Na tento text navazuje další článek Nutná změna myšlení politiků, kde je popsáno jak se musíme prohloubit vědomí našich politických zástupců.
Město se na konci března nechalo slyšet, co všechno by letos chtělo pro cyklodopravu udělat. Díky novinářským dotazům v souvislosti s poslední studentskou protestní jízdou prolomilo mlčení, co bude dál.
Pro cyklo-dopravu město udělá
- cyklopruhy Kounicova (2 km). Kounicova je klíčová ulice pro spojení ze severu města do centra.
- cyklopruhy Novolíšeňská (3 km), Mifkova (0,6 km). Tyto ulice byly původně navrženy jako zbytečně nadrozměrné a rychlé silnice. Jejich význam tkví pro městkou část Líšeň a bez dopravního napojení na centrum budou pruhy polovičatým řešením.
Pro cyklo-sport a turistiku město udělá
- trasa KČT č. 5, stezky Valchařská-Olší (0,6 km) za 19 milionů Kč, pokud bude získána dotace z dosud nezřejmého zdroje.
- trasa KČT č. 5, zbudovaná převážně loni, stezka a lávka na Cacovickém ostrově (0,6 km) zahrnuta v celkové ceně revitalizace ostrova, dotace EU
Co už město letos stihlo udělat
- Omezit provoz v ulicích Mánesova a Otakara Ševčíka na jednosměrný. Pro cyklisty se ulice v rámci doporučených tras staly nepoužitelné, bez rozumné legální náhrady:
- Otakara Ševčíka – doporucena trasa X145
- Mánesova – doporucena trasa X126
- Zrušit přímý průjezd na loni zbudované cyklotrase v úseku Renneská-Vídeňská směrem do centra
Co politici považují za důležité
Naši politici považují za nejdůležitější přesun nádraží a dobudování vnějšího dopravního okruhu (Robert Kotzian: Okruh a železnice jsou dopravními prioritami města). K tomu je třeba dodat, že na přesun nádraží (ať už kterýmkoliv směrem) peníze nejsou a jen tak nebudou (Ministerstvo dopravy: Strategie dopravy do roku 2025) . U vnějšího dopravního okruhu bude město rádo, když stát dostaví královopolské tunely pod ulicí Dobrovského. O dalších částech okruhu je možno na dlouho jenom snít.
Opoziční zastupitelé města si zase myslí, že nejvíce alarmující je stav parkování vozidel v centru, který vyřeší stavba hromadných garáží (Daniel Rychnovský: Dočkáme se zlepšení parkování v Brně?). Poslední hromadné garáže v centru byly postaveny v roce 2005 kousek od centra a k žádné změně k lepšímu v ulicích nedošlo (encyklopedie města: Rozmarýn). Bez zásadní a urychlené změny současného systému parkování se neobejdeme, zejména je třeba přestat s tolerováním odstavených vozidel prakticky kdekoliv od chodníku po zeleň (Jaroslav Přikryl: Městská policie k parkování na chodnících). Tuto změnu ale nelze striktně vázat na výstavbu drahých hromadných garáží, které v nejbližších pěti letech nejspíše nepřibudou.
Zato máme po Bohumíně a Ostravě třetí nejprašnější ovzduší, ale stav prý není kritický (iDnes: Brno emisní zóny nechce). Na čistý vzduch máme kancelář Brno zdravé město, která ví, že levnější je říkat „žijeme zdravě“, než pro to něco udělat. Další zajímavý evropský projekt Civitas Elan, původně zaměřený na podporu šetrné dopravy v EU, se v Brně téměř výhradě orientuje na podporu MHD.
Kde jsou v plánech politiků lidé na kolech? Jak je třeba změnit u našich zástupců pohled na kolo? Pokračování za týden…Nutná změna myšlení politiků.