Skip to main content

To vzkazuje brněnská cyklistická veřejnost. Jejích téměř dvě stě padesát zástupců projelo ve středu 22. září 2011 odpoledne ulicemi Brna. Jednalo se o Velkou cyklojízdu, kterou již tradičně pořádá občanské sdružení Brno na kole dvakrát do roka – nyní na podzim, při příležitosti Mezinárodního dne bez aut a Evropského týdne mobility, ale také na jaře ke Dni Země.
Kolona cyklistů, která po 17. hodině vyrazila z Moravského náměstí, projela nejprve čerstvě opravenou ulicí Joštova. Zde měl být podle Generelu cyklistické dopravy schváleného Radou města Brna na podzim loňského roku vyznačen cyklokoridor. Místo toho zde narazíme na značku Zákaz vjezdu všech vozidel, kola nevyjímaje. Toto je v rozporu se sliby Odboru dopravy, který se dušoval, že bude umožněn průjezd kolům skrze celou ulici Joštovu a pana Kotziana, že nechá nainstalovat několik stojanů před budovou FSS Masarykovy univerzity.
Cyklojízda dále pokračovala ulicemi Husova a Starobrněnská. Přes Zelný trh a po ulici Masarykova dojela až na Náměstí Svobody. Přitom střed města je právě cyklistům každý den od 9. do 17. hodiny uzavřen. Ten, kdo má tedy zaměstnání v této lokalitě musí denně kolo do práce „tlačit“, anebo počítat s tím, že porušuje v očích brněnské policie dopravní předpisy. Brno se totiž bohužel doposud nepřipojilo k dobré praxi řady jiných měst, jako je např. Praha, Olomouc, Hradec Králové či České Budějovice, kde je cyklistům průjezd pěší zónou umožněn bez jakéhokoli časového omezení. Při průjezdu ulicí Kounicovou cyklisty zastavila Policie ČR, aby účastníky upozornila, že porušují dopravní předpisy. Cyklisté poté pokračovali dál – Kotlářskou a Lidickou zpět na Moravské náměstí. Sem se vzápětí sjelo se zapnutým majákem postupně osm automobilů Policie ČR. Její zástupci začali účastníky cyklojízdy natáčet a posléze i legitimovat. Mezitím přijeli zástupci brněnského tisku a České televize. Po několika desítkách minut pak policisté bez jakéhokoli vysvětlení odjeli.
Důvodem, proč jsou cyklojízdy pořádané, je upozornit na současnou nevýhodnou pozici lidí, kteří se chtějí pohybovat po městě šetrně (k okolí a ostatním) ať už na kole, nebo pěšky.  Také je důležité v očích veřejnosti ukázat kolo jako moderní a snadný dopravní prostředek do ulic města. „Nejde o to jen protestovat, ale také ukázat veřejnosti a politikům, že lidé se na kole ve městě přepravují a že je proto třeba zajistit jim dobré podmínky pro bezpečnou jízdu na kole.“ říká Martin Špaček, člen občanského sdružení Brno na kole.  „A pokud ze stany lidí na kolech dojde při cyklojízdě k  porušení dopravních předpisů– nejčastěji se jedná o průjezd na červenou – děje se tomu tak z důvodu délky cyklistického peletonu a obav, aby se mezi jednotlivé cyklisty nedostalo auto a neohrozilo je,“ vysvětluje dál Špaček.
Pořadatelé i účastníci cyklojízd usilují o minimální porušování dopravních předpisů, bohužel k němu dochází. Skutečnost je nicméně taková, že brněnské ulice nejsou pro lidi na kolech dostatečně bezpečné. Cyklisté dosud nejsou v očích většiny místních politiků vnímáni jako významná složka dopravy. Ačkoli byl před rokem schválen již zmiňovaný Generel cyklistické dopravy, jeho realizace, stejně jako předvolební „pro-cyklistické“ sliby brněnských politiků, selhává. Občanské sdružení Brno na kole se pořádáním cyklojízd snaží vyjádřit občanskou nespokojenost řady Brňanů s vážnými nedostatky v koncepci dopravní politiky města a je připraveno tyto nedostatky spolu s městem Brnem, všemi institucemi jeho správy a Policií ČR i Městskou policií řešit – jako partner. Ostatně tento model spolupráce se již osvědčil při tvorbě mapy doporučených tras, kterou jsme zpracovávali pro Jihomoravský kraj.
Pokud se nezmění postoj a přístup řady politiků, kteří nerozlišují ve své terminologii mezi rekreační cyklostezkou a dopravním opatřením v podobě vyhrazeného pruhu po cyklisty, podmínky cyklistů v Brně, druhém největším městě České republiky, budou i nadále v porovnání s jinými, paradoxně mnohem menšími českými městy, v tak zoufalém stavu jako nyní. Nespokojenost řady občanů tak nezmizí a bude narůstat. Do té doby nebudou brněnské cyklojízdy „radostnou oslavou volného pohybu po městě“, ale bohužel v prvé řadě vyjádřením nesouhlasu s nedořešenou cyklistickou koncepcí města a podivením se nad tím, proč politická reprezentace Magistrátu města Brna neplní své předvolební sliby.
 
