Skip to main content

Pražská podzimní cyklojízda

Napsal/a 2010-09-2228 března, 2019ZPRÁVY Z ČESKA

Velká podzimní cyklojízda je každoročně oslavou volného pohybu a svátkem městských cyklistů. Také včera projelo Prahou několik tisíc lidí na kolech, koloběžkách, bruslích a skateboardech. Letošní ročník jasně ukazuje, že hranice mezi „oficiální“ a „neoficiální“ kulturou se pomalu stírají.

Cyklojízda

První cyklojízda se uskutečnila před 17 lety ve městě San Francisco. Po jejím vzoru vyjely do ulic cyklisté v českých městech, aby upozornili městské plánovače na svoji přítomnost v ulicích. Z obavy před možnými postihy (zásahy policie kvůli „blokování dopravy“ byly poměrně časté) zůstávali organizátoři v anonymitě. Cyklojízdy tak zavedly nový pojem „xerokracie“ – kdokoli mohl navrhnout trasu, která se rozšiřovala prostřednictvím e-mailových konferencí, předáním okopírovaných map z ruky do ruky a dalšími alternativními kanály.
Od první cyklojízdy došlo ale k několika podstatným změnám. Místo a čas cyklojízd se ustálil – každý třetí čtvrtek v měsíci vyráží do ulic cyklisté z náměstí Jiřího z Poděbrad na pražském Žižkově.
Počet účastníků každým rokem rostl, v současnosti jde o několik tisíců lidí. „Jde jen o malý vzorek lidí, kteří jezdí po Praze na bicyklu,“ říká k tomu Michal Křivohlávek z pořádajícího sdružení Auto*Mat. Jak totiž ukázal nedávný průzkum výzkumné agentury GfK, v Praze je okolo čtvrt milionu cyklistů. Dalších 162 tisíc lidí by jezdilo, pokud by byly odstraněny hlavní bariéry pro používání jízdního kola ve městě.
„Velké“ cyklojízdy, které probíhají na jaře a na podzim, si pod svoje křídla vzala iniciativa Auto*Mat, která v uplynulých letech spolupracovala při jejich organizaci s pražskou radnicí. Svojí asistencí přispěla i městská policie, která při průjezdu křižovatkami chránila cyklisty před najíždějícími automobily.
Včerejší cyklojízda odstartovala ve 14 hodin z náměstí Míru. Na jejím průběhu pracovaly v pozadí desítky dobrovolníků , kteří se starali o pohodový průběh celé akce. Ve spolupráci s městskou částí Praha 2 bylo pro automobilový provoz uzavřeno několik ulic v okolí náměstí Míru. Svoji nabídku tu předvedlo na jedenáct restaurací a kaváren, kolem desítky firem, které nabízejí městská kola nebo služby pro cyklisty a další kratochvíle. Mezi nejzajímavější body programu patřila například módní přehlídka butiku YaxiTaxi na městských kolech Citybikes. Až do 15. října 2009 také běží soutěž „Vyfoť se na kole“, ve které je možné vyhrát právě městské kolo. Přítomní návštěvníci si mohli vyzkoušet také jízdu na elektrokolech nebo na skládacích kolech.

Praha cyklistická

Na startu cyklojízdy byli k vidění nejen zástupci „alternativního“ proudu – mezi pravidelné účastníky patří členové komise pro cyklodopravu hl. m. Prahy, členové zastupitelstev městských částí i pražského magistrátu. S přívěsným dětským vozíkem svištěl pražskými bulváry i cyklokoordinátor Středočeského kraje Pavel Klimeš.
K příznivcům cyklistiky patří také pražský radní pro oblast životního prostředí Petr Štěpánek. Pravidelně je možné potkat ho na kole při cestách za každodenními povinnostmi. Podle něj město udělalo během uplynulých třech let velký pokrok. Za jednu z klíčových událostí považuje Štěpánek zprovoznění páteřní trasy podél Vltavy. Dalšm důležitou novinkou je vpuštění cyklistů do vyhrazených pruhů pro autobusy a také český primát – takzvaný cyklopiktokoridor v místech, kde kvůli nedostatku místa není možné vyznačit pruh pro cyklisty.

