovat i ti nejmladší 🙂 
Páričkova – Na tuto ulici kolem „bratislavské Vlněny“ je teď kvůli její rekonstrukci omezen vjezd motorových vozidel mimo MHD. 
Pohled na bující bratislavské mrakodrapy ze Slavína. 
100 m převýšení je na této elektrické hračce otázka dvou minut, člověk tak po cestě na vlak, který má tradičně zpoždění, stihne i nějaké ty významné monumenty. Všechna čest vojákům padlým ve válce s nacisty. 
Hlboká cesta – I takto jednoduše se dá zajistit bezpečná trasa pro kola. 
E-Brompton na cestě zpátky do Brna. K tomu cestování vlakem je opravdu ideální, za zapůjčení tak patří sterý dík Cyklospecialitám (ano, je to neplacená reklama).
Zajímavých informací z konference je spousta, za vypíchnutí ale určitě stojí čísla z Holandska: při započítání externalit (hlavně zdravotních důsledků) přináší 1 km ve městě na kole společnosti zisk 0,68€ (+ 17,5 Kč), zatímco stejná vzdálenost ujetá ve městě autem způsobuje ztrátu 0,37€ (- 9,5 Kč). Je tedy zřejmé, že investice do infrastruktury pro kola ve městech se velmi vyplatí.





