Skip to main content

Půlroční sumář změn v brněnských  ulicích, vesměs k lepšímu. Škoda, že nejvíce peněz končí promarněny (ul. Vídeňská), některé akce jsou nezkoordinovány (ul. Hraničky) či nedotaženy (ul. Gorkého). Změny proběhly převážně v lednu-červenci 2014, (ty loňské jsou v přehledech červen 2013 a září 2013 a prosinec 2013), o většině jsme informovali průběžně na našem Facebooku.

Cyklo-obousměrka Mlýnská, Rumiště (500 m, Brno-střed)

V průběhu března byla realizována obousměrka Mlýnská, Rumiště o délce 500 metů sloužící především místní obsluze. Čekalo se skoro rok na ukončení stavby kanalizace na Rumišti a související objížďky. Samozřejmě byla následně uzavřena další část Mlýnské… ale snad se časem všechno otevře.
Více viz mapa Rumiště a Mlýnská vyhláška Rumiště, Mlýnská.

Cyklo-obousměrka Novobranská – část (80 m, Brno-střed)

Červencová akce za 2 tabulky pro prostupnější centrum, obousměrka délky 80 metrů. Více viz mapa. Update 2.9.2014: přikázaný směr zakazující odbočit z Rooseveltové na Sukovu/Novobranskou doplněn dodatkovou tabulkou i pro cyklisty.

Cyklo-obousměrka Měnínská brána (10 m, ul. Orlí, Brno-střed)

Asi 10 metrů dlouhá červencová obousměrka. Průjezd Měnínskou bránou nechalo město zjednosměrnit po ukončení rekonstrukce ulice Měnínské v roce 2012. Touto úpravou se tedy pro cyklisty obnovuje přirozený stav věcí. Více viz mapa.

Cyklo-obousměrka Dvořákova – část (60 m, Brno-střed)

Nikam nevedoucí 60 metrů dlouhá červencová obousměrka, malá ale naše. Škoda, že dodatkovou tabulku „mimo cyklistů“ nešlo doplnit i na Rooseveltově (foto), když už ji máme v Sukově i Dvořákově. Více viz mapa.

Cyklo-obousměrka Gorkého (160 m, Brno-střed)

Po 5 měsících (začalo se v říjnu 2013) byla v březnu 2014 slavnostně dokončena 160metrová obousměrka Gorkého mezi budovami FF MUNI. Žel někteří řidiči aut dělají obstrukce a zavdávají příčinu k nehodě. Značení je navíc provedeno nevhodně:

  • dávejte pozor na bezhlavé střelce a jezděte více vpravo od vyznačené trasy (viz foto)
  • červeně označená auta nechte odtáhnout skrze tel. 156 (stojí protizákonně v rozhledovém prostoru křižovatky)
  • zkusili jsme zprostředkovat systémové řešení, ale odpovědní lidé na Odboru dopravy čekají až na nehodu 🙁

Více viz mapa.

Cyklo-obousměrka Vohnoutova (160 m, Bohunice)

Užitečná propojka o délce 160m skrz starou zástavbu Bohunic provedena v červenci. Doplnit slepou ulic dodatkovou tabulkou „mimo cyklistů“ se ale nepodařilo, snad příště (viz foto). Zamrzí také navazující 400 m ulice Hraničky, která prošla celkovou rekonstrukcí v roce 2013 po stavbě kanalizace a má potřebnou šířku na cyklo-obousměrku. Více viz mapa, vyhláška.

Cyklo-pruhy Zborovská (500 m, Žabiny)

Místo pro budoucí natírání cyklopruhů v ulici, kde se moc nejezdí, 4 000 aut na 200 cyklistů za den není v Brně žádná tlačenice. Ne že by tam být pruhy nemohly, ale záměr města lze interpretovat asi takto: „Natíráme tam kde to lze jednoduše, ne tam kde je to potřeba“. Více viz mapa.
UPDATE 11/2014: jedná se o stoupací cyklopruh začínající a končící pouze stoupacím piktogramem. Fotky aktualizovány, původní zde foto 1, foto2.

