Skip to main content

V minulém roce jsme uveřejnili statistiku nárustu automobilizace v Brně. Slovem automobilizace vyjadřujeme poměr mezi počtem obyvatel města a počtem osobních automobilů ve městě. Konkrétní čísla uveřejňuje městská firma Brněnské komunikace v ročenkách dopravy. V minulém roce meziročně přibylo v Brně 7 381 nových aut, letos přísun nových automobilů do brněnských ulic ještě zrychlil a meziročně podle ročenky přibylo 7 747 nových osobních aut. Počet obyvatel na jedno osobní auto se tak snížil z 1,9 v roce 2018 na 1,8 v roce 2019.

Autíčka schovávající se v pasáži na náměstí Svobody, protože na pěší zóně se parkovat nesmí. Nedaleko jsou hned tři parkovací domy – Špalíček, Domini, Janáčkovo divadlo.

Ukazatel automobilizace není dokonalý. Všechna auta registrovaná v Brně nemusí parkovat a jezdit v Brně. Na druhou stranu všechna auta jezdící a parkující v Brně nemusí být registrovaná v Brně. Samotná městská firma předpokládá, že ukazatel automobilizace je pro Brno spíše podhodnocený a skutečná hodnota bude vyšší:

„Tato hodnota zcela neodpovídá reálné skutečnosti stupně automobilizace ve městě Brně, neboť v celkovém počtu nejsou započítána firemní vozidla, která jsou evidována v jiných krajích a provozována na území města Brna. Jedná se hlavně o vozidla pražských firem, která jsou evidována v Praze.“

Čtvrt milionu motorových vozidel v Brně

Za posledních 10 let v Brně přibylo témeř 46 tisíc registrovaných osobních automobilů, což se rovná nárůstu o 28 %. Celkem bylo koncem roku 2019 v Brně registrováno 206 tisíc osobních aut a dalších 52 tisíc jiných motorových vozidel. Každodenní zácpy, dopravní kolaps osobních aut, který způsobuje i kolaps městské hromadné dopravy, potíže s parkováním, jsou způsobeny právě tímto nárůstem počtu aut v Brně. Kapacity komunikací a parkování jsou přetíženy a přečerpány pod tíhou nových 46 tisíc aut, která si za poslední dekádu nakoupili lidé v Brně.

Nárůst 7 747 osobních aut za rok 2019 v Brně

Jen mezi roky 2018 a 2019 v Brně přibylo dalších 7 747 osobních aut. Kdyby se jednalo průměrně pouze o menší auta velikosti Fabie, tak jen pro parkování těchto v Brně nových aut by bylo potřeba prostoru o velikosti 11 fotbalových hřišť na Srbské. Když byste tato v Brně nová auta zaparkovali podélně za sebe, tak vytvoříte kolonu dlouhou téměř 39 kilometrů. Když byste tato auta zaparkovali na velký městský okruh, tak zaberou všechny čtyři pruhy od Žabovřeské, přes tunely Dobrovského a Husovice až na Gajdošovu.

Těšíme se, až namísto nenáviděné Srbské budeme moci pro ilustraci opět využívat hřiště milovaného stadionu za Lužánkami.

Drtivá prohra politiků, pokud vsadí na automobilismus

Město svými kroky nikdy nemůže stačit tomuto nárůstu automobilismu. Možnost obyvatel města nakupovat další a další auta není ze strany Brna nijak omezena. Kdo si chce koupit auto, ten může. V okolí svého domova parkuje buď zadarmo, nebo zaplatí 200 Kč ročně za oprávnění pro rezidenta. Město nákupy dalších a dalších aut na svém území musí pouze tolerovat. Podle mnohých ale musí město problémy rostoucího automobilismu řešit. Kapacita ulic pro parkování je již dlouho beznadějně vyčerpána, kde bylo možné volný kus ulice přeměnit na parkování, tam se to stalo. Když město staví parkovací dům, tak jedno místo v něm vychází asi na 700 tisíc Kč. Kdyby mělo Brno postavit parkovací domy pouze pro auta, která ve městě přibyla mezi roky 2018 a 2019, tak by to město stálo 5,4 miliardy Kč, téměř třetinu ročního rozpočtu.

dve-ste-kc-bankovka
Jan Amos Komenský, učitel národů, vyobrazen na české bankovce, kterou rezident pokryje roční náklady na parkování osobního automobilu na ulici.

Město nikdy nemůže naplnit potřeby stále bujícího automobilismu. Není to možné prostorově, protože bez bourání města se nikam nové komunikace a další parkování nevejdou. Není to možné finančně, protože kdyby město mělo investovat podle rostoucího počtu aut, během roku zbankrotuje. Politici a úředníci, kteří budou prioritizovat v investicích a řízení mobility osobní automobily, nikdy nemůžou vyhrát a docílit uznání, jsou předem odsouzení k drtivé prohře tváří v tvář už jedenácti fotbalovým hřištím, které si z města za poslední rok ukously nové automobily.

Ačkoliv má Brno zpracován plán udržitelné mobility, skutečná situace v Brně je čím dál více neudržitelná.


Článek vznikl díky podpoře Open Society Foundations v rámci projektu AutoMat’s National Outreach Via Social Base Management.
Supported by a grant from the Open Society Initiative for Europe within the Open Society Foundations.

Napište komentář