[singlepic id=824 w=225 h=166 float=right] Cyklojízda je akce, na níž se setkávají lidé z různých konců města na rozličných kolech. Její smysl pak může být v samotném setkání, v jízdě jako happeningu, možnosti si projet město bez obav z provozu nebo i cíleném protestu. Nikdy však nejde o konfrontaci nebo vyvolávání konfliktů, neboť jedno z hesel zní: „Neblokujeme dopravu, jsme doprava“. Lidí se na ni mohou sjet desítky (Olomouc), stovky (Brno), tisíce (Praha), desetitisíce (Budapešť) nebo i statisíce (Berlín).

Pravidla

Cyklojízdy (v zahraničí často nazývané Critical Mass) mají napříč městy i státy obdobná pravidla:

  • Žádáme slušnost od ostatních, sami se proto chováme slušně za všech okolností – cyklojízda nejede proti automobilům, ale je pozitivní výzvou k podpoře využití kol a snaze o příjemnější město.
  • Jsme ohleduplní – veřejný prostor sdílíme, neuzurpujeme si ho; čelo cyklojízdy zastavuje na semaforech a dává přednost chodcům a MHD; dopravu neomezujeme více, než je nezbytně nutné
  • Vzájemně si pomáháme, aktivně řešíme možné problémy. Úspěch cyklojízdy je společným dílem všech účastníků, nejen produktem organizátorů.
  • Udržujeme kompaktní peloton, aby zbytečně nebrzdil provoz nebo nevytvářel nebezpečné situace.
  • Uvnitř cyklojízdy se není třeba o nic starat, pouze se snažíme držet pohromadě a cyklojízdu netrhat.
  • Kvůli bezpečnosti účastníků a ostatních lidí na ulici porušujeme některé předpisy:
    • Abychom zvýšili rychlost průjezdu celého pelotonu jezdíme vedle sebe.
    • Nebylo by bezpečné ani praktické pokud bychom skupinu dělili, a proto nezastavujeme na červenou na semaforech. Bezpečnost je zajištěna tak, že organizátoři při zeleném signálu z čela pelotonu „zašpuntují“ směry konfliktní s trasou jízdy, dokud neprojede celý peloton (angl. corking).
    • Aby nedošlo k ohrožení uvnitř pelotonu nedáváme přednost jednotlivým chodcům a nepouštíme mezi sebe automobily.
  • Nejezdíme po chodníku a ani po tramvajovém pásu.
  • Nezapomínáme na povinné vybavení, zejména osvětlení a přilbu pro děti.

České zákony

[singlepic id=821 w=225 h=166 float=right] Zákony popisují, jak se má pohybovat na silnici útvar chodců, ale jak si má počínat útvar cyklistů, popsáno není. Proto, je-li účelné jízdu legalizovat, je třeba žádat o dílčí svolení úřadů k jednotlivým částem jízd, jejichž vyřízení trvá asi měsíc. Tato povolení jsou původně určena pro ohlášení demonstrace, povolení na restaurační zahrádku nebo k parkování auta. Na cyklojízdu se ohýbají hůře:

  • ohlášení shromáždění – úřadům je nutno nahlásit místo srazu jízdy, úřady to mohou zamítnout
  • zvláštní užití komunikace (ZUK) – žádá se o něj pokud je např. třeba vjet do pěší zóny přes den
  • doprovod policie – zajištěním doprovodu policistů při jízdě, kteří legálně umožní naplnit bezpečnostní pravidla, např. jízdu na červenou

Tradice v Brně

Policie na Critical mass v USA, 2007

V Brně se cyklojízdy pořádají již od revoluce roku 1989 a zůstalo tomu dodnes tradicí, každý rok v dubnu a v září. V září 2009 byla uspořádána cyklojízda ve spolupráci s městskými úředníky. Namísto námi očekávaného dialogu jak a kde zlepšit prostředí pro pohyb na kole však úředníci cyklojízdu zneužili k propagandě Brna jako ideálního města.
Proto bylo tehdy dohodnuto, že bude prosazován koncept dvou velkých jízd ročně, kdy ta jarní bude povolená a tím pádem bezkonfliktní, pozitivně laděná, pro rodiny. Ta podzimní bude protestní, živelná, bez policie, bez oficiálního organizátora, každý jede sám za sebe. O tom se snažíme informovat jak na pozvánkách, tak přímo na akci samotné. Neohlášeným způsobem proběhla poklidně v Brně desítka velkých i malých cyklojízd.