Za o. s. Brno na kole: Mgr. Martin Špaček, Josef Patočka
 

Fotogalerie z cyklojízdy 22. 9. 2011

Foto: Lukáš Černý
[nggallery id=40]

Další foto:

 

20 Comments

  • cyklista napsal:

    Nahodou jsem dnes narazil na manual pro styk obcana s policii :o)
    http://www.llp.cz/_files/file/publikace/LLP_manual_Policista_07-2_E-VERZE_FINAL.pdf
    Mimochodem, na strane 60 je napsano, cituji: „Policista by vám měl vždy sdělit zcela konkrétní důvod, proč potřebuje znát vaši totožnost.“
    Vzhledem k tomu, ze jsem byl jednim z tech, po kterych policie chtela obcanku, tak mohu zodpovedne prohlasit, ze zadny duvod mi sdelen nebyl. Je pritom nasnade, ze policistka mohla lehce prijit na nejmin tri duvody, proc po mne tu obcanku chtit. To me nyni jen utvrdilo v tom, ze me zklamani z neprofesionality nasi policie bylo opravnene, Mel jsem o nich predtim vetsi mineni.

  • Prinz Eugen napsal:

    Smiřte se s tím. Kolo je sportovní nástroj a do města nepatří. A když už si míníte vyjet na splašených trubkách do provozu, tak předpisy platí pro všechny. Včetně brkošlapů.

    • on. napsal:

      Kolo je dopravni prostredek (a to s mnohem mensimi externalitami nez maji prostredky ostatni) a predpisy jsou spatne 😉
      Presne receno nejsou spatne predpisy, ale jejich uplatnovani v Brne.

      • Prinz Eugen napsal:

        No teoreticky je kolo menší než kupříkladu osobní vozidlo. V praxi, jestliže při předjíždění nedám cyklistovi místo jako pro tank, pak jsem agresivní autotupec…

        • Martin Nečas napsal:

          Tak povinnost předjíždět s dostatečným bočním odstupem se týká všech předjížděných vozidel. Pokud je rozdíl rychlostí větší, měla by tomu odpovídat i větší boční vzdálenost.
          A jen tak mimochodem, vy si myslíte, že právo na veřejný prostor by mělo být odvozeno od toho, jak velké vozidlo si pořídím (menší = mám právo na méně prostoru)???
          Tak to by v praxi mohlo vypadat asi takto: http://youtu.be/Yco1deXOzN8 ,že?

        • on. napsal:

          Externalitami nemyslim pouze prostor, ale i smrad a hluk. Oboji u kola neni (az na vyjimky, nezpusobene vsak kolem, nybrz uzivatelem 😉 )
          A co se kola jako dopravniho prostredku tyce – je jsem v praci na kole rychleji nez autem nebo MHD, kolo je pro me tedy temer idealni dopravni prostredek.

          • Prinz Eugen napsal:

            M. Nečas: Pochopitelně s vámi souhlasím a nemyslím si, že by se nějaké právo na veřejný prostor mělo odvíjet od velikosti vozidla. Bohužel častým argumentem cyklistů je fakt, že kolo zabírá méně místa – což jak vidíme tak zcela neplatí. Vlastně vůbec.
            on: na druhou stranu zase kolo není uzpůsobené pro převoz nákladů, není vhodné pro efektivní přepravu v nepříznivém počasí… Já si zase nemohu dovolit dojet do práce v cyklodrese a smrdět jako sokolská žíněnka.

          • on. napsal:

            Vsak ja tez obcas pouzivam ve meste auto (na prepravu velkych nakladu) ci MHD (pri neprizni pocasi). A protoze muzu srovnavat, tak vidim, ze cykliste jsou platnymi predpisy (nebo aspon jejich implementaci v Brne) omezovani na ukor nejen jejich bezpecnosti.
            Priklad – jednosmerky, ktere usti na vypadovkach.

          • on. napsal:

            Co se mista tyce, neni jen misto za provozu, ale tez misto na parkovani. A tam je kolo rozhodne mensi.

