mapa
Aktuální stav bratislavské cykloinfrastruktury (zelené linie) zachycený na mapě v aplikaci UrbanCyclers (zdroj dat: OpenStreetMap)

Nejen na západě, ale už i na severu, jihu a východě se dnes můžeme inspirovat. V rámci konference Cyklomestá 2019 proběhla toto pondělí a úterý řada zajímavých přednášek o rozvoji cyklodopravy v hostitelské Bratislavě, ale také v Budapešti, Kodani, Oulu, Minneapolis, Břeclavi, Zagrebu a dalších městech. Např. Bratislavský kraj staví doslova jednu cyklostezku za druhou. Slovenští kolegové z Cyklokoalície pro nás navíc uspořádali také zajímavou exkurzi po Bratislavské cyklo-infrastruktuře. Její stav má k dokonalé kompletní a hlavně opravdu bezpečné síti (= stavebně oddělené cyklostezky) sice stále daleko, ale některé páteřní trasy (v různé kvalitě) již existují a další se chystají.

Třeba v roce 2016 zrekonstruovaný Starý most nově slouží nejen tramvajím, ale taky pěším a lidem na kole, kterých zde ročně projede 330 000. Bratislavská radnice to ví díky instalovaným sčítačům, celkem má zatím jen 3, to je ale stále víc než v Brně, kde jich máme stále 0. Naděje na další rozvoj se nyní upínají k novému bratislavskému primátorovi Matúši Vallovi a jeho Plánu Bratislava, se kterým se svým týmem vyhrál loňské volby.

Zajímavých informací z konference je spousta, za vypíchnutí ale určitě stojí čísla z Holandska: při započítání externalit (hlavně zdravotních důsledků) přináší 1 km ve městě na kole společnosti zisk 0,68€ (+ 17,5 Kč), zatímco stejná vzdálenost ujetá ve městě autem způsobuje ztrátu 0,37€ (- 9,5 Kč). Je tedy zřejmé, že investice do infrastruktury pro kola ve městech se velmi vyplatí.

infografika
1 km ve městě na kole přináší společnosti zisk 0,68€, zatímco stejná vzdálenost ujetá ve městě autem způsobuje ztrátu 0,37€

Napište komentář