Velký zájem vzbudily stanice sdílených kol Velonet, které se v červnu 2017 objevily v brněnských ulicích.
V Brně však už několik let funguje i bikesharing Rekola, který začal letos s novou tváří. Připravili jsme pro vás průvodce dvěma brněnskými systémy bikesharingu.
Na konci článku naleznete tabulku s kompletním srovnáním.
Základ je sdílení a platební karta
V Brně od poloviny roku 2017 působí již dva poskytovatelé bikesharingu či sdílených kol. Jedná se o jízdní kola rozmístěná po městě, která si kdokoliv po online registraci může půjčit a používat je k dopravě po Brně. Pro bikesharing je typické, že má cenovou politiku vedoucí uživatele k většímu množství krátkodobých zápůjček. Taková politika zajišťuje, že kola jsou většinu času k dispozici pro zápůjčku a jedná se tak skutečně o sdílení, nikoliv dlouhodobý pronájem. Pro oba brněnské bikesharingy platí, že musíte svůj uživatelský účet spárovat s platební kartou. Díky propojení s platební kartou se jednak účtují případné poplatky, druhak se zvyšuje bezpečnost bikesharingu a posiluje odpovědnost jeho uživatelů.
Rekola – z garážového projektu
k profesionalitě
Původně trochu punkový komunitní start-up přinesl do Brna růžová sdílená kola již v roce 2014. Rekola byla tehdy více dobrodružství a radost spojená s komunitou nadšenců. Koncem roku 2016 do Rekol vstoupil investor a přinesl kapitál v řádu desítek milionů Kč. Díky tomu se růžový bikesharing výrazně proměnil a zprofesionalizoval. V Brně je v současnosti 50 nových Rekol. Již se nejedná o darovaná repasovaná kola, ale o nově postavené bicykly vyvinuté samotnou dnes již firmou. U každého kola můžete očekávat nábojovou tří rychlostní převodovku, indukční světla, košík, nastavitelné sedlo a docela solidní jízdní vlastnosti.
Kola lze vracet v rámci vymezené zóny širšího centra. Pokud máte roční členství za cca 1200 Kč, kolo můžete vrátit kdekoliv v zóně a každých 60 minut máte zdarma. Pokud používáte jednorázové výpůjčky, zaplatíte za jednu hodinovou výpůjčku v Brně 24 Kč, kolo však musíte vracet do jednoho z desítek Repointů (=stojan, zábradlí apod.), kterým je zóna pokryta. Kolo si najdete, půjčíte a vrátíte přes aplikaci v chytrém telefonu, případně lze i přes SMS v telefonu bez internetu. Více o cenách a fungování najdete zde.
Velonet – hotový systém přenesený do Brna
Za nově příchozím bikesharingem pod názvem Velonet stojí reklamní společnost BigBoard, která původně chtěla provozovat bikesharing v Praze, ale díky úřednickopolitickému molochu se to zatím nepodařilo. Zatímco Rekola zgruntu vyvinula vlastní bikesharing včetně kol a aplikace, Velonet využívá již existující platformu Social Bicycles, která poskytuje celý systém na desítkách míst v USA a Evropě. Jezdí se na kolech, která mají hřídel namísto řetězu, jsou vybavená světlem, košíkem, nastavitelným sedlem a osmirychlostní nábojovou převodovkou. Kola jsou zpřevodovaná spíše na komfort než na rychlost a jízda na nich vytváří pocit solidnosti.
Velonet je bikesharing stanicový. Po městě má rozmístěno 16 stanic a asi 50 kol, která je třeba vracet do těchto stanic. V případě vrácení mimo stanici člověk zaplatí 50 Kč, v případě vrácení kola mimo stanici a mimo vymezenou oblast zaplatíte 300 Kč. Stanice dobře pokrývají centrální pěší zónu a okolí věžáků na Šumavské, zbytek zóny má již slabší pokrytí. Cenová politika je dvojí. Při jednorázové výpůjčce je každých prvních 15 minut zdarma a dále se platí 29 Kč za hodinu s minutovou sazbou. Případně si můžete za 260 Kč zakoupit měsíční tarif, kdy máte každý den dohromady 75 minut výpůjčky zdarma a dál platíte 29 Kč za hodinu s minutovou sazbou.
