Postupně si téměř všechna města zřídila dopravní oddělení, která každým rokem vyčíslují objem automobilové dopravy a hodnotí parkovací podmínky. Na druhé straně jen výjimečně někdo sledoval, co se stalo se životem ve městě a chodci. (Jan Gehl: Města pro lidi)str. 207

Architekt a urbanista Gehl v knize mimo jiné popisuje, jak nastalo oddělení pěších na okraj ulice od provozu automobilů, jejich vydělení za chodníkový obrubník. Chodník se s rostoucí automobilitou zužoval a musel pojmout sloupoví, značky, vjezdy a parkující auta. Některé chodníky se ohradily zábradlím a na jejich vzájemná propojení se začaly používat přechody, často se semafory a mimo přímou trasu nebo rovnou podchody. Přirozené pěší trasy se tak prodloužily a navýšilo se i čekání, chůze tak často trvá dvojnásob na stejnou vzdálenost.

Nelegální parkování nebo kavárenské posezení (třída kpt. Jaroše)

Reflexní vesty předškolních dětí. Budou nosit i helmy? (Moravské nám.)

Z paměti města Brna osvěžme, že když po roce 2000 začala platit přednost chodců na přechodu (zákon 361/2000 Sb.) uznaly hlavy moudré, že mnoho přechodů nevyhovuje požadavkům bezpečnosti. Očekávaný požadavek by pak byl, že je třeba jim tu zanedbanou bezpečnost zajistit. Nicméně se našlo levnější řešení a tou bylo hromadné rušení přechodů.
Letos jsme se zajímali o některé chodníky, které přestaly sloužit svému účelu. Je zákonem předepsané (vyhláška 398/2009 Sb.), že šířka chodníku nesmí klesnout pod 1,5 metru a při jeho dočasném záboru je nutné vytvořit odpovídající náhradní trasu.

Chodník Kounicova

Zbývá sotva úzká ulička

Nové parkování u poloprázdých garáží

V září byla na chodníku ulice Kounicova vyznačena parkovací stání (viz např. Brněnský deník), která jsou v bezprostřední blízkosti parkovacího domu Rozmarýn. Od doby jeho výstavby v roce 2006 se ještě nikdy nestalo, že by parkovací dům byl více jak ze 2/3 obsazen. Krom toho je v určených hodinách povoleno zásobování přímo ze silnice. Odbor dopravy svůj krok proti chodcům alibisticky obhajuje tak, že jen obnovuje dopravní značení.
(dopis OD MMB)

Chodník Nádražní

Pěší trasa není využívána. (dle OD MMB)

Jdu na procházku nebo na zastávku?

Na jaře letošního roku Odbor dopravy schválil zábor chodníku pro potřeby přestavby vyhořelého kasina. Naše stížnosti, že neexistuje zákonná náhradní trasa odmítl řešit s tím, že tudy přece nikdo nechodí. Krátkým sčítáním byl počet lidí chodící vozovkou odhadnut na tisíce denně, přičemž pro ně neexistuje zákonem požadovaná náhradní bezbariérová trasa. Tu lze přitom podél stavby vytvořit na úkor po dobu stavby zachovaných 5 parkovacích stání.
(dopis OD MMB)

Chodník Husova

Zásobování trvá celý den

Kouzelný proutkem je z přiměřeného chodníku sotva na projití.

Po rekonstrukci ulice Husova dokončené 2009 byly znovu otevřeny poměrně široké 3 m chodníky. V ulici bylo zcela vyloučeno parkování vyjma 8 míst zásobování, přestože by organizačně nebyl problém zásobovat ze silnice ve vybrané hodiny. Jenže z míst pro zásobování se časem vyklubala parkovací místa, kde zásobovací vozy parkují celý den a ze třímetrového chodníku zbývá méně než 1 metr.
Město tentokráte uznalo, že takové věci se dít nemají a slovy primátora slíbilo zvýšenou kontrolu Městské policie. A jak je zvykem od slibu je k činu daleko, nic se nezměnilo.

Starobrněnská a její had

Až ho bylo nutné přemístit na dvůr (Dům pánů z Kunštátu)

Had se chvíli plazil po uliční zdi a syčel na kolemjdoucí (Starobrněnská)

Do čtvrtého příkladu jdeme z jiného soudku, jak naopak lze účinně prostor uhájit proti vetřelcům. Sdružení 4AM z galerie architektury vyrobilo sezónní vitrínu umožnující prezentovat veřejnosti architektonické návrhy přímo na ulici. Chtěli ji umístit na Starobrněnskou, ale po prvotním povolení přišly obstrukce, které nakonec vytlačily vitrínu z ulice do útrob nádvoří.
Na tomto příkladě je možné porovnat, jak zábor většiny šířky chodníku na parkování možný je, ale kousek místa u zdi pro galerii je zcela nepřípustný.
Spolupráce: Darek G., Kuba K., Petr P., Dan B.

3 komentáře

Napište komentář