Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Poptávka po obousměrkách a přechodech

Čvc 24, 2017 Komentářů: 1 autor:

Existuje několik přístupů, jak vhodně budovat město lepší pro lidi na kolech a v botách:

V tomto článku se budeme zabývat posledním z bodů, chybami pěších a cyklistů, které řeší městská policie jako přestupky. Dopravních přestupků v roce 2016 bylo 97.000, z toho 0,3 % připadlo na chodce a 1,2 % pro lidi na kolech. Většina z nich vzniká jako důsledek městského prostředí, které stále ohrožuje a omezuje bezmotorovou dopravu. Tedy ten, kdo nechce riskovat zdraví, udělá raději přestupek – to platí zejména pro jízdu jednosměrkou na chodníku. Níže jsou vyjmenované počty přestupků na lokalitách za rok 2016, kterými má smysl se zabývat. Zejména jednosměrky, chodníky a nastavení světel přechodů lze často řešit velmi snadno (tj. bez stavebního povolení a územního rozhodnutí).

Jednosměrky

Jednosměrky vznikly kvůli parkování, zvýšení kapacity křižovatek a vytlačení dopravy mimo rezidenční ulice. Důsledkem však bylo, že se tyto klidné rezidenční oblasti staly pro kola legálně neprůjezdné. Níže sledovány přestupky jízda proti směru jednosměrky+jízda na chodníku v jednosměrce.

  • Běhounská 26× (Jakubské náměstí-Moravské náměstí)
  • Lužná 14+4×
  • Bulharská 11+3×
  • Bratislavská 12×
  • Husovická 11×
  • Optátova 8× – zobousměrněno 04/2017
  • Kuldova 8×
  • Příční 0+7×
  • Veselá 7× (Skrytá-Solniční)

Řešení je legalizovat obousměrný průjezd v souladu TP 179:2017.

Jízda po chodníku

Lidé jezdí po chodníku ze strachu, protože přilehlá silnice je příliš rychlá a frekventovaná, např. Černovická, Dornych.  Nebo jiná cesta k cíli nevede, např. Mariánské nám, Stará osada. Případně provedení ulice téměř vylučuje bezpečné vedení jízdního kola bez podélného křížení kolejí, např. Táborská, nebo jsou zde cyklisté vystaveni nebezpečně těsnému předjíždění motorovými vozidly, např. Táborská, Nádražní.

  • Kšírova 120× (Jeneweinova-Svatopetrská)
  • Stará osada 51× – částečně vyřešeno legalizací podchodu 05/2017
  • Táborská-Životského 30×
  • Bubeníčkova 26×
  • Dornych 24×
  • Černovická 19×
  • Mariánské nám. 19×
  • Nádražní 16×
  • Jakuba Obrovského 16×

Řešení je legalizace průjezdu pro kola prostranstvím nebo např. realizovat cyklistické opatření na vozovce dle TP 179:2017.

Přechody

Mnohé přechody se vyznačují krátkou zelenou, dlouhou červenou nebo dlouhým čekáním na vyřízení poptávky po zelené, který má maximálně urychlit průjezd vozidel. To je pro pohodlnou chůzi ulicí nepříjemné, zejména když silnici blokují kolony nebo je naopak vozoprázdno:

  • Bubeníčkova×Filipínského 49×
  • Cejl×Tkalcovská 26×
  • Olomoucká׊tolcova 18×
  • Merhautova×Jugoslávská 15×
  • Dornych-Úzká 13× (okolo OC Tesco)
  • Stará dálnice 11× (Štouračova-Černého)
  • Rybnická×Kamenice 8×
  • Zábrdovická×Lazaretní 8×

Řešením může být znovu přepracovat signální plány, změnit preference nebo četnost fází.

Přestupky s auty

Na přestupky prostřednictvím aut připadá 98,5 % všech dopravních přestupků. Většina přestupků se týká odstavení vozidla v rozporu se zákonem:

  • 67.043 – parkování v rozporu s obecnými (koleje, přechod, vjezd, invalida, křižovatka, zastávka) nebo místními pravidly (zákaz zastavení, stání, pěší zóna, parkovné, vyhrazené místo) a stání na zeleni. Podrobněji u položek s četností nad 4.000:
    • 7.837 – neuhrazené parkovné
    • 6.606 – stání v křižovatce
    • 5.508 – stání na zeleni
    • 5.452 – značka zákaz zastavení
    • 5.043 – blokové čištění
    • 4.121 – stání u přechodu
  • 14.960 – stání nebo jízda po chodníku nebo stezce
  • 6.659 – překročení rychlosti
  • 5.530 – zákazy vjezdu vč. vjezdu do pěší zóny
  • 779 – protisměrná jízda v jednosměrce
  • 295 – jiné jednání (nespecifikováno)
  • 89 – nezpůsobilost vozidla nebo řidiče k jízdě
  • 83 – zákazy odbočení

Podívejte se sami

Mapová aplikace – Dopravní přestupky 2016 Městské policie Brno.

Vyhodnocení pořádkových přestupků Městské policie Brno.

V rubrikách: Zprávy z Brna
Štítky:

Diskuze k “Poptávka po obousměrkách a přechodech”

  1. Martin Špaček napsal(a):
    Odpovědět

    Moc hezky zpracováno a napsáno.

Přidat komentář

%d blogerům se to líbí: