Kolik nás jezdí na kole v Brně? Je nás víc než vloni? Jezdí všichni na horáčích?
Ulice
[singlepic id=803 w=240 h=180 float=right] Kolik lidí jezdí na konkrétní ulici, lze snadno během spočítat a pomocí tabulek odhadnout na celý den. Podle Generelu cyklodopravy 2010 nás jezdí ve všední den ku příkladu:- cyklostezka podél Svratky – 1000 lidí na kole za 24 hodin
- ul. Nové sady – 650 lidí na kole za 24 hodin
- cyklostezka podél Svitavy – 600 lidí na kole za 24 hodin
- ul. Křenová – 500 lidí na kole za 24 hodin
- ul. Hlinky – 350 lidí na kole za 24 hodin
- ul. Kounicova – 250 lidí na kole za 24 hodin
Podíl
V některých případech nás nezajímá počet kol v ulicích, ale podíl cyklistů k ostatní dopravě, nebo-li poměr mezi chůzí, kolem, autem a hromadnou dopravou. Pokud tyto procenta převedeme na cca 500.000 lidí žijící v Brně jedná se o nezanedbatelné množství lidí.
Podíl kola na cestách do zaměstnání a škol (cyklodoprava): 1-2%, tj. 5-10 000 lidí
- Sčítání lidu 2001: 1%
- Generel cyklodopravy 2008: 1,7%
- Sčítání lidu 2011: dosud nezveřejněno
V České republice je průměr dopravních cyklistů na cestách všedního dne 4%, v Jihomoravském kraji je to 3%. Mezi krajská města s největším podílem cyklistů patří Pardubice 18% a Hradec Králové 16%.
Podíl kola přes víkend (cyklorekreace): 6%, tj. 30 000 lidí
- Generel cyklodopravy 2008: 6%
Sezónnost
[singlepic id=771 w=240 h=180 float=right] Cyklodoprava i rekreace má v průběhu roku sezónní výkyvy. Celoroční průměr intenzit v ČR vzhledem k letnímu optimu se pohybuje:- rekreační cyklistika v ČR okolo 50% (rekreační trasy v Brně a Praze)
- dopravní cyklistika v ČR okolo 75% (dopravní trasa Hodonín, stezka v celoroční údržbě)
Jeden z hlavních limitů proč jsou stezky a pruhy v Brně v zimě zcela nevyužívané je jejich nulová zimní údržba. Tedy mokré listí, kamenitý posyp, led a sníh, který napadne na podzim je uklizen často až na jaře. Potom jsou skutečné intenzity cyklodopravy v zimě nižší, protože těch ochotných jezdit s auty dohromady bude vždy jen malé množství.
Fotogalerie zimní cyklistické Břeclavi
Potenciál a vývoj
[singlepic id=791 w=240 h=180 float=right] V Brně platí pravidlo (kupodivu i obecně platné), že tam kde je provedeno opatření pro cyklisty se jejich počet násobně zvýší, zejména pokud se takové místo podaří propojit s dalšími. Samotný růst můžeme pocítit subjektivně v ulicích, ale konkrétní čísla pro Brno nejsou publikována.V Praze, kde mají od roku 2010 automatické čítače cyklistů, je meziroční nárůst jejich počtu o 25%. Stávka řidičů MHD v květnu 2011 v Brně ukázala, že do města je ochotných vyjet na kole 4× více lidí. Velkým potenciálem je i výše zmíněných 6% pravidelných rekreačních cyklistů. Pro obě skupiny však platí, že do města vyjedou, když budou mít vhodné, rozuměj bezpečné podmínky. Nemá smysl říkat, že vlakem do Žabovřesk nikdo nejezdí, když do tam nevedou koleje. To chce udělat pruhy a zprůjezdnit jednosměrky a lidi přijedou, vždyť doposud to tak fungovalo.
Zdroje
- wikipedie: Dělba přepravní práce
- Centrum dopravního výzkumu: Studie o skutečném podílu cyklistické dopravy na celkové dělbě přepravní práce
- Jihomoravský kraj: Sčítání uživatelů cyklostezek na území Jihomoravského kraje
- Brno: Generel cyklodopravy v Brně
- Praha: Bike counter