Berlínská iniciativa FixMyBerlin realizovala robustní průzkum akceptace preferencí o cyklistických opatřeních zejména na Berlíňanech. Berlín je město, které cykloinfrastrukturu rozvíjí, ale zdaleka nemá ani základní síť hotovu. Ptali se tísíce lidí v roli cyklistů, motoristů a chodců jak vnímají kombinace infrastruktury. Odpovědi byly napříč rolemi věkem a pohlavím prakticky stejné.

Pokud není na ulic žádné opatření, tramvaje a parkování a provoz je taková situace akceptovatelná jen pro 5 % lidí. Pokud odpadne alespoň tramvaj akceptace je 11-18 % a ulice bez parkování 15-19 %. Sama zóna 30 má vliv jen malý tj. 28 %, pokud má mít nějaký efekt musí být ulice bez provozu a s jasně namalovanou preferencí cyklistů v podobě cyklistické ulice 65 % ideálně s cyklopruhy v celé šířce vozovky 92 %.
Typický cyklopruh o minimální šířce s podélným parkováním je akceptovatelný jen pro 33-43 % lidí, bez parkování téměř pro dvakrát více 62-71 %. Výrazné zlepšení přináší rozšíření cyklopruhu 2× minima na 76-85 % a ideálně fyzická segregace a to případně i vpravo od parkování 91-98 %.
U cyklostezek v podobě dánského pásu se šířkou na minimu je akceptace 74 % u širších 90-95 %. U širokých cyklostezek vedených mimo motorový provoz je to 100 %.
Mezi obecně fungující faktory patří pozitivně podbarvení, fyzické oddělení a komfortní šířka cyklopatření +5 až +40 % a negativní parkování vozidel -16 %, chodci -5 %.

Obecně lze říct, čím více barvy tím je dopravní hřiště čitelnější (a hráči předvídatelnější), ale cílem je segregace od automobilů (a chodců). To je samozřejmě zadání uživatelů a přetavení do funkční reality je už nutné za pomoci projektantů.

https://interaktiv.tagesspiegel.de/lab/strassencheck-ergbnisse-diese-strassen-will-berlin/
https://fixmyberlin.de/research/subjektive-sicherheit

subjektivní bezpečnost pohledem cyklistyopatřeníprostředí
Ulice bez opatření
5%nicpojížděný tramvajový pás
11-18%nicpodélné parkování
15-19%nic
Zóny30 a cykloulice  
28%zóna 30provoz aut
33%cyklistická uliceprovoz aut
65%cyklistická ulicebez provozu
92%cyklistická ulice s cyklopruhy v celé šířcebez provozu
 Cyklopruhy  
33-43%cyklopruh (normové minimum)podélné parkování
62-71%cyklopruh (normové minimum)
76%cyklopruh 2× širšípodélné parkování
85%cyklopruh 2× širší
91%fyzicky oddělený cyklopruh
94%fyzicky oddělený cyklopruhpodélné parkování
98%fyzicky oddělený cyklopruh a podbarvený
 Cyklostezky  
74%cyklostezka na ulici (normové minimum)
90%cyklostezka 2× širší na ulicizahrádky restaurací
95%cyklostezka 2× širší na ulici
100%segregovaná široká cyklostezka
 Faktory  
-5%zahrádky restaurací –
-16%parkování –
+5 až +11%celoplošné podbarvení –
+5% až +40%šířka = 2× minima –

Sonda akceptace dánského pásu

V úterý 30. června 2020 jsme realizovali sondu akceptace dánského pásu na Hlinkách-Pisárecké v době cyklistické špičky všedního dne. Ze dvou hodinových sond plyne na obou jeho koncích plyne, že akceptace je vysokých 95 %, což je přes nešťastné provedení u Lipové a křížení Svratecké cyklostezky s ulicí Pisáreckou velmi zajímavé.

místo:směrinfrastrukturapočetpodíl vozovkypozn
Pisárecký mostdo centracyklostezka34část jezdí křížit pod MÚK Bauerova
datum:cyklostezka protisměru7jezdí křížit pod MÚK Bauerova
út 30.6.2020vozovka1
čas:z centracyklostezka50
15:10-16:10cyklostezka protisměru9část jezdí křížit pod MÚK Bauerova
  vozovka4 z toho 2 levé odbočení
CELKEM1054.8%
místo:směrinfrastrukturapočetpodíl vozovky
Hlinky č.o. 144do centracyklostezka7
datum:cyklostezka protisměru0
út 30.6.2020vozovka0
čas:z centracyklostezka41
16:15-17:18cyklostezka protisměru1
  vozovka3 
CELKEM525.8%

Napište komentář