Mizérium zvané Vídeňská (800 m, Brno-střed)

Nejdražší opatření bývají někdy nejhorší, o Vídeňské to platí určitě. Úsek Celní-Táborského prošel na jaře celkovou obnovou povrchu (tzv. obrusné vrstvy) a tím i obnovou značení (mimochodem, aby mohl být obratem opět rozkopán). Původní záměr na sběrné komunikaci realizovat jako na Kounicově červené cyklopruhy se zvrtl v pouhé občasné plýtvání bílou barvou na piktogramy cyklisty, nadbytečné pravé odbočovací pruhy a světe div se – parkování. Na zcela zásadní a tisíckrát omílanou potřebu vyznačit přejezd pro cyklisty tam, kde se Vídeňská nepřehledně kříží s cyklostezkou Svrateckou se opět trapně zapomnělo. Sem budeme vodit Vídeňáky na moravskou verzi Potěmkinovy vesnice. Více viz mapa.

Údržba na stezce Krematorní

Cyklostezka Krematorní se podle přání jedné účastnice soutěže Do práce na kole 2013 dočkala v únoru odstranění nebezpečně umístěného sloupku (mapa), umravnění bující zeleně a obnovení příčného odvodnění. Kvitujeme.

Přejezd vlečky Adamov, dějství 3

Snad poslední dějství úprav přejezdu skončilo jeho přeasfaltováním, na české poměry dobrým, tak nás snad už roční eskapáda zbytečných zranění už nás navždy opustila. Více viz:

Učíme se dopravní značky na Hlinkách

Aneb jak v době dovolených učíme specialisty dopravní značky. Město se jalo předláždit trolejbusové zastávky v Pisárkách a Odbor dopravy nechalo označit pracovní místo od 16.7.2014 s předpokladem do 15.8.2014 poněkud nepěkně – zákazem vjezdu cyklistům (značka B8). Díky tlaku na Odbor dopravy se podařilo věc v překvapivě krátké době napravit.

Letos očekáváme ještě tyto realizace

Z kuloárních zdrojů se proslýchají zprávy o těchto možných akcích:

  • Cyklo+bus pruhy Úvoz (střed) II. část, protože probíhá rekonstrukce
  • Jednostranný cyklopruh Lidická (střed), protože dvoustranný se nevejde.
  • Cyklopruhy Novolíšeňská (Líšeň), protože starosta si přeje.
  • Cyklopruhy Pisárecká (střed), protože se to dobře natírá nikomu to nevadí a bude to stát hodně peněz.
  • Cyklostezka Dobrovského, vzniká při rekonstrukci ulice po výstavbě kanalizace.

Všechny obousměrky v Brně

Zobrazit větší mapu a mapa všech známých stojanů (mapy jsou stále aktuální, nezastarávají od publikace článku).

foto: Lukáš Č., Viktor N.

3 Comments

  • JardaM napsal:

    -Mohu souhlasit s tím, že na přehledých komunikacích značka cyklopřejezdu přispěje ke zvýšení bezpečnosti tím, že na cyklisty upozorní.
    -Nevím co myslíte tou cílovou skupinou uživatelů cyklostezek. Jsem nucen cyklostezku použít i když bych raději jel někde po silnici, protože to prostě požaduje zákon. Např. Botanická nebo zmíněná Veslařská u Oplu v Komíně, kde bych mohl jet po hlavní, na místo toho jsem ohrožován na cyklopřejezdech vozidly, kde nemám přednost a vlastně mě tam ani řidiči nechtějí. Dnes jsem tam měl další kolizi. Vjel jsem na přejezd v okamžiku kdy tam bylo volno a stála tam kolona. Naneštěstí řidička, jak je obden zvykem, nenadále popojela tak, že zastavila na přejezdu a byl jsem nucen zastavit napříč odbočovacího pruhu směr Komín. Přijíždějící dodávka na mě úmyslně najížděla, že bráním v průjezdu a řidič byl docela sprostý. Policii volat nemohou, protože dotyční hned odjedou a důkazy nemám.
    – Co se týká zastavování řidičů před přejezdem mám podobnou zkušenost. Pouze se obávám že se jedná ve většině případů o hloupost a neznalost dotyčných, kteří si myslí že přejezd je to stejné co přechod.

