Patnáct měst české republiky podepsalo Uherskohradišťskou chartu, protože chce omezovat automobilovou dopravu a zvýšit podíl cyklodopravy. To by byla revoluce, kdyby chartu podepsalo i Brno!
V úvodu čtyřdenní národní cyklokonference v Uherském Hradišti, která se konala od 31. května 2011, se 15 primátorů a starostů českých měst podepsalo pod tzv. „Uherskohradišťskou chartu„, podobně jako tak učinila další evropská města v roce 2009 v Bruselské chartě. Zavázali se, že budou efektivně podporovat šetrnou dopravu na dvou kolech zejména v těchto bodech:
- zvyšování podílu cyklodopravy (vytvářením chráněných cest tj. stezek, pruhů, obytných a zklidněných zón)
- odstraňováním nebezpečných míst (zejména nehodová a nebezpečná místa)
- odstraňování bariér pro pohyb cyklistů (jednosměrky, zákazy vjezdu, stavební bariéry)
- zkvalitnění parkovací infrastruktury (stojany, úschovny)
- podpora dojíždění do práce a zaměstnání na kole (motivace)
- propagace cyklodopravy a cykloturistiky
- rozvoj šetrného cestovního ruchu
Nástrojem pak má být:
- zřízení funkce městského cyklokoordinátora
- definice cílů a přidělení adekvátních financí v rozpočtu města
- spolupráce na národní úrovni
- poskytnutý systém vzdělávání
Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek pro přítomné politiky a odborníky zmínil, že pro dosažení cílů bude nezbytné:
- omezovat automobilovou dopravu v centru
- stanovit městského koordinátora s nezbytnými pravomocemi, kompetencemi a s přímým přístupem k politikům
- učit se z dobrých zkušeností jiných
- plánovat města krátkých vzdáleností
- vzdělávat odborníky v oblasti cyklodopravy
- uplatnit princip, že auto dává přednost
- integrovat cyklisty pomocí pruhů na silnicích
- nedávat cyklogenerely do šuplíku
- odstraňovat i přírodní bariéry (např. pomocí mostů a lávek přes řeky)
- pokračovat třetím souborem změn zákonů (po dvou změnách v roce 2009 a 2011)
- naslouchat uživatelům, veřejnosti
Uherskohradišťskou chartu podepsaly starostové a primátoři těchto měst:
- České Budějovice
- Děčín
- Hradec Králové
- Jihlava
- Kadaň
- Liberec
- Napajedla
- Olomouc
- Opava
- Otrokovice
- Pardubice
- Přerov
- Uherské hradiště
- Uničov
- Zlín
Podporu a přenos znalostí jim zajistí tým národního cyklokoordinátora Jaroslava Martinka:
- Radka Žáková – tisková mluvčí
- Tomáš Cach – dopravní specialista, člen legislativní komise Ministerstva dopravy
- Daniel Mourek – turistika, greenways, mezinárodní spolupráce
- Zbyněk Sperat – dopravní specialista, člen legislativní komise cyklodopravy v Praze
- Květoslav Syrový – dopravní specialista, člen legislativní komise Ministerstva dopravy
- Jitka Vrtalová – výzkum, media, turistika
Příklady dobré praxe
Uherské Hradiště
Uherské Hradiště má 13km pruhů a stezek a dalších 20 km tras. Na území Hradiště bylo proinvestováno 71 milionů Kč za 20 let, polovina peněz byla z rozpočtu města druhá z dotací. Denně jezdí na hlavních ulicích 1500 – 3400 cyklistů a 20 % každodenních cest jezdí místní na kole. První cyklopruh měli již v roce 2004 a na neoficiální ale zaužívané trasy po chodnících osadili tabulku „Cyklisto buď ohleduplný“. Město se zapojilo i do projektu EU Central MeetBike.
Pardubice
Pardubice dnes mají 60 km cyklostezek a 20 % každodenních cest na území města jezdí lidi na kole. Město se zapojilo do projektu EU Central MeetBike a od 1.6.2011 byl ustanoven cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa. Náměstka pro dopravu děsí počty vozidel v centru města. Jako cíle si Pardubice kladou:
- pospojování a ucelení stezek
- cyklopropojení s Hradcem Králové a Přeloučí
- ustanovení cyklokomise
- průzkum dopravního chování podle metodiky TU Dresden
- strategie rozvoje cyklodopravy
- generel cyklodopravy
- pilotní opatření (integrační cyklopruhy)
- použít pražskou kampaň Do práce na kole
A co Brno?
Jeden příklad špatné praxe známe my, kdo jezdíme na kole po Brně, na vlastní kůži. Nebylo pro mě překvapením, že se za město Brno chybí podpis primátora a odhodlání se k problému postavit čelem. Napadají mě tedy v nové formě tytéž otázky:
A co Brno, kdy budeme součástí charty? Kdy budeme mít funkčního koordinátora? Kdy budeme mít kvalifikovanou cyklokomisi?
Ptejme se svých volených zástupců!
Fotogalerie
Média
- Český rozhlas: Národní cyklokonference má upozornit na nedostatečnou legislativu v městské dopravě
- Silnice-železnice: Konference věnovaná cyklistům začíná dnes v Uherském Hradišti
- Alternativní cyklistika: Konference pro cyklisty
- Deník VS: Česká města budou čerpat poznatky o cyklodopravě z Německa
- Slovácký deník: Uherskohradišťskou chartu podepsalo čtrnáct měst
- Chomutovský deník: Kadaň jako Amsterdam. Bude více patřit cyklistům
Co nějakou fotku z Brna? Co takhle fotit fotoaparátama a ne mobilama – to je tragédie ty některý fotky. Reprezentaci máme/te takovou, jakou jsme/te si zvolili, yzndyd?
Dvorního fotografa rádi uvítáme mezi námi. Do té doby nějaké fotky z Brna jsou zde: http://www.brnonakole.cz/fotoblog/
Chcete-li přidávat na fotoblog systematicky, není problém založit účet.
Pochybuji, že při tak nedůvěryhodné, nekompetentní, arogantní prospěchářské a přehlíživé politické reprezentaci města (až na mizivé výjimky), se Brno (tedy její volení zástupci) připojí k legitimním snahám pro zlepšení života občanů města. – Co s tím? Jak „s toho ven“? … „dvěstahoven, třistahoven…“ – Nevolit darebáky, ale jak se při jejich předvolebních slibech poznají? – viz celonárodní kolaps politiky…