Celý pořad ORF z května 1980 možno shlédnout s českými titulky zde:
Přehrávač s titulky (překlad Jan Řezník, Dan Bárta)
Přepis českého textu:
A dále pokračuje: Trápení cyklistů. Ano, může jim být jedno jak vysoko jsou ceny benzínu a o kolik budou ještě stoupat, když se posadí do dopravního prostředku a vyrazí na cestu do práce. Tak, jak jsem to udělal já. Slyšeli jste dobře: "Doprava". Kolo je ve skutečnosti více než jen cvičební pomůcka snižující o víkendech nadváhu manažerům. Kolo je jedním z nejvíce energeticky účinným a zdravým dopravním prostředkem, který máme. Díky ropnému šoku to půjde s kostitřasy zase vzhůru. Před lety to byli jen fanatici, kteří šlapali na tvrdém závodním sedle s vypracovanými stehny a závodili v barevných trikotech. Nebo také pupkatí rekreační cyklisté na skládačkách.
Tak dnes někteří motoristé po explozi cen benzínu jezdí na kole a dopravní zácpy na cestě do práce jsou jim fuk. Co bylo dříve jako z jiného světa, se dnes ukazuje jako "in". Zejména v Americe, Švédsku a západním Německu se energie ze dvou kol těší stále větší oblibě. Na speciální typy kol musí zákazník čekat podobně jako při nákupu luxusních limuzín. Platí tento trend i pro Rakušany? Nejen pro nedostatek energie a dražší zásoby ropy, ale i proto, že mnohá města uskutečňují svůj plán cyklostezek a nemají ho jen na papíře, je tento druh dopravy žádaný. Je obzvláště výhodný, když jde o krátké trasy, a pro osobní dopravu. Spotřeba benzínu dělá 30-40 litrů na 100 km, což je 5-6× vyšší než obvyklá spotřeba auta.
Kdyby bylo ve Vídni více cyklostezek, dokázal byste si představit, že pojedete některé cesty na kole místo autem? Ano, já jsem z Dolních Rakous, nejprve bych musel autem dojet do Vídně,ale potom bych si dokázal představit jízdu na kole, když bude dobré počasí. Asi ne, ne. A proč ne?Nemám kolo, ale jen auto. Dovedu si to představit. Také v zaměstnání? Také v zaměstnání. Pokud existuje způsob jak bez obtíží naložit aktovku tak ano. Určitě, v každém případě ... Velká část cest, více než polovina, je kratší než 3 km. Ve městě je to ideální vzdálenost vhodná pro jízdu na kole, když je k dispozici cyklostezka. Vy jedete na kole pracovně, proč? Ano, jelikož pracuji jen 2 km ... naše domácnost nemá auto. Léto nebo zima, jezdíme. Sníh nebo bez sněhu. Je to jedno. Proč nejedete autem? Je to pro nás moc drahé. Protože ... na každé zastávce můžeme kolo nechat.
Dnes je ve Vídni 0,01 % cest vykonáno na kole. V západním Německu jsou některá města, která mají 20 %. To je jedna pětina všech cest. Vyžaduje to ale dobře navrženou síť cyklostezek. Podle vědeckých zjištění,čím delší síť cyklostezek, tím víc se jezdí na kole. Význam kola pro zvládnutí dopravy v Salzburku vysvětlil náměstek primátora zemského města doktor Waldemar Steiner. Už v roce 1976 měli vytvořen plán cyklotras s těmito cíli: Za prvé: cyklostezky mají sloužit jak pro cesty do práce a škol, tak také pro výlety. Proto je důležité propojit oblasti s největší aktivitami např. obchody, občanskou vybavenost a rekreační oblasti. Za druhé: cyklostezky tvoří ucelenou síť. Za třetí: cyklostezky mají vést pokud možno mimo hlavní silnice. Salzburských cyklostezek je v současné době asi 35 km a je plánováno další velkorysé rozšíření.
V hlavním spolkovém městě to vypadá na přesně opačný rozvoj cyklostezek. Dílem byly oficiálně zrušeny, zbytek leží ladem a jsou rozptýleny po celém městě. Dílem slouží jako další parkoviště. Ještě v roce 1960 bylo ve Vídni 42 km cyklostezek, které byly postupně po 20 let kráceny na 11 km. A tam, kde dosud existují, se používají pro jiné účely. Že takovou situaci vídeňští cyklisté vnímají jako ránu do hlavy, je asi pochopitelné. Zase jsou pro jednou národem bez životního prostoru; pronásledováni, opovrhováni a zapomenuti. Parkování na cyklostezce je zřejmě přestupek. Jízda na kole od okružní třídy k Michalské bráněskrze náměstí Hrdinů se ale trestá důsledně. Proč tlačíte kolo? Protože je jízda na kole zakázaná, musím tlačit. Tady jsem zaplatil před půl rokem 200 šilinků jen proto, že jsem jel na kole. A to je moje denní cesta do práce ... napřed Burgtheaterpřes přetíženou a nebezpečnou Okružní třídu a potom ... Herrengasse.
Jízda na kole v běžné dopravě velkoměsta se dnes rovná sebevraždě. Jízdní kolo se bude moci jako alternativa uplatnit až ve chvíli, kdy bude sníženo riziko nehod na minimum. To může být dosaženo skrze cyklostezky postavené odděleně od vozovky, respektive chodníku, a zabezpečené pomocí semaforů, podchodů nebo objížděk. Potom ve Vídni ustoupí cyklisté z nelegálních tras, které několik cykloskupin vytipovává a propaguje. Tato cesta je totiž oblíbená neoficiální propojka z předměstí Vídně městského obvodu Favoriten do centra. Cyklisté zde pravidelně porušují pravidla silničního provozu, protože tak mají daleko větší šanci dosáhnout svého cíle živí. Zpracoval: Günther Zelsaher