  • JardaM napsal:

    Po přečetení článku děkuji za spoustu odvedené práce. Nicméně mám jednu výhradu k názoru v odstavci u Vídeňské. Jsem zásadně proti prosazování cyklopřejezdů za současné právní úpravy. Jako cyklista nesmím donutit řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Tzn. že jediný význam přejezdu je, že cyklista nemusí slézat z kola v místě kde je přechod. Jako řidič jsem si toho vědom a u cyklopřejezdů, v zájmu zachování plynulosti dopravy, nezpomaluji. Nezpomalují ani jiní řidiči. Na stezce u Vídeňské by v případě vašeho řešení byli cyklisté významě omezeni a měli by povinnost cyklopřejezd použít. Přitom nejebezpečnější způsob přejetí je odbočit v pravo souběžně s popojíždějícími vozidly, následně ukázat v levo a otočit se. V tom okamžiku už mě vozidla nesmí předjíždět a v souladu se zákonem mohu při odbočování vozidla za mnou omezit do doby než bude v protisměru volno, což v případě tramvajového pásu není nutné. Přitom směr a rychlost jízdy máme podobné, takže je to bezpečnější než někomu vjet kolmo pod kola. Cyklopřejezd nic neřeší. Každé ráno na Veslařské, kousek od vozovny u Oplu stojí kolona aut přes cyklopřejezd a naprosto každé auto na chvíli zastaví na cyklopřejezdu. Bezpečně přejet se stejně nedá. Už jsem tam měl dvě kolize s vozidlem které stálo před přejezdem a rozjelo se, když jsem tam vjel (koukají v pravo a vlevo na auta, ne na stezku). Nemyslím si, že na Vídeňské by to bylo jinak.

    • Dan Bárta napsal:

      Díky za pochvalu, něco poznámek k vaší připomínce přejezdů.
      V citaci ze zákona bych doplnil slovo náhle, tj. „náhle změnit směr nebo rychlost jízdy“ a k plynulosti jízdy zase doplnil bezpečnost „zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu“ a ukázněnost „chovat se ohleduplně a ukázněně“. Sama právní úprava se po roce 2000 zhoršila možnosti křížení cyklistů ve prospěch motorových vozidel, což není na západě zvykem. Uvedený postup zařazení se do křižného směru s odbočením vlevo je legální a použitelný, ale vyžaduje značnou zkušenost z provozu, což pro cílovou skupinu uživatelů cyklostezek není to pravé ořechové.
      Pro případ Vídeňské pak cyklopřejezd umožňuje upozornit řidiče, že se přejíždí cyklisté, vymezit prostor, kde kolona vozidel nemá stát a usměrnit přejíždění cyklistů do jednoho místa. Pro cyklisty pak vymezit vhodné místo pro zastavení s dostatečným rozhledem a nejkratší cestou napříč, místo které nebude blokováno stojícími vozy. Přejezd je vhodné kombinovat s přechodem tak, aby v denní době s provozem bylo možno rychleji přejít než přejet.
      Není to mnoho, ale posun to z hlediska bezpečnosti a čitelnosti je, byť cyklista nezískává žádnou zákonnou výhodu.
      Za zkušenost na Veslařské díky, neznám to tam z dopravní špičky. Mně se někdy stává na Vídeňské u ZUŠ (pod tramvajovým mostem), že řidiči aut sami zastavují a pouští mne, což potěší…
      http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p23-1
      http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p2-1-q
      http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p4

Napište komentář