Skip to main content

Město Brno zrušilo nebo právě ruší bezpečné cykloobousměrky v ulicích Rumiště, Radnická a Mendlovo náměstí sever a přímo tak vážným způsobem ohrožuje bezpečnost silniční dopravy. Lidi na kolech, kteří preferují pohyb na klidnějších komunikacích mimo hlavní tahy přetížené motorovou dopravou, se město ve spolupráci s policií rozhodlo vytlačit tyto lidi z bezpečných tras do míst, která jsou prokazatelně nebezpečná s výskytem mnoha nehod.

Ulice Rumiště a čerstvě zlikvidovaná cykloobousměrka. Na Mlýnskou se tak nedostanete a musíte jet po nebezpečné Křenové.

Nezbývá nám jiná možnost, než podat na Brno správní žalobu a bezpečné cykloobousměrky vybojovat zpět u soudu. Proti jejich rušení jsme podali námitky jako spolek a spolu s námi majitelé nemovitostí a lidé s trvalým pobytem v dotčených oblastech. Magistrát všechny podané námitky zamítl, aniž by se s nimi jakkoliv vypořádal (Radnická, Rumiště, Mendlák) . Všechny jednotlivé body námitek magistrát ignoroval, nereagoval na ně a námitky zamítl, aniž by se s jejich obsahem jakkoliv vypořádal.

Shrnutí námitek (Radnická, Mendlák, Rumiště):

  • rušení cykloobousměrek není ve veřejném zájmu, všechny strategické dokumenty na místní, regionální a národní úrovni předpokládají rozvoj cykloinfrastruktury
  • stanovisko Policie není založeno na faktech, statistikách či normách, a je tak nepřezkoumatelné a nedůvodné
  • obavy Policie (i když nepodložené) lze řešit podle existující legislativy a norem i bez rušení cykloobousměrek
  • podle statistik nehodovosti jsou cykloobousměrky vysoce bezpečné a jsou téměř bez nehod; naopak náhradní trasy (např. Husova, Křenová), kam by lidé po zrušení byli nahnáni, jsou nebezpečné s výskytem desítek nehod s účastí jízdního kola
  • návrh rušení je zjevně neproporciální – kvůli údajné bezpečnosti lidí na kolech má být zrušena infrastruktura pro jejich pohyb; i pokud by se obava Policie prokázala, bezpečnost lze řešit i jinak bez výrazné újmy pro jednu skupinu uživatelů komunikace

Žalovat budeme každé vydané opatření rušící cykloobousměrky, v tuto chvíli se jedná o celkem tři opatření obecné povahy. Každé opatření budeme žalovat jako spolek a pravděpodobně i v zastoupení majitele nemovitosti či osoby s trvalým pobytem v dotčené oblasti. Celkem se tedy bude jednat o 3 až 6 žalob, z nichž za každou budeme muset uhradit poplatek 5 000 Kč, tedy celkem 15 až 30 tisíc Kč.

Zastupovat nás bude advokátní kancelář Holubová advokáti, která byla s podobnými žalobami úspěšná v Praze, když se tehdejší městské části rozhodly rušit cykloobousměrky. Práce zkušených advokátů je nákladná a rádi bychom si na ni připravili spíše vyšší desítky tisíc Kč.

Celkem odhadujeme náklady spojené s žalobou na Brno proti rušení bezpečných cykloobousměrek a za zachování bezpečnosti silničního provozu na 50 až 100 tisíc Kč. Rádi bychom vás proto požádali o dar spolku Brno na kole, díky kterému budeme moci efektivně bojovat proti této čisté zvůli města a některých příslušníků Policie ČR.

Prosíme vás o finanční pomoc. Dar nám můžete zaslat na transparentní účet spolku:

2900834931 / 2010

Pro platbu můžete použít následující QR kód. Platba je v něm přednastavena na 1000 Kč, tuto částku můžete podle potřeby změnit (třeba navýšit!).

Rádi vám vystavíme potvrzení o přijatém daru, pokud o něj máte zájem, prosím napište nám na spolekbrnonakole@gmail.com, nechť na vás máme kontakt a víme, kam vám potvrzení zaslat.

Děkujeme, držte nám palce, budeme vás informovat!


Článek vznikl díky podpoře Open Society Foundations v rámci projektu AutoMat’s National Outreach Via Social Base Management.
Supported by a grant from the Open Society Initiative for Europe within the Open Society Foundations.

2 Comments

  • Lenka napsal:

    Zdravím,
    takže došlo na zrušení další cykloobousměrky Gorkého a to od Jaselské k Veveří. Dříve jsem tlačila kolo jenom kolem parku a ode dneška si budu muset hledat úplně jinou cestu. Přestala jsem jezdit po Údolní poté, co byla schválena výjimka pro auta – stání blízko kolejí. Takže tato souběžná trasa, kde se dalo jet – až na ten úsek u parku, je už pro mne také na nic. Nedá se oslovit filda, aby dala coby instituce podnět k znovuobnovení cykloobousměrky?
    Zdraví
    Lenka

    • Michal Šindelář napsal:

      Dobrý den,
      v minulém roce většina univerzit a fakult v Brně vyzvala primátorku k tomu, aby město konečně začalo zodpovědně řešit cyklodopravu, celá výzva zde https://brnonakole.cz/vyzva-univerzit-chceme-bezpecne-cyklostezky/ .
      Bohužel pro město není cyklodoprava priorita, výzva většiny univerzit neměla na vedení města žádný efekt, Brno dále pokračuje v zanedbávání aktivní mobility. Neočekával bych, že by filda mohla situaci nějak napomoci nyní, bohužel.

Napište komentář