  • on. napsal:

    No hlavne jde videt, ze po Brne se bez porusovani predpisu v podstate jet neda (pokud clovek neni sebevrah). Minimalne jednosmerky jsou delane vylozene na auta, ktera svedou na vypadovku (na ktere, kdyz se mota cyklista, tak ohrozuje sebe i okoli).

  • D. Švestka napsal:

    To, že zablokujete provoz a znemožníte např. právě trolejbusům s mnohonásobně větší kapacitou, než ty vaše kola, dopravu slušných lidí do práce apod., dodržování jízdního řádu, je z vaší strany bezohlednost a ubohost. Silnice jsou především pro auta a MHD, stejně jako chodníky jsou pro chodce, na což často zapomínáte. Jezděte si po cyklostezkách (které se staví za cenu silnic první třídy!), v lese atd. kde nebráníte těm, pro které jsou silnice primárně určeny a kteří na ně formou různých daní přispívají více než vy. Je nepochopitelné, jak uřvaná menšina vynucující si extra práva, vy jako cyklisti dokážete být, a přitom z mé zkušenosti, se v provozu velká část z vás chová jako totální prasata a to jak k chodcům, tak řidičům.

    • Veronika Matějíčková napsal:

      Milý pane Švestko,
      a právě proto byla cyklojízda uspořádána. Aby upozornila na to, že nemáme, my slušní lidé, kudy jezdit do školy a do práce. Že silnice jsou pro auta a chodníky pro chodce. A kde jsou bezpečné cyklopruhy pro cyklisty?
      Mimochodem i z našich daní jsou placeny veřejné komunikace.
      Moje zkušenosti zase ukazují na to, že mnoho řidičů (a díkybohu zdaleka ne všichni) se chová jako ta „totální prasata“, která jste zmínil.
      A rozhodně nás není tak málo, jak si myslíte. Divil byste se kolik cyklistů ráno potkávám na cestě do práce.

    • Dan Bárta napsal:

      Tato cyklojízda byla osvěta právě pro vás, neboť silnice jsou především pro všechny. Dopravu neblokujeme, jsme její součástí.
      Že se staví drahé cyklostezky a dálnice pláčete na špatném hrobě.

      • Datel napsal:

        Ano, silnice jsou pro všechny. Tak se naučte znát dopravní předpisy, dodržujte je, a přestante si vynucovat různé výhody, jako například cyklopruhy.

    • R. Hrabcak napsal:

      Jen na okraj k tem prasatum – dnes pri ceste na kole do prace mi dvakrat nedalo auto prednost (vyjeti z vedlejsi silnice mne primo pod kolo) a dvakrat jsem potkal auto v protismeru na stezce pro chodce a cyklisty! Jezdim do prace denne na kole a takto to vypada prakticky pokazde.

      • napsal:

        To mně se zase stává, že jdu po chodníku a naprosto neočekávaně čtvrt metru vedle mě zezadu proletí cyklista, typicky messenger nebo nějaký nadšenec v buzioblečku (rekreační cyklisté typicky neprasí, co mám odpozorováno). Či jedu autem, zprava se z chodníku přiřítí frustrát na kole, div mi neškrtne o auto, v kopci mě samozřejmě akorát zbrzdí, načež to zase strhne na chodník, protože tudy je to kratší a následně si to fičí po přechodu přestože z kola má slézt. V Praze denní realita a těžko to u vás bude jiné. Nedávno jeden cyklista dost těžce nesl, když se ode mne nedočkal na přechodu přednosti způsobem, že musel dost intenzivně brzdit…jenže ve své nadutosti to tito berou jako prasení ze strany řidičů. Smutné

    • on. napsal:

      To se teda mylite, silnice patri vsem dopravnim prostredkum s vyjimkou silnic pro motorova vozidla a dalnic.
      To ze se na nich na kole neda jezdit kvuliva nebezpecnosti, je vec jina a i na to cyklojizdy upozornuji.
      A co se tyce dopravy do prace, tak ja jezdim do prace na kole a bohuzel pri tom nejen kvuli sve bezpecnosti musim porusovat par dopravnich predpisu 🙁

  • Jirka napsal:

    Policie se zachovala, slušně řečeno, neprofesionálně. Vůbec je nezajímalo, že auta stojí u tramvajových pásů, že na Husově nás předjížděla ve vyhrazeném pruhu, za což normálně rozdává pokuty a body, ale ještě zastavením pelotonu na Kounicově způsobila nebezpečnou situaci, kdy nás do protisměru začaly předjíždět trolejbusy.

Napište komentář