V roce 1992 byla v Brně poprvé zpracována studie cyklistických stezek. Do roku 2000 mělo být zrealizováno 83 km trasa, výhledově cca 300 km. Výstupy studie se staly součástí nového územního plánu platného od roku 1994, v jeho takzvané směrné (nezávazné) části.
V roce 2005 byla studie aktualizována do dnešní platné podoby. Z nového studie vyplynulo pět páteřních tras, které tvoří ucelenou síť cyklistických stezek a tras na území města:
- Svratecká
- Svitavská
- Studentská
- Průmyslová
- Starobrněnská
Ty jsou dále děleny do jednotlivých zčásti realizovaných úseků. Na začátku roku 2009 město reviduje a vytipovává priority pro realizaci jednotlivých úseků na následující léta, a to i s ohledem na možné získání dotací z EU v letech 2007-2013. Magistrát města věnuje tématu cyklostezek zvláštní webovou stránku.
Cyklostezka je tam, kde cyklista neni ohrozenym druhem (v civilizovanych zemich tam krome cyklisty nema co kdo pohledavat)a ne to se tady uvadi. To co se zde popisuje jsou stezky, kde se volne pohybuji chodci, psi, male deti, kocarky, bruslari, bezkari. Behem sezony je proto pohyb po tzv. cyklostezce podel Svratky daleko nebezpecnejsi nez po frekventovane silici. Jsem zvedav kdy v Brne opravdu vznikne prvnich oar metru cyklostezky