Zda něco pro cyklisty bude či nebude uděláno vyplývá ze systému fungujících úředníků a z politické vůle (někdy je systém a vůle nahrazován individuálním nasazením, o tom ale jindy). Proto od počátku existovala snaha komunikovat s politiky, který na systém našeho města mají zásadní vliv. Naše hlavní motto v jednání vždy bylo: „Potřebujeme dojet každý den do práce v centru.“ Potkávání se s náměstkem Kotzianem začalo v roce 2010 na předvolební diskuzi, kdy nám slíbil (jako všichni ostatní kandidáti), že otevře centrum cyklistům. V roce 2011 jsem si vyměňovali poněkud mimoběžné dopisy, v roce 2012 jsme měli u něj asi 5 sezení. Až letos v 4. března 2013 se uskutečnilo 1/4 roku odkládané 6. jednání. Přes asi 10 závažných témat jsme se byli schopni zaměřit jen na dvě nejdůležitější: samotná cykloopatření a přístupné centrum.
1) cykloopatření
Byl nám představen seznam akcí na letošek. Devět ulic bude na jaře zobousměrněno: Hrnčířská, Gorkého, Jaselská, Lazaretní, Mlýnská, Rumiště a Haasova. Schváleny jsou již od června 2012, takže snad už se konečně dostanou do realizace v březnu 2013. Další mají následovat, limitem pro ně jsou:
- peníze ve „fondu natírání barvy“ cyklopruhů a obousměrek je 3 mil. Kč/rok, letos je to 5,2 mil Kč (2,2 mil. Kč převedený zbytek z roku 2012), případné nutné opravy silnic se financují z jiných zdrojů
- nesmí se omezovat auta, zejména parkování
- „konzervativnost“ Policie a úředníků ke změnám
I přes výše zmíněná omezení je možno toho dost užitečného do voleb 2014 udělat. Proto jsme kvitovali přípravu i to, že většina našeho návrhu z roku 2012 ve výsledku zatím zůstala v magistrátní patrnosti. Hodnotit bude možno, až bude něco skutečně hotovo – snad tedy letos.
http://www.brnonakole.cz/ke-
http://www.brnonakole.cz/ke-
http://www.brnonakole.cz/ke-
http://www.brnonakole.cz/ke-
Seznam opatření na letošek a příští rok (náměstek tvrdí že 90% z nich tuty bude do silvestra)
rok | ulice | opatření | popis |
2012+ | Antonínská | zobousměrnit | jen úsek do Mášovy |
2012+ | Gorkého | zobousměrnit | |
2012+ | Haasova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2012+ | Hrnčířská | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2012+ | Jaselská-Marešova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný ochranný |
2012+ | Lazaretní | zobousměrnit | |
2012+ | Mlýnská | zobousměrnit | CYKLO protisměrný ochranný |
2012+ | Rumiště | zobousměrnit | |
2013 | Bratislavská | zobousměrnit | CYKLO protisměrný ochranný, C7 s povoleným vjezdem cyklistů |
2013 | Desátková | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Divadelní | zobousměrnit | povolený průjezd cyklistů |
2013 | Dlouhá | pruhy | VP stoupací |
2013 | Fanderlíkova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Hrnčířská | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Jezuitská | zobousměrnit | CYKLO protisměrný ochranný |
2013 | Jihlavská (II/602) | pruhy | BUS+CYKLO stoupací |
2013 | Joštova | povolit vjezd | povolený vjezd cyklistů |
2013 | Karáskovo nám. | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Klíny | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Kopečná | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Kounicova | pruhy | VP stoupací |
2013 | Lidická | pruhy | VP stoupací |
2013 | Mahenova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Malinovského nám. | povolit vjezd | povolený průjezd cyklistů |
2013 | Mánesova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Opletalova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Pisárecká | pruhy | VP stoupací |
2013 | Pivovarská | povolit vjezd | |
2013 | Ponávka | povolit vjezd | povolený průjezd cyklistů |
2013 | přejezd Křenová | přejezd | přejezd nebo místo pro přejíždění |
2013 | přejezd Renneská | přejezd | přejezd nebo místo pro přejíždění |
2013 | Seifertova | pruhy | BUS+CYKLO stoupací |
2013 | Starobrněnská | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Táborská-Křtinská(Líšeňská) | pruhy | VP stoupací |
2013 | Údolní | pruhy | BUS+CYKLO protisměrný |
2013 | Vídeňská | pruhy | VP stoupací |
2013 | Vodova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Vohnoutova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Vymazalova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Zengrova | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2013 | Žerotínovo nám. | zobousměrnit | CYKLO protisměrný bez oddělení |
2014 | Olomoucká – Hviezdoslavova (II/430) | pruhy | VP obousměrný |
2014 | Rybnická | pruhy | VP stoupací |
2) centrum
Téma centra uvnitř malého městského okruhu, zejména pěší zóny, to už byla jiná káva. Zahájení sice začalo slovy „chceme kola ve městě“, ale s doplňky ne teď „počkejte si až se přesune nádraží, postaví garáže, dostaví velký okruh“ ne tady „co třeba něco v Líšni“ a ne teď „minimálně dva roky si budete muset počkat“. Faktem je, že se Odbor dopravy MMB na oficiální žádost Nadace Partnerství a Centra dopravního výzkumu v.v.i. začal věcí zabývat. Ve skutečnosti nehledal skutečné řešení, kompromis ani etapizaci. Po půl roce od podání žádosti nám bylo prezentováno pět důvodů proč to nejde a ani jediný konstruktivní klíč jak centrum otevřít.
