V minulých letech jsme uveřejnili statistiku nárůstu automobilizace (1, 2) v Brně. Slovem automobilizace vyjadřujeme poměr mezi počtem obyvatel města a počtem osobních automobilů ve městě. Konkrétní čísla uveřejňuje městská firma Brněnské komunikace v ročenkách dopravy. V posledních třech, čtyřech letech přibývalo v Brně okolo sedmi tisíc osobních aut každý rok. Za poslední meziroční srovnání přísun nových automobilů do brněnských ulic významně zrychlil a meziročně podle ročenky přibylo 9 957 nových osobních aut. Počet obyvatel na jedno osobní auto se tak snížil na hodnotu 1,7.
Ukazatel automobilizace není dokonalý. Všechna auta registrovaná v Brně nemusí parkovat a jezdit v Brně. Na druhou stranu všechna auta jezdící a parkující v Brně nemusí být registrovaná v Brně. Samotná městská firma předpokládá, že ukazatel automobilizace je pro Brno spíše podhodnocený a skutečná hodnota bude vyšší:
„Tato hodnota zcela neodpovídá reálné skutečnosti stupně automobilizace ve městě Brně, neboť v celkovém počtu nejsou započítána firemní vozidla, která jsou evidována v jiných krajích a provozována na území města Brna. Jedná se hlavně o vozidla pražských firem, která jsou evidována v Praze.“
Za posledních 10 let v Brně přibylo téměř 58 tisíc registrovaných osobních automobilů, což se rovná nárůstu o 35 %. Celkem bylo koncem roku 2021 v Brně registrováno necelých 227 tisíc osobních aut a dalších 54 tisíc jiných motorových vozidel. Každodenní zácpy, dopravní kolaps osobních aut, který způsobuje i kolaps městské hromadné dopravy, potíže s parkováním, jsou způsobeny právě tímto nárůstem počtu aut v Brně. Kapacity komunikací a parkování jsou přetíženy a přečerpány pod tíhou nových 58 tisíc aut, která si za poslední dekádu nakoupili lidé v Brně.
14 fotbalových hřišť pro nová auta
Kdyby nově registrovaná auta v Brně byla průměrně pouze o velikosti Škody Fabie, tak jen pro parkování těchto v Brně nových aut by bylo potřeba prostoru o velikosti 14 fotbalových hřišť na Srbské.
Bude s tím Brno něco dělat?
Vedení města pod taktovkou ODS se zatím tváří, že autům je potřeba neustále ustupovat. Podle nedávné analýzy je dokonce patrné, že pod vládou primátorky Vaňkové se stalo páchání přestupků řidiči automobilů a ohrožování těch nejzranitelnější osob automobily prakticky beztrestné. V Brně se nemusíte bát, že když zaparkujete na chodníku, tak že by vás odtáhli. Za vlády ODS nastal hotový propad počtu řešených přestupků městskou policií mezi řidiči automobilů. Přidejte k tomu směšný poplatek za rezidentní parkování 200 Kč ročně, který neplní vůbec žádnou regulační funkci. Celý mix okořeňte strašlivou statistikou, podle chůze po Brně či dokonce pouhé sezení na lavičce hraničí zahrávání si se životem, protože riskujete, že vás zabije nebo vážně zraní řidič automobilu svým vozidlem.
Nicméně politické vedení města raději fantazíruje nad teplovodem z jaderné elektrárny do Brna a netrápí se nějakým automobilismem. Zatím se zdá, že automobilismus je spíše něco, na co je brněnská radnice hrdá a co považuje za ukazatel pokroku.