Skip to main content

Zda něco pro cyklisty bude či nebude uděláno vyplývá ze systému fungujících úředníků a z politické vůle (někdy je systém a vůle nahrazován individuálním nasazením, o tom ale jindy). Proto od počátku existovala snaha komunikovat s politiky, který na systém našeho města mají zásadní vliv. Naše hlavní motto v jednání vždy bylo: „Potřebujeme dojet každý den do práce v centru.“ Potkávání se s náměstkem Kotzianem začalo v roce 2010 na předvolební diskuzi, kdy nám slíbil (jako všichni ostatní kandidáti), že otevře centrum cyklistům. V roce 2011 jsem si vyměňovali poněkud mimoběžné dopisy, v roce 2012 jsme měli u něj asi 5 sezení. Až letos v 4. března 2013 se uskutečnilo 1/4 roku odkládané 6. jednání. Přes asi 10 závažných témat jsme se byli schopni zaměřit jen na dvě nejdůležitější: samotná cykloopatření a přístupné centrum.

1) cykloopatření

Byl nám představen seznam akcí na letošek. Devět ulic bude na jaře zobousměrněno: Hrnčířská, Gorkého, Jaselská, Lazaretní, Mlýnská, Rumiště a Haasova. Schváleny jsou již od června 2012, takže snad už se konečně dostanou do realizace v březnu 2013. Další mají následovat, limitem pro ně jsou:

  • peníze ve „fondu natírání barvy“ cyklopruhů a obousměrek je 3 mil. Kč/rok, letos je to 5,2 mil Kč (2,2 mil. Kč převedený zbytek z roku 2012), případné nutné opravy silnic se financují z jiných zdrojů
  • nesmí se omezovat auta, zejména parkování
  • „konzervativnost“ Policie a úředníků ke změnám

I přes výše zmíněná omezení je možno toho dost užitečného do voleb 2014 udělat. Proto jsme kvitovali přípravu i to, že většina našeho návrhu z roku 2012 ve výsledku zatím zůstala v magistrátní patrnosti. Hodnotit bude možno, až bude něco skutečně hotovo – snad tedy letos.
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20130301-cykloopatreni_OD_MMB.pdf
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/2013_prehledna_Situace_Cykloopatreni.pdf
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20130304-neschvalenaOpatreni2012_OD_MMB.pdf
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20130129-Plan_oprav_OD_BKOM_2013.pdf
Seznam opatření na letošek a příští rok (náměstek tvrdí že 90% z nich tuty bude do silvestra)

rok ulice opatření popis
2012+ Antonínská zobousměrnit jen úsek do Mášovy
2012+ Gorkého zobousměrnit
2012+ Haasova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2012+ Hrnčířská zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2012+ Jaselská-Marešova zobousměrnit CYKLO protisměrný ochranný
2012+ Lazaretní zobousměrnit
2012+ Mlýnská zobousměrnit CYKLO protisměrný ochranný
2012+ Rumiště zobousměrnit
2013 Bratislavská zobousměrnit CYKLO protisměrný ochranný, C7 s povoleným vjezdem cyklistů
2013 Desátková zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Divadelní zobousměrnit povolený průjezd cyklistů
2013 Dlouhá pruhy VP stoupací
2013 Fanderlíkova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Hrnčířská zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Jezuitská zobousměrnit CYKLO protisměrný ochranný
2013 Jihlavská (II/602) pruhy BUS+CYKLO stoupací
2013 Joštova povolit vjezd povolený vjezd cyklistů
2013 Karáskovo nám. zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Klíny zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Kopečná zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Kounicova pruhy VP stoupací
2013 Lidická pruhy VP stoupací
2013 Mahenova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Malinovského nám. povolit vjezd povolený průjezd cyklistů
2013 Mánesova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Opletalova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Pisárecká pruhy VP stoupací
2013 Pivovarská povolit vjezd
2013 Ponávka povolit vjezd povolený průjezd cyklistů
2013 přejezd Křenová přejezd přejezd nebo místo pro přejíždění
2013 přejezd Renneská přejezd přejezd nebo místo pro přejíždění
2013 Seifertova pruhy BUS+CYKLO stoupací
2013 Starobrněnská zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Táborská-Křtinská(Líšeňská) pruhy VP stoupací
2013 Údolní pruhy BUS+CYKLO protisměrný
2013 Vídeňská pruhy VP stoupací
2013 Vodova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Vohnoutova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Vymazalova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Zengrova zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2013 Žerotínovo nám. zobousměrnit CYKLO protisměrný bez oddělení
2014 Olomoucká – Hviezdoslavova (II/430) pruhy VP obousměrný
2014 Rybnická pruhy VP stoupací

 2) centrum

Téma centra uvnitř malého městského okruhu, zejména pěší zóny, to už byla jiná káva. Zahájení sice začalo slovy „chceme kola ve městě“, ale s doplňky ne teď „počkejte si až se přesune nádraží, postaví garáže, dostaví velký okruh“ ne tady „co třeba něco v Líšni“ a ne teď „minimálně dva roky si budete muset počkat“. Faktem je, že se Odbor dopravy MMB na oficiální žádost Nadace Partnerství a Centra dopravního výzkumu v.v.i. začal věcí zabývat. Ve skutečnosti nehledal skutečné řešení, kompromis ani etapizaci. Po půl roce od podání žádosti nám bylo prezentováno pět důvodů proč to nejde a ani jediný konstruktivní klíč jak centrum otevřít.
Budeme požadovat po náměstkovi Kotzianovi změnu tohoto unavovacího přístupu a aktivní hledání kompromisního řešení např. „pěší zóna pro kola bez ulice Masarykovy, České“. K tomu lze nezávisle na pěší zóně odšpuntovat objízdné trasy, které budou moci využít zbytně projíždějící centrem a příjezdy k centru:

  • osa sever-jih-východ: Rooseveltova-Malinovského nám.-Divadelní-Cejl
  • osa západ-sever: Šilingrovo nám.-Veselá-Joštova“
  • vjezd východ Sukova-Bratislavská (jednosměrky)
  • vjezd západ Joštova (před FSS MUNI)
  • vjezd sever Žerotínovo nám. (před rektorátem MUNI)

http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20120830-cykliste_v_centru_PCR.pdf
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20120917-Dopravni_pruzkum_cykliste_v_centru_2012_BKOM.pdf
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20121023-BA_City_plan_Cykliste_v_centru.pdf
http://www.brnonakole.cz/ke-stazeni/20121026-cykliste_v_centru_DPMB.pdf

Závěr a zhodnocení

Je to revoluce, pokrok nebo jen drobky nalezené pod stolem? Třebas nedávno londýnský primátor (Boris Johnson, Konzervativní strana) vyhlásil budování dopravní sítě pro cyklisty s řádově vyššími prostředky než v Brně viz porovnání na konci článku.
V minulém volebním období 2006-2010 kdy na městě seděl náměstek Macek se nedělalo nic, krom záchvěvu v roce 2010 (cyklopruhy Nové sady a Petra Křivky). Tím se výdaje na dopravní cyklistiku dostaly z nula na 700 tis. Kč/rok za volební období.
V tomto volebním období  se zdá, že se dostaneme na 2.100 tis. Kč/rok v Brně, pokud slíbené 3-5 mil Kč/rok doženou roky 2011 a 2012, kdy se neudělalo pro dopravní dojížďku téměř nic.
Takže nejsme jako v západní Evropě, ale pokud se podaří z té východní vykročit, bude jen dobře. Ale hlavně: začne se něco dít k lepšímu.
http://robertkotzian.blogspot.cz/2013/03/brno-nastartovalo-komunikaci-s-odbornou.html
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2013/mar/07/london-network-bike-routes-cycling

Poznámky

Šestá audience na Nové radnici MMB u náměstka Kotziana se konala v pondělní 4. března 2013 15-17hod s následujícím osazenstvem:

  • Juříček vedoucí UT MMB, Bielko vedoucí OD MMB, Hrubý referent OD MMB, Havlíček vedoucí UDI BKom, Vokoun projektant UDI BKom, Kotzian náměstek MMB (jen do 16:00)
  • Mráz Do práce na kole, Jedlička Nadace Partnerství, Bárta Brno na kole, Špaček Brno na kole

Podíl cyklodopravních výdajů v rozpočtech měst
rozpočet cyklo/celkový rozpočet (mil. GBP/CZK)

  • Londýn (plán na dekádu): 91/21.000=0,0041
  • Praha (plán 2013): 25/91.000=0,00027
  • Brno (plán obousměrek a pruhů na dekádu): 3/12.000=0,00025

Podíl cyklodopravních výdajů na obyvatele
obyvatelé/výdajena cyklo*kurs/parita kupní síly

  • Londýn (plán na dekádu): 91.000.000/8.000.000*30/2 = 170 Kč/rok/obyv
  • Praha (plán 2013): 25.000.000/1.200.000 = 20 Kč/rok/obyv
  • Brno (plán obousměrek a pruhů na dekádu): 3.000.000/371.371 = 8 Kč/rok/obyv

8 Comments

  • m napsal:

    Ještě bych obrátil jednosměrku na Příční, opravil ten nesmysl na Jeřábkové a sundal zákaz vjezdu v Lužánkách.

    • Dan Bárta napsal:

      Obrátit Příční asi nepůjde. O změnu zákazu vjezdu do Lužánek bychom měli usilovat, protože hlavní trasy v parku jsou legální. Co je nesmyslného na Jeřábkové?

    • m napsal:

      Na jednosměrce, asi 180 metrů dlouhé, je uprostřed 40 metrů obráceným směrem a je potřeba objet celý Vrchlického sad. A jaký je smysl toho, že jednosměrky Stará, Příční, Příkop vedou stejným směrem? Na Traubovu pak člověk musí přes nebezpečné Koliště.

  • Ojan napsal:

    Díky za odhodlání a „boj“ s blbci…

  • Honza napsal:

    Jen tak dále, a hlavně doufám že vše naslibované bude skutečně splněno! Díky iniciatorům!

  • Zdeněk Paulenka napsal:

    Pánové všechna čest, máte můj obdiv a velký dík!

  • Daniel napsal:

    Taky děkuji!

  • Radek Komínek napsal:

    Děkuji všem iniciátorům i zúčastněným za jejich aktivitu. Věřím, že z toho bude nakonec posun k lepšímu. Vážím si vaší práce a děkuji za ni. Držím palce i nadále!

Napište komentář