Pro pohyb v ulicích
Pro rychlou orientaci vám pomůže pražský leták a Deset hlavních zásad. Pro osvojení dobré praxe využijte seriál článků jezdíme v provozu.
Začátečníci
- Deset hlavních zásad
- Základní pravidla pro jízdu na kole — leták
- Jezdíme po cyklostezkách a v uličkách
- První šlápnutí v provozu
- Nebojte se sjet z chodníku
Po zvládnutí dovedností popsaných v těchto návodech byste měli být schopni jezdit po městě na cyklostezkách a v ulicích se slabým provozem, případně překonat rušnou komunikaci.
Mírně pokročilí
- Jezdíme zřetelně a předvídavě
- Tipy pro komfortní jízdu
- Cyklopruhy a další řešení v provozu
- V protisměru
- Deset věcí, které nejsou bezohledné
Návody na této úrovni vám umožní jízdu v běžném provozu s výjimkou mnohapruhových komunikací a náročných manévrů.
Zkušení jezdci
- Velká auta a slepé úhly
- Po tramvajových kolejích
- Dveřní zóna pro pokročilé
- Cyklisté na hraně zákona
- Vyrovnáváme karmu
- Jak při dopravní nehodě
- Nouzové manévry
Jak používat cyklo pruhy, koridory a podobné vymyšlenosti:
K podrobnému nastudování pravidel provozu je k dispozici seriál nakole.cz (PDF)
Po dnešním incidentu bych se chtěl ujistit o jedné věci. Pokud jedou v jízdním pruhu, který je pro jízdu rovně a doprava, cyklista (jedoucí rovně) a auto zatáčející doprava, má přednost cyklista nebo musí pustit auto… Typická situace je na Křídlovické, kdy člověk cyklista dojede směrem od města, zařadí se do pruhu (vedle Ronda) ale jede rovně směrem Rennenskou, zatímco většina aut jede doprava.
Zákon říká „§ 21 (1) … při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.“, což chápu tak, že každý je za svoje odbočování odpovědný vůči těm s nimiž jede ve stejném směru.
Nicméně cyklistovi jako zranitelnějšímu je jedno, kdo za to může. Ideální je chovat se tak, aby chyba (vlastní nebo cizí straně) nemohla nastat.
Při řazení v křižovatce je důležité si nikdy nestoupat vedle auta, ale vždy do mezery mezi nimi (nebo mezi první auto a přechod). Po té, co se kolona rozjede na zelenou, zařadit se do proudu dostatečně od kraje tak, aby nemohla nastat souběžná jízda kola a auta. Viz obrázek modrý cyklista ANO, červený cyklista NE: http://prahounakole.cz/wp-content/uploads/2009/06/slepe_svetla.gif
Mě se osvědčila (i na této křižovatce ve směru Renneská) strategie:
* předjet (předejít) na červenou až těsně k přechodu
* při oranžové se připravovat ke startu a na zelenou už šlapat (a dávat pozor na ty co ještě zkoušejí křižovatku projet na červenou)
* problematické odbočování se tak koná už dávno za mnou
NEBO
* při červené opírat o obrubník v mezeře mezi auty
* při zelené vyrážet současně s autem stojícím přede mnou s malým odstupem na úrovni jeho pravých zadních světel tak, abych – když prudce přede mnou zabrzdí – měl ještě prostor na úhybný a brzdný manévr mezi autem a obrubníkem.
* zároveň tak není možná souběžná jízda auta a kola a nebezpečí se tak minimalizuje
Je sice pěkné že v radách je napsáno jezděte aspoň metr od pravého okraje vozovky, ale v praxi to není moc reálné. Aspoň u nás v Líšní když jedu z Vinohrad dolů na křižovatku Jedovnické s Novolíšeňskou, tak když jsem zkusil jet středem pruhu jelikož pruhy jsou uzké- tak mě auto za mnou vytroubilo a se zakvílením předjelo. Takže raději jezdím při pravém okraji-i když to není moc příjemné… A navíc v Zákoně je psáno že cyklista má jet při pravém okraji vozovky-takže bych teoreticky ještě asi mohl dostat pokutu.
Tato technika se využívá především v místech, kde je předjíždění cyklisty rizikové – např. tramvajový ostrůvek (šířka mezi obrubníky 3m = 2m auto + 1m cyklista = 0m vzájemný odstup) jak je uvedeno na obrázku č. 4 daného plakátu, nebo podél parkujících aut, kde je riziko otevření dveří.
Jinak bývá pro jedoucího cyklisty 3/4m až 1/2m od obrubníku dostačující, podle toho zda jsou tam kanály či v jakém stavu je krajnice.