Jedno z častých nedorozumění v oblasti cyklistiky plyne ze spojení dvou dosti odlišných světů lidí užívajících jízdního kola:
- dopravní cyklistiky jako způsobu městské mobility a
- rekreační cyklistiky jako formy turismu nebo sportovní aktivity.
Jedním z důsledků splývání těchto dvou skupin je nesprávné hodnocení jejich chování a potřeb. V našem článku se zaměříme na dlouhodobé sledování sezónních výkyvů. Již asi dekádu jsou v České republice využívány automatické sčítače počtu cyklistů a přibližně 5 let provádějí dlouhodobá měření, využili jsme možnost získat jejich data. Na základě kanadské studie Beitel & Miranda-Moreno 2015 jsme kategorizovali sčítací místa podle jejich typického využití za pomoci následujících parametrů:
- AMI – intenzita provozu dopoledne vs. poledne,
- WWI – pracovní den vs. víkend,
- PPI – začátek a vrchol sezóny.
V obecném úhrnu lze říci, že na cyklostezce mimo sídla, užívané toliko k rekreaci, klesá intenzita provozu na kolech v nejméně využívaném období až na 10 % ročního průměru, v létě vyskáče až na 260 %. Oproti tomu na městské ulici počet na jízd na kole v zimě klesá jen na 60 % ročního průměru a v létě vystoupá na 140 %. Provoz kol ve městě je podobný městské chůzi či chování řidičů některých typů motorových silnic.
Tabulka 1: Relativní měsíční variace denních průměrů intenzit
typ provozu \ měsíc | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | min | max |
dopravní hlavní | 59 % | 67 % | 85 % | 105 % | 112 % | 138 % | 129 % | 121 % | 124 % | 105 % | 88 % | 67 % | 59 % | 138 % |
dopravní smíšená | 35 % | 37 % | 75 % | 114 % | 146 % | 146 % | 164 % | 156 % | 129 % | 92 % | 61 % | 43 % | 35 % | 164 % |
rekreační smíšená | 21 % | 25 % | 72 % | 122 % | 167 % | 165 % | 168 % | 171 % | 138 % | 75 % | 46 % | 30 % | 21 % | 171 % |
rekreační příměstská | 16 % | 22 % | 72 % | 120 % | 150 % | 172 % | 195 % | 192 % | 131 % | 73 % | 33 % | 19 % | 16 % | 195 % |
rekreační venkovská | 11 % | 11 % | 27 % | 59 % | 157 % | 152 % | 249 % | 261 % | 145 % | 65 % | 32 % | 22 % | 11 % | 261 % |
tabulka 2: Směrodatná odchylka pro tabulku 1
typ provozu \ měsíc | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
dopravní hlavní | 0,08 | 0,10 | 0,10 | 0,09 | 0,08 | 0,07 | 0,06 | 0,07 | 0,08 | 0,07 | 0,04 | 0,10 |
dopravní smíšená | 0,16 | 0,15 | 0,15 | 0,12 | 0,21 | 0,17 | 0,26 | 0,15 | 0,05 | 0,13 | 0,15 | 0,16 |
rekreační smíšená | 0,07 | 0,14 | 0,17 | 0,16 | 0,23 | 0,17 | 0,13 | 0,12 | 0,12 | 0,15 | 0,08 | 0,15 |
rekreační příměstská | 0,06 | 0,08 | 0,31 | 0,39 | 0,28 | 0,23 | 0,37 | 0,34 | 0,28 | 0,26 | 0,11 | 0,06 |
rekreační venkovská | 0,07 | 0,09 | 0,34 | 0,34 | 0,23 | 0,22 | 0,41 | 0,47 | 0,31 | 0,12 | 0,17 | 0,14 |
zdrojová data: prehled_scitani3.xlsx
studie: 16-2842.pdf (original url)