Nedalo mi to, abych se pražského radního Petra Štěpánka nezeptala, co město Praha chystá cyklistům v nejbližší době. „V rámci Evropského týdne mobility představí Praha dvě nové stavby. Ve středu jsme zahájili provoz cyklopruhů na Vinohradské ulici ve směru do centra,“ uvedl Štěpánek a dodal: „Druhou novinkou je úsek cyklostezky kolem Kolčavky (otevření části cyklostezky na trase A26 podél Rokytky). Její otevření se plánuje na příští pátek.“

Stavba a paskvil roku 2009

O pražských cyklostavbách se hovořilo i na pódiu před zahájením jízdy. Internetový server Prahounakole.cz vyhlásil soutěž „Cyklistická stavba roku“. Návštěvníci serveru se ve svých hodnoceních shodují se zástupcem radnice. Bezkonkurenčně nejužitečnější je totiž podle nich trasa A2, která provede cyklisty podél Vltavy ze severu na jih. Pořadí dalších nominovaných projektů je možné najít zde.
Podle zástupce serveru Vratislava Fillera bylo cílem soutěže ocenit také osoby, které se zasloužily o vznik nových cyklostezek a opatření pro cyklisty. Tomáš Cach a Tomáš Prousek z komise pro cyklistickou dopravu sklidili následně bouřlivé ovace publika. „Lidí, kteří mají zásluhy o pokroky v cyklistice je daleko víc,“ komentovali to ocenění projektanti a poděkovali následně pracovníkům odborů dopravy, policie, Technické správy komunikací, projektantům a vůbec všem, kteří na kole po Praze jezdí. „Hlasujte řídítky – jezděte každý den, úředníci budou mít méně argumentů, že o cyklistiku není zájem,“ vzkázali nakonec z pódia účastníkům cyklojízdy.

Pořadatelé chtějí víc

„Ty si taky umíš vybrat dobu – pár minut před vyjetím cyklojízdy,“ přivítal mě předseda pořádajícího sdružení Auto*Mat Michal Křivohlávek. „Praha zažívá obrovský cyklistický boom a přitom se lidé bojí vyjet do ulic, protože pro ně nikdo nepracuje,“ dodal ještě k důvodu pořádání cyklojízd v mezeře mezi dvěma telefonáty.
Cyklojízdy podle pořadatelů ukazují město z netradičního pohledu a nabízejí alespoň na chvíli možnost vyzkoušet si město bez prachu a hluku z automobilové dopravy. I když díky úsilí několika jednotlivců se věci hýbou kupředu, Praha jako celek jde podle nich stále cestou silových megalomanských projektů. „Jako příklad je možné uvést stavba tunelu za deset miliard na pražské magistrále,“ říká člen Auto*Matu Martin Mareček.
Právě Martin Mareček stál u zrodu hnutí, které dnes zaměstnává desítky dobrovolníků. O počátcích natočil film „Auto*Mat – ráno vstanu a změním svoje město“, který bude možné shlédnout v několika pražských kinech od 24. září. „Film mapuje posledních šest let v osobní rovině a zamýšlí se nad tím, zda může jedinec promluvit do veřejného dění,“ říká o své několikaleté práci režisér Mareček. Program promítání filmu bude k dispozici na www.automatfilm.cz.

Co nás čeká v nejbližších letech

Podle radního Štěpánka město Praha připravuje několik dalších staveb, které by v příštích letech mohly usnadnit život cyklistům v metropoli. První z nich je propojení ze Žižkova směrem na Krejcárek. Druhým velkým a finančně náročným projektem je stavba cyklostezky na bývalé vlečce ve Vysočanech. Do třetice jmenoval Štěpánek lávku pro cyklisty na jižním okraji Prahy v Lahovicích.
„Pak je tu spousta nově budovaných úseků cyklostezek. To je ale už úkol do příštího období,“ řekl na závěr Štěpánek.
Autor: Jitka Vrtalová, 21.09.2009 – www.nakole.cz

Napište komentář