aktualizace 11. června 2024
Dokončená infrastruktura
Investiční záměry cyklostezek
Většina projektů cyklostezek trvá 10-15 let, mnohdy ale visí v rozpočtu projekty, které byly slepou uličkou. Zda projekty projdou do realizace záleží především na dvou věcech: zda se podaří domluvit s majiteli pozemků a zda se na ně vyčlení peníze (zpravidla získání dotací z EU nebo SFDI) . Relativně rychle lze ale zřídit organizační opatření (cyklopruhy, cyklo-obousměrky), ty však jmenovitě v rozpočtu nefigurují.
Mapa cyklo záměrů
Zpracovali jsme mapu cyklistických záměrů reflektující stav jejich přípravy, náklady a rozpracovanost. Podobná data, ale
Komplexní investice do ulic a krajiny
kde by mohly být navrženy plošné zklidnění nebo pro-cyklistické úpravy:
- Proptipovodňová opatření Úsek Nábřeží Svratky-Poříčí – stezka na obou březích a podjezdy křížených ulic, rozpočet 374 mil. Kč (Brno 2019)
- rekonstrukce Odhlučnění TT Cejl-Zabrdovicka + Zábrdovický most
- rekonstrukce Benešovy ulice (zdroj: RMČ Brno Střed 197.24)
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Křenová (Dornych-Svitava) 108,0 mil. Kč (zdroj: IZ)
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Veveří, rozpočet 158,0 mil. Kč (zdroj: zadání urbanistické studie)
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Horova, stavba cca 2015 (zdroj: Deník)
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Údolní (Husova-Úvoz), rozpočet 117,1 mil. Kč (zdroj: ústní jednání Generelu cyklodopravy)
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Bratislavská, rozpočet 40,5 mil. Kč (zdroj: rozpočet MMB 2010)
- rekonstrukce inž. sítí Štefánikova
- rekonstrukce vodovodu Hlinky v úseku Lipová-Křídlovická pod chodníkem u tramvaje
- stavby VMO Žabovřeská, Tomkovo nám., Rokytova
Pozastavené, nerealizované nebo promarněné investice
projekty, se kterými se už nepočítá, nebo uvázly na mrtvém bodě
- rekonstrukce ulice Merhautova
- rekonstrukce ulice Lesnická,
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Údolní (Úvoz-Kraví Hora), projekt promarněn
- rekonstrukce Křenová I (Dornych-Špitálka), nedodrženy požadavky Generelu, žádná opatření, projekt promarněn
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Minská, rozpočet 104,3 mil. Kč, stavba cca 2015 (zdroj: ústní jednání Generelu cyklodopravy, Deník), projekt promarněn
- rekonstrukce ulice Komenského náměstí, 194,5 mil Kč., otevření 28.8.2011, nedodrženy požadavky Generelu, zákaz vjezdu cyklistům, projekt promarněn
- stavba cyklostezky na trase č. 1 v úseku Sokolova – Vomáčkova. Vydáno ÚR 2010. Zpracovává se DSP, projekt není zahrnut do investic (zdroj: BK)
- tavba cyklostezky na trase Studentská v úseku Vídenská – Kamenice. Požádáno o ÚR, projekt není zahrnut do investic (zdroj: BK)
- rekonstrukce inž. sítí a ulice Milady Horákové, rozpočet 112,0 mil. Kč (zdroj: ústní jednání Generelu cyklodopravy), projekt promarněn
Ostatní události
- 2024 – od 1.7.2024 parkovací minima pro jízdní kola v rámci BSP
- 2024 – od 1.1.2024 konec přepravy kol zdarma v rámci roční jízdenky
- 2023 – od 1.5.2023 zákaz elektrokoloběžek a elektrokol v MHD
- 2017 – od 1.1.2017 zdražení poplatku za kolo v MHD z polovičního na plné jízdné
- 2016 – od 1.10.2016 vznikla již 3. úřednická pozice pro cyklo tentokrát s oficiálním názvem „referent Cyklokoordinátor a BESIP“
- 2015 – změna režimu vjezdu kol do pěší zóny z 17-9 hod na 0-24 hod
- 2015 – 5 autobusů na lince MHD 55 z Židenic do Mariánského údolí vybaveno venkovními nosiči pro 6 kol
- 2012 – zřízeno 5 linek turistických sezónních cyklovleků k autobusům IDS JMK mimo pracovní dny
- 2004 – (nejpozději od 2004) jízda na předplatní jízdenku v rámci Brna a MHD s kolem zdarma (tarif 2004)
- 2002 – zóna 30 v rezidenční zástavbě Židenic
- 2002 – zavedeny 2 cyklobusy, v roce 2003 pro nízkou využívanost zrušeny
- 2001 – přeprava kol v MHD již bez časového omezení
- 2000 – evidence jízdních kol u MP Brno proti krádežím (do 12.11.2012)
- 2000 – konec přednosti cyklistů na přejezdu při odbočování vpravo; zákon 361/2000 Sb.
- 1998 – přeprava kol v MHD v pracovních dnech od 17 do 6 hod, ostatní dny bez omezení
- 1998 – prodejem pozemků bývalé železniční tratě Tišnovky soukromníkům skončili naděje na stezku po drážním tělese
- 1997 – snížení nejvyšší rychlosti v obcích z 60 na 50 km/h; vyhláška 223/1997 Sb.
- 1994 – cyklotrasy ve směrné části Územního plánu Brno
- 1992 – vypracována 1. koncepce cyklotras v Brně
- 1990 – začátek přednosti cyklistů na přejezdu při odbočování vpravo; vyhláška 99/1989 Sb.
Použité zkratky:
ÚR – územní rozhodnutí
SP – stavební povolení
DÚR – Projektová dokumentace pro územní rozhodnutí
DSP – Projektová dokumentace pro stavební povolení
Dobrý den, chtěl bych se zeptat – existuje nějaké bližší info (či realistický výhled) k cyklostezce Tuřany – Dvorska? Už je to řadu let, co jsem slyšel o záměru, ale… v plném provozu je to sebetrýzeň.
Dobrý den, město to má v rozpočtu na letošní rok, soutěž na stavební firmu zatím nebyla vypsána. Bude to spíš takový chodník, podobný tomu co vede podél ul. U Viaduktu v Chrlicích.
https://brnoinmotion.cz/projekt/vystavba-stezky-pro-pesi-a-cyklisty-turany-dvorska/
https://www.turany.cz/wp-content/uploads/2023/03/Priloha-c.-5.pdf
Jen bych opravil: 2023 není zákaz elektrokoloběžek v MHD, jen zveřenění upozornění na tuto legislativu. (To platí už dlouho.)
A doplnil: 2023 v naprosté tichosti bylo zrušeno jízdné za kolo zdarma v případě celoroční šalinkarty.
a) tady píše DPMB jako důvod, že jich bylo moc, žádná legislativa:
https://www.dpmb.cz/sites/default/files/inline-files/11-05-2023-odpoved.pdf
b) Kolo zdarma doplním
O kole psaly na idnes 14. 12. https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/mhd-dopravni-podnik-mesta-brna-saliny-tramvaje-autobusy-trolejbusy.html
Někde sem četl, že je to kvůli baterii, že vyžaduje souhlas provozovatel a DPMB s tím nesouhlasí, ale asi jsem to popletl.