Podzimní cyklojízda 2011

[singlepic id=845 w=225 h=166 float=right] Letošní podzimní jízda však vyvolala neadekvátní reakci Policie ČR, která zprvu zablokovala služebním vozidlem celou ulici Kounicovu a poté část jízdy natáčela kamerou. Jízda vyvrcholila příjezdem osmi hlídek Policie, které asi desítku lidí identifikovaly, opět natáčely na kameru a poté bez vysvětlení propustily. Podle dodatečného tiskového prohlášení bude Policie chtít řešit porušení předpisů v přestupkovém řízení s jednotlivci. Většina z perlustrovaných lidí byli organizátoři, ale pokud by někdo z účastníků jízdy dostal předvolání k přestupkovému řízení v této věci, může nás o tom informovat na mail redakce@brnonakole.cz. My se pak pokusíme zprostředkovat informace o optimálním právním postupu. Přestupková komise má na zahájení řízení ze zákona rok času a doposud tak vůči nikomu z lidí z okruhu našeho sdružení neučinila.

Závěr a ohlasy

Samotný postup Policie ČR považujeme za nepřiměřený vzhledem k nízké společenské nebezpečnosti cyklojízdy, samotný procesní postup policistů byl v rozporu s vnitřními předpisy a diskriminující vůči cyklodopravě: k porušení předpisů během jízdy docházelo v desítkách případů i ze strany ostatních vozidel, která především blokovala vozy MHD. Neohlášené jízdy jsou tolerovány Policií pravidelně každý měsíc již mnoho let v Praze a nově také v Olomouci.
Mediální i blogové ohlasy poslední cyklojízdy si můžete přečíst v samostatném článku. Vaše reakce k nim vnímáme a bereme v potaz. Ubezpečit vás můžeme, že jarní jízda 2012 bude tradičně v souladu s krkolomnými zákony a budeme žádat o doprovod policie. Po vyhodnocení té jarní a s ohledem na předpokládaný počet účastníků budeme zvažovat, jakým způsobem provedeme tu podzimní v roce 2012. Mezitím si můžeme zkusit svobodné „critical mass“ s Cykloguerillou.
[poll id=“7″]

8 komentářů

  • on. napsal:

    Z hlediska vyššího principu mravního, vražda na tyranu není zločinem.

    • Prinz Eugen napsal:

      Tady nejsme v románu, dobrovolně se vydáváte do provozu a tak by jste měli dodržovat jeho pravidla. Nikdo vás nenutí po těch strašlivých silnicích jezdit. Ale když už do toho jdete tak se vším všudy.

      • on. napsal:

        No nenutí – musim chodit do práce a musím nakupovat. Pokud mě těchto starostí zbavíte, budu jen rád 🙂

      • on. napsal:

        A hlavně, současné řešení v Brně škodí nejen cyklistům ale i automobilistům, které ti cyklisté (jezdící dle předpisů) zbytečně zdržují tam, kde by za jiných podmínek vůbec nebyli.
        Uvědomme si, že bojujeme proti společnému nepříteli.

  • Prinz Eugen napsal:

    Výborně, cituji: „porušujeme některé předpisy“
    Rezultát: Cyklojízda není legální. O ničem jiném se bavit netřeba. Kdo programově, cíleně, plánovitě a s rozvahou nedodržuje dopravní předpisy nemá na silnici co dělat.

    • Julia P napsal:

      Ach, „princ“ … uplne taju, dodava to vasim „argumentum“ punc romanticnosti.
      Mimochodem, treba revoluce v 1989-ym probehla taky v souladu s platnymi predpisy, nebo lidi v ulicich nemeli co delat?

Napište komentář