Název projektu: Generel cyklistické dopravy na území města Brna
Termíny jednání: 20.04., 23.04., 27.04., 30.04.2010
Místo konání: OÚPR MMB Kounicova 67, Brno, místnost č. 360
Typ schůzky: 7. výrobní výbor, projednání s městskými částmi
Prezentace:
- p. Jebavý jako zpracovatel: úvodní slovo, prezentace – prezentace 07.pdf (9,5 MB)
Úterý 20.4.2010 ve 13.00 hodin: MČ Bystrc, Kníničky, Žebětín, Komín, Jundrov, Žabovřesky
Adolf Jebavý na začátku odprezentoval část Mikaelovi přednášky z česko-dánského semináře. Snažil se zaujmout, kromě relativně vstřícné reakce ze strany Bystrce, byli všichni jakoby duchem nepřítomní.
Dále Adolf Jebavý ukázal stávající trasy a trasy navrhované. Starostové na to nic neřekli, kromě pana místostarosty Chládka z Jundrova. Ten mluvil hodně, ale stejně neřekl nic. Hned na začátku všechny donutil se představit s tím, že na jednání vidí neznámé tváře a že by chtěl vědět, kdo je kdo. Pak už naplno rozjel předvolební kampaň. A dále že doufá, že je to pouze rozpracovaná studie a že by chtěli se zpracovatelem sejít atd. Pan místostarosta by se chtěl sejít i s cyklistickou veřejností. Nechci se o něm rozepisovat, ale i drtivá většina kolegů kroutila hlavou nad jeho sebeprezentací…
Celkově žádná sláva. Víceméně pro většinu zúčastněných povinná návštěva, žádná aktivita. Někteří tam byli opravdu z donucení, dokonce si nechávali kopírovat prezenčku, prý aby ji doložili, že na schůzce byli. Tak snad něco lehce optimističtějšího na závěr – proběhla výměna vizitek mezi některými zúčastněnými a zpracovatelem, aby se kontaktovali a probrali detailněji svoje ÚMČ.
Pátek 23.4.2010 v 9.00 hodin: MČ Kohoutovice, Bosonohy, Nový Lískovec, Starý Lískovec, Bohunice, Brno jih, Chrlice, Tuřany, Černovice
K diskuzi nad navrhovanými trasami v jednotlivých částech téměř nedošlo. Mezi starosty panovala shoda v tom, že by měli být cyklostezky využitelné i jiným způsobem a pro jiné účely. Vytušil jsem, že by se jim hodilo, aby za peníze určené na stavbu stezek opravili místní komunikace (např. Bosonohy). Josef Haluza se dále nechal slyšet, že kvůli žabičkářům není podél svratecké stezky veřejné osvětlení. Varoval ostatní starosty, ať si na ně dají pozor. Navíc se vyjádřil, že kdyby tam bylo, tak by prý in-linisti jezdili v noci a v podvečer a neby by tam takový nával.
Toto zasedání bylo nekonstruktivní, nikdo se na nic neptal. Každý si vzal návrh pro jeho městkou část a odešel.
Úterý 27.4.2010 v 10.00 hodin, MČ Slatina, Židenice, Vinohrady, Líšeň, Obřany-Maloměřice, Brno-sever, Královo Pole, Medlánky, Řečkovice-Mokrá Hora, Ivanovice, Jehnice, Ořešín, Útěchov
Adolf Jebavý prezentoval asi velmi podobně, jako v předchozích případech: Dáni v Brně i v Praze, fotky z Kodaně a procentní účast cyklodopravy v tomto městě, data z Brna o nárůstech cyklistů v ulicích a nerostoucím zájmu o inline cyklostezky, připravované změny v legislativě a pak letmý rozbor probíraných částí města.
Na konci jsem si vzal slovo a zdůraznil, že to hlavní nejsou velké investiční akce, ale vcelku jednoduchá opatření k zajištění prostupnosti daných městských částí. Totéž hodně zdůrazňoval Adolf Jebavý.
Dále jsem v rozhovoru s paní Šamánkovou zjistil, že jsou problémy s vystavením konceptu generelu na našem webu.
Pátek 30.4.2010 ve 9.00 hodin: MČ Brno-střed
poslední generel: Brno střed
Scházeli jsme se velmi pozvolna a sešlo se nás celkem 8. Začali jsme jakmile dorazil Vojtěch Mencl (Uvolněný člen ZMČ pro územní plán a rozvoj obce). Z Brna-střed dorazili 4 lidé, doufám že to byli ti nejdůležitější.
Adolf Jebavý odprezentoval to co už známe a co jsme viděli na konferenci s Dány. Nové bylo, že Kodaň srovnával s Břeclaví, ta čísla v procentech korespondují mezi oběma městy. Po prezentaci zdůraznil, že průjezd centrem je pro celý cyklistický generel stěžejní a že se souhlasem Brna-střed určitě přesvědčí velkou radnici (magistrát města), aby generelu daly zelenou. K tomu mu skvěle sekundovala dáma z územního rozvoje (OÚPR).
Prezentace přešla do diskuze, ve které zaznělo, že nevidí problém pustit cyklisty do centra, ale ne všude, jak jim zakázat třeba Českou. Adolf Jebavý vysvětli že vše umožňuje současná legislativa a bude to stát jen nové dopravní značení. Dále pak problematické udělování výjimek do centra, parkování v centru, nedůsledná práce a benevolence policie při kontrole parkování, stesky co s těmi auty. Adolf Jebavý znovu vysvětlil, že to se musí udělat, jinak město nebude kvalitní pro jeho obyvatele a že se chodci, MHD, auto a statická doprava řeší samostatně ve svých generelech. Stále chtěli mluvit o autech, ale Adolf Jebavý to vracel zpět k cyklistům.
Dáma z odboru územního plánování (OÚPR), začala vysvětlovat něco v tom duchu, že to byla chyba, když jsme auta pustili do města, při plánování před x lety.
Hodně mluvili o parkovacích domech a Adolf Jebavý trpělivě vysvětloval, že to není řešení. Probíral se Park&Drive s lístkem na MHD. Jak omezit parkování firemních aut na ulici. A zavedení rezidentních zon. Pak se přetřásalo parkování kolem centra v bočních ulicích a jak od tam ty stojící auta dostat, ulice Udolní, Veveří, Hybešova….
Ještě tam byla nějaká paní která zastupovala maloobchodníky z centra, která chce centrum bez aut a cyklisti jí nevadí, ale hlavně aby centrum ožilo a nekrachovaly obchody.
Čas se nachýlil Adolf Jebavý si s Menclem předal telefonní čísla, aby si domluvili schůzku a že generel odprezentuje na Brno-středu. Já sám jsem byl za pozorovatele jen jsem zmínil výrazné snížení kvality života nás obyvatel centra a kdyby se jezdilo do města na kole místo autem, tak by ke zkvalitnění došlo. Celkově jsem měl ze všech pocit, že pochopili změnu v podobě integrace cyklistů do dopravy, že nejde o cyklostezky, a že se do těch ulic s kolem vlezeme. Vypadá to že si myslí, když pustíme cyklisty do centra, tak se centru uleví od aut. Asi nám auta pomáhaj.
za o.s. Martin Špaček