Kolo si můžete vypůjčit a rezervovat jednak přes mobilní aplikaci, ale také když přijdete přímo ke kolu u stojanu. Stanice jsou u Social Bicycles „hloupé“, jedná se o prosté stojany. Každé kolo má na sobě chytrý terminál, kam zadáte svůj PIN a kolo se vám odemkne (masivní zámek je součástí terminálu). Terminál potom sleduje pohyb kola, dobu zápůjčky a zajišťuje komunikaci mezi celým systémem a kolem.
Rekola nebo Velonet?
Obě služby od sebe odlišuje pověst. O Rekolech lidé málo vědí, a mnozí si pamatují punkové začátky a kola, na kterých se někdy ani jet nedalo. Velonet začal zkraje profesionálně a díky zjevnému bikesharingovému designu a stanicím v centru ihned začal oslovovat širší a rozmanitější skupiny uživatelů včetně turistů.
Kola
Co se týče kvality služby jsou oba dva poskytovatelé srovnatelní. Velonet nabízí pocitově trochu lepší kola a osm rychlostí, nová růžová Rekola mu ale šlapou na záda. Rekola jsou od letoška v Brně kvalitní a spolehlivá, a díky třem rychlostem se na nich dá vcelku pohodlně jezdit i nahoru dolů. Kola Velonetu jsou také kvalitní a spolehlivá, jsou v nich zúročeny dlouholeté zkušenosti z provozu a vývoje z USA, díky osmi rychlostem také nabízí více komfortu při jízdě.
Zóny a obslužnost území
Objektivně srovnávat lze i podle obslužnosti území. Zóna Velonetu je menší a vracení kol je vázáno na současných 16 stanic, zóna Rekol je rozsáhlejší a nabízí větší svobodu, kde lze vracet kola zpět do systému. Díky fixním stanicím Velonetu je jednodušší kolo najít, v pěší zóně a jejím okolí je celkem 9 stanic, kde je obvykle dostatek kol. Čtyři stanice na severu okolo Šumavské a Právnické fakulty však často zejí prázdnotou. Obslužnost území Velonetu je silně limitována tím, že musíte vracet kola do stanic. Kolo v centru snadno najdete, pokud ale cíl vaší cesty není v blízkém okolí stanice, moc vám Velonet neposlouží.
Rekola nabízí naopak možnost kolo vrátit do systému v širší zóně do jednoho z několika desítek repointů, kterými je zóna relativně rovnoměrně pokryta. Ale ani vracení mimo repointy není v současnosti sankcionováno. S Rekolem tedy dojedete přímo do cíle vaší cesty (pokud se nachází v zóně) a kolo tam vrátíte zpět do systému. Tato výhoda je zároveň nevýhodou. Kola se v celé širší zóně mohou nacházet prakticky kdekoliv a může se vám stát, že se ve vaší blízkosti žádné kolo nebude nacházet.
Cena
Srovnání cenových podmínek je složitější. Velonet lze teoreticky používat zdarma a v tomto je jeho přínos jako městského bikesharingu skvělý. Pokud se vlezete do 15 minut, jedete zdarma. Když přetáhnete, tak vás to doslova bude stát pouze pár korun podle napočítaných minut. U Rekol vždy zaplatíte za jednorázovou výpůjčku 24 Kč. Měsíční tarif bude výhodnější u Rekol. Za 240 Kč měsíčně získáte v Brně neomezené výpůjčky v trvání do 60 minut. S Velonetem za 260 Kč měsíčně získáte v Brně denně kumulativních 75 volných minut výpůjčky.
Velonet zatím nenabízí dlouhodobější tarif. Roční členství u Rekol stojí 1199 Kč (cca 150 Kč za měsíc, sezóna u Rekol trvá od března/dubna do konce listopadu) a v rámci něj získáte neomezené výpůjčky v trvání do 60 minut v pěti městech, kde Rekola působí.
Verdikt
Je to asi plichta. Ani jeden systém není lepší, záleží vždy na potřebách konkrétního člověka. A potřeby u jednoho člověka se mohou v závislosti na typu cesty měnit, jednou mohou lépe posloužit Rekola, podruhé lépe poslouží Velonet. Registrujte se u služby, která lépe odpovídá vašim potřebách, anebo se registrujte klidně u obou. Nejlepší řešení by bylo, kdyby namísto dvou poskytovatelů bikesharingu v Brně byl jeden velký, který by byl schopný nabídnout jednu kvalitní a rozsáhlou službu. Ale to je již téma vztahu magistrátu města Brna k bikesharingu, kterému se důkladně budeme také brzy věnovat.
