Skip to main content

Patnáct měst české republiky podepsalo Uherskohradišťskou chartu, protože chce omezovat automobilovou dopravu a zvýšit podíl cyklodopravy. To by byla revoluce, kdyby chartu podepsalo i Brno!

V úvodu čtyřdenní národní cyklokonference v Uherském Hradišti, která se konala od 31. května 2011, se 15 primátorů a starostů českých měst podepsalo pod tzv. „Uherskohradišťskou chartu„, podobně jako tak učinila další evropská města v roce 2009 v Bruselské chartě. Zavázali se, že budou efektivně podporovat šetrnou dopravu na dvou kolech zejména v těchto bodech:

  • zvyšování podílu cyklodopravy (vytvářením chráněných cest tj. stezek, pruhů, obytných a zklidněných zón)
  • odstraňováním nebezpečných míst (zejména nehodová a nebezpečná místa)
  • odstraňování bariér pro pohyb cyklistů (jednosměrky, zákazy vjezdu, stavební bariéry)
  • zkvalitnění parkovací infrastruktury (stojany, úschovny)
  • podpora dojíždění do práce a zaměstnání na kole (motivace)
  • propagace cyklodopravy a cykloturistiky
  • rozvoj šetrného cestovního ruchu

Nástrojem pak má být:

  • zřízení funkce městského cyklokoordinátora
  • definice cílů a přidělení adekvátních financí v rozpočtu města
  • spolupráce na národní úrovni
  • poskytnutý systém vzdělávání

Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek pro přítomné politiky a odborníky zmínil, že pro dosažení cílů bude nezbytné:

  • omezovat automobilovou dopravu v centru
  • stanovit městského koordinátora s nezbytnými pravomocemi, kompetencemi a s přímým přístupem k politikům
  • učit se z dobrých zkušeností jiných
  • plánovat města krátkých vzdáleností
  • vzdělávat odborníky v oblasti cyklodopravy
  • uplatnit princip, že auto dává přednost
  • integrovat cyklisty pomocí pruhů na silnicích
  • nedávat cyklogenerely do šuplíku
  • odstraňovat i přírodní bariéry (např. pomocí mostů a lávek přes řeky)
  • pokračovat třetím souborem změn zákonů (po dvou změnách v roce 2009 a 2011)
  • naslouchat uživatelům, veřejnosti

Uherskohradišťskou chartu podepsaly starostové a primátoři těchto měst:

  • České Budějovice
  • Děčín
  • Hradec Králové
  • Jihlava
  • Kadaň
  • Liberec
  • Napajedla
  • Olomouc
  • Opava
  • Otrokovice
  • Pardubice
  • Přerov
  • Uherské hradiště
  • Uničov
  • Zlín

Podporu a přenos znalostí jim zajistí tým národního cyklokoordinátora Jaroslava Martinka:

  • Radka Žáková – tisková mluvčí
  • Tomáš Cach – dopravní specialista, člen legislativní komise Ministerstva dopravy
  • Daniel Mourek – turistika, greenways, mezinárodní spolupráce
  • Zbyněk Sperat – dopravní specialista, člen legislativní komise cyklodopravy v Praze
  • Květoslav Syrový – dopravní specialista, člen legislativní komise Ministerstva dopravy
  • Jitka Vrtalová – výzkum, media, turistika

Příklady dobré praxe

Uherské Hradiště

Uherské Hradiště má 13km pruhů a stezek a dalších 20 km tras. Na území Hradiště bylo proinvestováno 71 milionů Kč za 20 let, polovina peněz byla z rozpočtu města druhá z dotací. Denně jezdí na hlavních ulicích 1500 – 3400 cyklistů a 20 % každodenních cest jezdí místní na kole. První cyklopruh měli již v roce 2004 a na neoficiální ale zaužívané trasy po chodnících osadili tabulku „Cyklisto buď ohleduplný“. Město se zapojilo i do projektu EU Central MeetBike.

Pardubice

Pardubice dnes mají 60 km cyklostezek a 20 % každodenních cest na území města jezdí lidi na kole. Město se zapojilo do projektu EU Central MeetBike a od 1.6.2011 byl ustanoven cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa. Náměstka pro dopravu děsí počty vozidel v centru města. Jako cíle si Pardubice kladou:

  • pospojování a ucelení stezek
  • cyklopropojení s Hradcem Králové a Přeloučí
  • ustanovení cyklokomise
  • průzkum dopravního chování podle metodiky TU Dresden
  • strategie rozvoje cyklodopravy
  • generel cyklodopravy
  • pilotní opatření (integrační cyklopruhy)
  • použít pražskou kampaň Do práce na kole

A co Brno?

Jeden příklad špatné praxe známe my, kdo jezdíme na kole po Brně, na vlastní kůži. Nebylo pro mě překvapením, že se za město Brno chybí podpis primátora a odhodlání se k problému postavit čelem. Napadají mě tedy v nové formě tytéž otázky:
A co Brno, kdy budeme součástí charty? Kdy budeme mít funkčního koordinátora? Kdy budeme mít kvalifikovanou cyklokomisi?
Ptejme se svých volených zástupců!

Fotogalerie

Média

3 Comments

  • Radek Kubák napsal:

    Co nějakou fotku z Brna? Co takhle fotit fotoaparátama a ne mobilama – to je tragédie ty některý fotky. Reprezentaci máme/te takovou, jakou jsme/te si zvolili, yzndyd?

  • Petr Z. napsal:

    Pochybuji, že při tak nedůvěryhodné, nekompetentní, arogantní prospěchářské a přehlíživé politické reprezentaci města (až na mizivé výjimky), se Brno (tedy její volení zástupci) připojí k legitimním snahám pro zlepšení života občanů města. – Co s tím? Jak „s toho ven“? … „dvěstahoven, třistahoven…“ – Nevolit darebáky, ale jak se při jejich předvolebních slibech poznají? – viz celonárodní kolaps politiky…

Napište komentář