Budeme požadovat po náměstkovi Kotzianovi změnu tohoto unavovacího přístupu a aktivní hledání kompromisního řešení např. „pěší zóna pro kola bez ulice Masarykovy, České“. K tomu lze nezávisle na pěší zóně odšpuntovat objízdné trasy, které budou moci využít zbytně projíždějící centrem a příjezdy k centru:
- osa sever-jih-východ: Rooseveltova-Malinovského nám.-Divadelní-Cejl
- osa západ-sever: Šilingrovo nám.-Veselá-Joštova“
- vjezd východ Sukova-Bratislavská (jednosměrky)
- vjezd západ Joštova (před FSS MUNI)
- vjezd sever Žerotínovo nám. (před rektorátem MUNI)
http://www.brnonakole.cz/ke-
http://www.brnonakole.cz/ke-
http://www.brnonakole.cz/ke-
http://www.brnonakole.cz/ke-
Závěr a zhodnocení
Je to revoluce, pokrok nebo jen drobky nalezené pod stolem? Třebas nedávno londýnský primátor (Boris Johnson, Konzervativní strana) vyhlásil budování dopravní sítě pro cyklisty s řádově vyššími prostředky než v Brně viz porovnání na konci článku.
V minulém volebním období 2006-2010 kdy na městě seděl náměstek Macek se nedělalo nic, krom záchvěvu v roce 2010 (cyklopruhy Nové sady a Petra Křivky). Tím se výdaje na dopravní cyklistiku dostaly z nula na 700 tis. Kč/rok za volební období.
V tomto volebním období se zdá, že se dostaneme na 2.100 tis. Kč/rok v Brně, pokud slíbené 3-5 mil Kč/rok doženou roky 2011 a 2012, kdy se neudělalo pro dopravní dojížďku téměř nic.
Takže nejsme jako v západní Evropě, ale pokud se podaří z té východní vykročit, bude jen dobře. Ale hlavně: začne se něco dít k lepšímu.
http://robertkotzian.blogspot.cz/2013/03/brno-nastartovalo-komunikaci-s-odbornou.html
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2013/mar/07/london-network-bike-routes-cycling
Poznámky
Šestá audience na Nové radnici MMB u náměstka Kotziana se konala v pondělní 4. března 2013 15-17hod s následujícím osazenstvem:
- Juříček vedoucí UT MMB, Bielko vedoucí OD MMB, Hrubý referent OD MMB, Havlíček vedoucí UDI BKom, Vokoun projektant UDI BKom, Kotzian náměstek MMB (jen do 16:00)
- Mráz Do práce na kole, Jedlička Nadace Partnerství, Bárta Brno na kole, Špaček Brno na kole
Podíl cyklodopravních výdajů v rozpočtech měst
rozpočet cyklo/celkový rozpočet (mil. GBP/CZK)
- Londýn (plán na dekádu): 91/21.000=0,0041
- Praha (plán 2013): 25/91.000=0,00027
- Brno (plán obousměrek a pruhů na dekádu): 3/12.000=0,00025
Podíl cyklodopravních výdajů na obyvatele
obyvatelé/výdajena cyklo*kurs/parita kupní síly
- Londýn (plán na dekádu): 91.000.000/8.000.000*30/2 = 170 Kč/rok/obyv
- Praha (plán 2013): 25.000.000/1.200.000 = 20 Kč/rok/obyv
- Brno (plán obousměrek a pruhů na dekádu): 3.000.000/371.371 = 8 Kč/rok/obyv
Ještě bych obrátil jednosměrku na Příční, opravil ten nesmysl na Jeřábkové a sundal zákaz vjezdu v Lužánkách.
Obrátit Příční asi nepůjde. O změnu zákazu vjezdu do Lužánek bychom měli usilovat, protože hlavní trasy v parku jsou legální. Co je nesmyslného na Jeřábkové?
Na jednosměrce, asi 180 metrů dlouhé, je uprostřed 40 metrů obráceným směrem a je potřeba objet celý Vrchlického sad. A jaký je smysl toho, že jednosměrky Stará, Příční, Příkop vedou stejným směrem? Na Traubovu pak člověk musí přes nebezpečné Koliště.
Díky za odhodlání a „boj“ s blbci…
Jen tak dále, a hlavně doufám že vše naslibované bude skutečně splněno! Díky iniciatorům!
Pánové všechna čest, máte můj obdiv a velký dík!
Taky děkuji!
Děkuji všem iniciátorům i zúčastněným za jejich aktivitu. Věřím, že z toho bude nakonec posun k lepšímu. Vážím si vaší práce a děkuji za ni. Držím palce i nadále!