aktualizace 27. května 2019

Dokončená infrastruktura

Investiční záměry cyklostezek

Většina projektů cyklostezek trvá 10-15 let, mnohdy ale visí v rozpočtu projekty, které byly slepou uličkou. Zda projekty projdou do realizace záleží především na dvou věcech: zda se podaří domluvit s majiteli pozemků a zda se na ně vyčlení peníze (zpravidla získání dotací z EU nebo SFDI) . Relativně rychle lze ale zřídit organizační opatření (cyklopruhy, cyklo-obousměrky), ty však jmenovitě v rozpočtu nefigurují.

významlokalitaakcecelk. cenadélka/poznstavzdrojaktualizace
dopravní/rekreačnířeka Svitavacyklopodjezd Hladíkova (podrobněji)16 mil. Kčprojektování a povolování, realizace asi 2023rozpočet MMB 201922.5.2019
dopravní Brno středcyklostezka Vídeňská (Renneská-Jihlavská)4 mil Kč0,5 kminvestiční záměrRMB1.7.2019
rekreačnípotok Ponavacyklostezka Podhájí-Karásek4 mil. Kč0,5 kmstudie, předpoklad plnění 2020rozpočet MMB 2019 22.5.2019
dopravní/rekreačnípotok Ponava cyklostezka Červený mlýn-Myslínova53 mil. Kč1,2 kmstudie, předpoklad plnění 2021 rozpočet MMB 2019 22.5.2019
dopravní prioritapotok Ponavacyklostezka Tř.kpt.Jaroše10 mil. Kč0,5 kmstudie, předpoklad plnění 2020, v dubnu 2019 měla být vypsána soutěž na zpracovatele DÚR ozpočet MMB 2019 22.5.2019
dopravní/rekreační Tuřanycyklostezka Tuřany-Dvorska29 mil. Kč2 kmstudie, předpoklad plnění 2020rozpočet MMB 2019 22.5.2019
rekreační řeka Svratkaveřejné osvětlení cyklostezky Kamenná-Anthropos6 mil. Kčrealizace asi 2020rozpočet MMB 2019 22.5.2019
rekreační potok Leskavacyklostezka Leskava15 mil Kč2,5 kminvestiční záměr
rekreačníHolednácyklostezka Žebětín-Holednáodhad 10 mil Kč2 kmvýběr zhotovitelesoutěž o zhotovitele1.7.2019
rekreačníLíšeňcyklostezka Stránská skála-Líšeň18 mil Kč2,5 kminvestiční záměrRMB1.7.2019
dopravní/rekreační Tuřanycyklostezka Tuřany-Dvorska29 mil. Kč2 kmstudie, předpoklad plnění 2020rozpočet MMB 2019 22.5.2019
rekreační řeka Svitavacyklostezka Kaštanová–Černovická, levý břeh6 mil. Kč0,6 kmzpracovávání durrada MMB 18.7.2018
dopravní prioritaul. Jihlavská (Krematorium)cyklostezka Krematorní (mapa)15 mil. Kč0,6 kmzrušené územní rozhodnutíprojekt BK vydání UR 10/2010, přerušení UR 01/2011, zrušené UR 02/20125.3.2012
rekreačníKníničkycyklostezka Brno-Jinačovice-Kuřim55 mil. Kč9 kmstudie, v dubnu zadán krajem projekt DÚRstudie proveditelnosti30.12.2017
rekreačnípřehrada – levý břehstezka/chodník Zouvalka27 mil. Kč0,8 kmzáměrTZ MMB, Denik24.3.2018
rekreační přehrada – pravý břeh stezka Rakovec-Veveří86 mil Kč6 kmzáměr od roku 2009 MMB 2011, Tyden: Na hrad Veveří povede cyklostezka z přehrady), propojení s opravou krajské silnice cca 2021 Denik, RMB 2019.25.6.2019
rekreačnířeka Svratka – Brno-jihcyklostezka Sokolova-Vomáčkova (Svratecká pravý břeh, soubežná s trasou č. 1)14 mil. Kč1,2 kmúzemní rozhodnutí 2010 prodlouženo do 2014 a následně do 2018, probíhá výkup pozemkůBKOM, rozpočet MMB 2011prodloužení ÚR30.10.2011
rekreačnířeka Svitava – Maloměřicecyklostezka Valchařská-Olší 14,5 mil. Kčsouběžná s trasou č.5v přípravě od roku 2007rozpočet MMB 201131.1.2011
rekreačnířeka Svitava – Maloměřicecyklostezka Olší-Babická4,3 mil. Kčsouběžná s trasou č.5v přípravě od roku 2001rozpočet MMB 201131.1.2011

Komplexní investice do ulic a krajiny

kde by mohly být navrženy plošné zklidnění nebo pro-cyklistické úpravy:

  • Proptipovodňová opatření Úsek Nábřeží Svratky-Poříčí – stezka na obou březích a podjezdy křížených ulic, rozpočet 374 mil. Kč (Brno 2019)
  • Proptipovodňová opatření Valchařská-Vomáčkova – oboustranné podjezdy ul Sokolovy, pravobřežní cyklostezka, 1,7km (Aquatis 2017)
  • rekonstrukce Odhlučnění TT Cejl-Zabrdovicka + Zábrdovický most
  • rekonstrukce Benešovy ulice (zdroj: RMČ Brno Střed 197.24)
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Křenová (Dornych-Svitava) 108,0 mil. Kč (zdroj: IZ)
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Veveří, rozpočet 158,0 mil. Kč (zdroj: zadání urbanistické studie)
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Horova, stavba cca 2015 (zdroj: Deník)
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Údolní (Husova-Úvoz), rozpočet 117,1 mil. Kč (zdroj: ústní jednání Generelu cyklodopravy)
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Bratislavská, rozpočet 40,5 mil. Kč (zdroj: rozpočet MMB 2010)
  • rekonstrukce inž. sítí Štefánikova
  • rekonstrukce inž. sítí Chodská
  • rekonstrukce vodovodu Hlinky v úseku Lipová-Křídlovická pod chodníkem u tramvaje
  • stavby VMO Žabovřeská, Plotní, Tomkovo nám., Rokytova

Pozastavené, nerealizované nebo promarněné investice

projekty, se kterými se už nepočítá, nebo uvázly na mrtvém bodě

  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Údolní (Úvoz-Kraví Hora), projekt promarněn
  • rekonstrukce Křenová I (Dornych-Špitálka), nedodrženy požadavky Generelu, žádná opatření, projekt promarněn
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Minská, rozpočet 104,3 mil. Kč, stavba cca 2015 (zdroj: ústní jednání Generelu cyklodopravy, Deník), projekt promarněn
  • rekonstrukce ulice Komenského náměstí, 194,5 mil Kč., otevření 28.8.2011, nedodrženy požadavky Generelu, zákaz vjezdu cyklistům, projekt promarněn
  • stavba cyklostezky na trase č. 1 v úseku Sokolova – Vomáčkova. Vydáno ÚR 2010. Zpracovává se DSP, projekt není zahrnut do investic (zdroj: BK)
  • tavba cyklostezky na trase Studentská v úseku Vídenská – Kamenice. Požádáno o ÚR, projekt není zahrnut do investic (zdroj: BK)
  • přechod přes Hladíkovu na úrovni cyklostezky, v přípravě od roku 2009, zpracována DUR/DSP, projekt pozastaven (zdroj: BK)
  • rekonstrukce inž. sítí a ulice Milady Horákové, rozpočet 112,0 mil. Kč (zdroj: ústní jednání Generelu cyklodopravy), projekt promarněn

Ostatní události

  • 2017 – od 1.1.2017 zdražení poplatku za kolo v MHD z polovičního na plné jízdné
  • 2016 – od 1.10.2016 vznikla již 3. úřednická pozice pro cyklo tentokrát s oficiálním názvem „referent Cyklokoordinátor a BESIP“
  • 2015 – změna režimu vjezdu kol do pěší zóny z 17-9 hod na 0-24 hod
  • 2015 – 5 autobusů na lince MHD 55 z Židenic do Mariánského údolí vybaveno venkovními nosiči pro 6 kol
  • 2012 – zřízeno 5 linek turistických sezónních cyklovleků k autobusům IDS JMK mimo pracovní dny
  • 2004 – (nejpozději od 2004) jízda na předplatní jízdenku v rámci Brna a MHD s kolem zdarma (tarif 2004)
  • 2002 – zóna 30 v rezidenční zástavbě Židenic
  • 2002 – zavedeny 2 cyklobusy, v roce 2003 pro nízkou využívanost zrušeny
  • 2001 – přeprava kol v MHD již bez časového omezení
  • 2000 – evidence jízdních kol u MP Brno proti krádežím (do 12.11.2012)
  • 2000 – konec přednosti cyklistů na přejezdu při odbočování vpravo; zákon 361/2000 Sb.
  • 1998 – přeprava kol v MHD v pracovních dnech od 17 do 6 hod, ostatní dny bez omezení
  • 1998 – prodejem pozemků bývalé železniční tratě Tišnovky soukromníkům skončili naděje na stezku po drážním tělese
  • 1997 – snížení nejvyšší rychlosti v obcích z 60 na 50 km/h; vyhláška  223/1997 Sb.
  • 1994 – cyklotrasy ve směrné části Územního plánu Brno
  • 1992 – vypracována 1. koncepce cyklotras v Brně
  • 1990 – začátek přednosti cyklistů na přejezdu při odbočování vpravo; vyhláška 99/1989 Sb.

Použité zkratky:
ÚR – územní rozhodnutí
SP – stavební povolení
DÚR – Projektová dokumentace pro územní rozhodnutí
DSP – Projektová dokumentace pro stavební povolení

Tematicky související příspěvky

Napište komentář