Bikesharing ano, infrastruktura vázne
Vítáme, že je pro lidi žijící a pobývající v Brně dostupná další možnost, jak se po městě dopravovat. Rekola v Brně působí již čtvrtým rokem a mají svou solidní a stále rostoucí základnu uživatelů, Velonet (BigBoard) má za sebou úspěšný start a dohromady více lidí bude jezdit na kole. V zónách obou služeb ale za poslední dva roky přibylo pouze pramálo bezpečné infrastruktury (cyklopruhy, cyklostezky), která by umožnila lidem se dopravovat na kole bez obav z motorové dopravy. Zvláště prvouživatelé kola v Brně mohou tíhnout k zajištění vlastního bezpečí při jízdě na kole tak, že jedou mezi pěšími na chodníku. Doufáme, že lidé budou k sobě ohleduplní nehledě na to, zda jedou na kole, autem nebo jdou pěšky.
Velké srovnání
Rekola | Velonet | ||
Jízdní kolo | rychlosti | 3 rychlostní nábojová přehazovačka |
8 rychlostní nábojová přehazovačka |
košík | ano | ano | |
světla | ano | ano | |
blatníky | ano | ano | |
nastavitelné sedlo | ano | ano | |
zvonek | ano | ano | |
přenos síly | klasický zakrytovaný řetěz | zapouzdřená hřídel | |
brzdy | přední čelisťová brzda (ovládaná pákou na řídítkách), zadní protišlapná brzda v náboji Shimano |
nábojové válečkové brzdy Shimano vpředu i vzadu ovládané brzdovými pákami na řídítkách |
|
způsob půjčování | přes mobilní telefon a zobrazení kódu k zámku | přes terminál na nosiči kola, jehož součástí je zámek | |
Zóny a vracení | zóna | rozsáhlejší (cca od Poříčí až za Slovaňák, včetně Technologického parku |
méně rozsáhlá (cca od Poříčí po Šelepku) |
repointy / stanice | několik desítek (jsou využívány stávající stojany, zábradlí apod.) |
16 vyhrazených stanic, primárně okolo pěší zóny a věžáků na Šumavské |
|
vracení kol | primárně do repointů, ale dá se kdekoliv v zóně s ročním členstvím |
pouze do stanic | |
pokuty za špatné vracení | v Brně mimo zónu 240 Kč; vracení mimo repointy není v současnosti pokutováno |
v zóně mimo stanici 50 Kč; mimo zónu 300 Kč |
|
Cena | výpůjčka zdarma |
není | prvních 15 minut zdarma |
jednorázová výpůjčka | 24 Kč za každých 60 minut | nad 15 minut 29 Kč/h, účtováno po minutách | |
cena za 60 minut | 24 Kč | 21,75 Kč | |
měsíční členství | 240 Kč, zdarma všechny výpujčky kratší než 60 minut; potom 6 Kč/15 minut v Brně |
260 Kč, zdarma kumulativních 75 minut výpůjčky denně, potom 29 Kč/h |
|
roční členství | 1199 Kč/cca 8-9 měsíců sezóny (cca 150 Kč/měsíc); zdarma všechny výpujčky kratší než 60 minut; potom 6 Kč/15 minut v Brně |
není | |
způsob platby | platební karta spojená s uživatelským účtem | platební karta spojená s uživatelským účtem | |
Aplikace a zápůjčky | webová aplikace |
ano | ano |
Android | ano | ano | |
iOS | ano | ano | |
půjčka přes SMS | ano | ne (viz níže) | |
půjčka bez telefonu | ne (telefon je třeba vždy) | ano (za použití osobního 6-místného kódu a PINu) |
Rekola zábory neřeší, prostě rozhodí kola po městě a uživatelé je připevňují k veřejnému majetku. Občas to vypadá hrozně.
Velonet má zábory, za které platí. Proto menší zóna a méně možností odložení kol. Zase ale neparazitování na cizím majetku a hezčí město.
Jak to mají oba provozovatelé řešené se zábory veřejného prostranství? Pokud to neřeší a dochází k neoprávněnému záboru tak je to na pováženou. U odstavení kola mimo point to vlastně ani řešit ani nejde, u Rekol je to prezentováno dokonce jako výhoda….
Dobrý den,
Velonet to s nejvyšší pravděpodobností má řešeno přes Zvláštní užívání komunikace či zábor, Rekola mají vlastních stojanů minimum a pokuď vím, tak těch pár mají instalováno se souhlasem vlastníka místa.
MŠ