Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Rekonstrukce Křenové zhoršuje bezpečnost

Lis 13, 2017 Diskuze autor:

Letošní stavba úseku Koliště-Špitálka

V polovině listopadu se po 2 měsících a 35 mil. Kč otevírá Křenová. Hlavní úkol byl ze strany DPMB výměna kolejí, ostrůvků zastávek, asfaltu, části obrubníků, části chodníků, přechody, o nějaké drobné si řekly i Teplárny a BVK.[1] Je to jedna z hlavních ulic, na kterých mají být dle cyklogenerelu cyklopruhy, ale nebudou… Nejen, že ale nedošlo ke zlepšení, některé úseky se, z hlediska bezpečnosti lidí na kole, ještě zhoršily.

Zato zde najdete jízdní pruhy i šířky dálnice, řadící pruh o šířce 9 m, užší než minimální normové ostrůvky přechodu nebo tramvajové ostrůvky připravené pro nebezpečné předjíždění cyklisty, další nepříjemné řazení pro jízdu přímo ve středu vozovky (u Špitálky). Obtížně přístupné jsou i nadále příčné vazby ulice z Rumiště (cykloobousměrka) a vazba Špitálka-Štěpánská.

Odsunutá zastávka Vlhká k Úřadu práce ponechává šířku 3,5 m mezi obrubníky a vytváří tak nebezpečné situace pro těsné předjíždění cyklisty.

Snad nejširší řadicí pruh v Evropě (9 m pro přímý směr) zato s nevyhovujícím ostrůvkem (příliš úzký) přechodu a bez cyklo opatření.

Tato stavba se připravovala v tomto volebním období, v polovině roku 2014 byla zadána studie ulice, následně další stupně projektových dokumentací. Až 02/2017 byla podána žádost o územní rozhodnutí a v 11/2017 bylo stanoveno dopravní značení. Nyní je ulice na 7 let zablokována a na provedené zásahy běží ochranná lhůta (vyhláška MMB 08/2009). Pokud by se poté k opravě opravy přistoupilo, bude to přirozeně výrazně dražší než udělat vše hned napoprvé.

Nové dopravní značení = nula pro bezpečnost lidí na kole. [PDF, 2]

Dle TP179:2017 (nebo dtto viz také metodika Cyklogenerel Brna 2010) se nesmí provádět vozovka u tramvajových ostrůvků o šířce mezi 3,00 až 3,75 m.

Osa ulice Křenová-Olomoucká

Osa vychází z bermudského trojúhelníku Křenová-Dornych-Zvonařka, kde jakýkoliv způsob o její podélné přejetí nebo příčné projetí je nemožný nebo obtížný. Osu ulic Křenová-Olomoucká lze rozdělit na úseky, které město buď cíleně cyklistům přizpůsobuje nebo na úseky, kde se bezpečnost po rekonstrukci naopak zhoršuje.

  • Křenová, úsek Koliště-Špitálka
    • rekonstrukce bez cyklo 09-11/2017, rekonstrukce tratě, ostrůvku a vozovky za 35 mil. Kč [1]
  • Křenová, úsek Špitálka-Tržní
    • příprava studie [2], snad v budoucnu s cyklo
  • Olomoucká, úsek Tržní-Životského
    • rekonstrukce bez cyklo 04-06/2016 rekonstrukce tratě, ostrůvku a vozovky za 30 mil. Kč [3]
  • Olomoucká, úsek Životského-Spáčilova
    • zatím nic
  • Olomoucká, úsek Spáčilova-Černovičky
    • nové cyklopruhy 07/2017

Závěr

Na této letošní opravě Křenové i loňské Olomoucké lze demonstrovat, že koordinace staveb se v Brně stále nedaří. Ačkoliv na jednom konci této významné radiály se po léta připravuje cyklopruh, na druhém se naopak už z většiny realizovala opatření rozporná. Na poslední díl opravy Křenové-Olomoucké snad bude provedena studie[2], která zajistí zohlednění lidí na kole, sic s křížkem po funuse.

[1] http://kopemezabrno.cz/2017/11/12/uzavirka-na-krenove-konci-ulice-bude-prujezdna-od-pondeli-13-11/
[2] https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProfiluZadavatelu/MultiprofilZakladniUdajeOZadavateliM-99944000/MultiprofilZakladniUdajeOZadavateli-99944000
[3] https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/uzavirka-sevre-olomouckou-ulici-oprava-tramvajove-trate-vyjde-na-30-milionu-20160216.html

V rubrikách: Co buduje radnice, Zprávy z Brna
Štítky:

Zatím žádné komentáře u “Rekonstrukce Křenové zhoršuje bezpečnost”

Přidat komentář