Přinášíme krátké ohlédnutí se za poslední velkou cyklojízdou, která proběhla ke Dni bez aut 20. září 2012.
I když Policie ČR nám dva dny před jízdou odmítla udělat smluvený doprovod a jen nás sledovala, asi 150 – 200 účastníkům se podařilo podvečerním Brnem projet bez větších problémů a v rámci možností i při dodržováním pravidel silničního provozu.
Velký úspěch zaznamenala novinka – soutěž „Cyklo-vohoz“ o nejvychytanější a nejšmrncovnější kolo a jeho řidiče/ řidičku! Soutěže se zúčastnilo asi 10 soutěžících, do finále postoupili tři – „Dědek“, Jenda na bambusovém kole a „Spiderman“, který si nejsilnějším potleskem zasloužil první místo! Všem účastníkům patří velké díky!
To je zřejmé i z „dění“ na tomto fóru. Takřka nulové, nikoho nezajímají mizerné životní podmínky v tomto velkoměstě a naprostá dominance aut. 25 let po listopadu 89 je Česko montovnou automobilů, zemí kde lidská práva dostávají skoro na frak více než za „socializmu“ a národ sráčů- Brno na čelném místě. Byl jsem teď na guerillové cyklojízdě, příjemná atmosféra, na počasí a výše uvedené dost účastníků, nicméně to nebyla demonstrace ale „pohodová společná cyklojízda ze školy a z práce“, takže asi tak jen odosobněně a nasraně konstatuji fakty, toť vše. No nic, jdu se zas „zakopat pod zem“ a na nic se nedívat. Pokud budu moci, budu od teď chodit na každou zkurvenou cyklojízdu s blahým pocitem, že tím dělám „maximum co se vlastně dá“ a víc mě (dokud mě tento kriplující systém udržuje ještě funkční) v tomto ohledu, nemusí zajímat…
Ne, sorry ale je to směšné co se pro „propagaci“ cyklodopravy v tomto městě dělá. Nebylo by problém, dostat na cklojízdu třeba 1000 lidí, ale to je pořád stejné: propagace, propagace. Napsal jsem vám mail s dotazem na termín cykloschůzky, ale soudím, že se ani neráčíte odpovědět. Je pěkné jednání s představiteli města, ale oni to ovšem pro 200 bláznů nic moc nebudou dělat. Protože kde není reklama, tam nevznikne ani poptávka, tržní mechanizmy platí všude.
Osobně jsem rád za každý způsob zlepšování podmínek cyklodopravy v Brně. Malou účast na cyklojízdách vidím v zaměření se organizátorů na úzkou skupinu cyklistů. Přes záslužnou práci některých lidí může být zdůrazňování jejich mateřských organizací jako je Duha a Nesehnutí pro některé cyklisty odrazující. Ne každý má potřebu jezdit ve starém svetru na oldtimeru. Podle mě nejsou pro účast vůbec motivováni výkonnostní sportovci, partičky, pivní cyklisti, fitnesslečny a především obchody a cyklorestaurace. Málo kdo má potřebu přijet a prudit motoristy, nebo jak jsem viděl u noční jízdy, v cíli sledovat podivné alternativní tance. Naopak mě u noční zaujala účast Kučerů a reflexních záležitostí. Ještě jednou chci říct, že si práce organizátorů vážím a přestože to vyznívá kriticky, většina vaší práce je velice pozitivní. Mými tipy popularizaci je předvádění nových kol, oblečení, doplňků, cyklosoutěže výkonnostní i zručnosti pro malé i velké. Výuka některých technik jízdy nebo servisu. Přednášky a diskuze co se plánuje a děje. Jízda třeba více cyklostezkami i když budou cyklisti méně vidět na silnicích. Plnění žaludků na startu a v cíli. Ten původní záměr jet přes město a ukázat jak je to těžké mezi auty a zviditelnit se, se tím jakoby vzdaluje, ale opak může být pravdou.
Loga na plakátu jsou od těch organizací, kteří nám alespoň trochu pomohou. Když nám pomůže ODS nebo město Brno, rádi tam dáme jejich logo – tito se doposud tvářili opačně. Soutěže pro malé děláváme na na jaře na Kraví Hoře, jednou byla i po cyklojízdě na Špilberku, spolupracujeme s prodejcem Cyklospeciality, děláme občas cyklodílny, nově zkoušíme model nočních jízd, podílíme se na „Do práce na kole“. Pomozte nám oslovit další skupiny jezdící na kolech, samotné tipy nenahradí vaši aktivitu a osobní kontakty.
Ještě jsem zapomněl – blokáda neonacistů měla taky podporu desítek osobností (viz. http://www.brnoblokuje.cz) – to jich nemůžete najít aspoň pár, co na kole jezdí? Znovu opakuji – cyklostezky, které jsou po celém civilizovaném světe naprostou samozřejmostí jsou i u nás populárnějším tématem než Romové…
Já se snažím na cyklojízdy jezdit pravidelně a svého času (v ranných nultých letech) jsem je i spoluorganizoval, byly to ještě pvní ročníky a bylo nás tak +/= 200, ale od té doby bych řekl, že cyklistů je na ulicích a cykloszetkách po Brně o dost víc, tím spíš mě mrzí, že na cyklojízdách se tento pozotovní trend vůbec neodráží.
Stejně jako předřečník ani já nechci shazovat snahu organizátorů, ale některé věci by už asi měly být řečeny, takže – je ostuda, že na cyklojízdy v Brně jezdí i po deseti či více letech, co se organizují, jen 150 lidí.
V Praze jde počet účastníků do tisíců. Jak je to možné? Kterýkoliv víkend v roce, když zrovna neprší nebo nepadá sníh, potkáte na cyklostezce podél Svratky stovky lidí na kolech a i ve městě se mi zdá, že popularita cyklodopravy mírně stoupá. Jen ty cyklojízdy jsou stále stejně slabé. Proč?
1) Termín oznamujete 2 týdny předem, což v dnešní hektické době, kdy má každý všeho nad hlavu je pozdě.
2) Plakáty máte vytištěné týden předem a distribuujete je na 2 obskurních místech, které jsou ještě první dva dny z toho týdne (přes víkend) zavřené. Chtěl jsem si plakáty někdě vyzvednout a sám je vyvěsit podél cyklostezek, nakonec jsem si je vytisknul sám a udělal to (mimochodem nikde jsem na ty vaše na cykolostezkách nenarazil), ale originální plakáty by vypadaly líp. Je problém je natisknout a vylepit měsíc dopředu?
3) Na akci se papírově podílí celá řada organizací, přitom z členů těch ekologických (Duha, NESEHNUTÍ apod.) tam už léta prakticky nikdo nejezdí, maximálně pár jedinců. Nebylo by na čase otevřít diskusi na téma, zda-li alespoň oni vidí nějaký smysl v této aktivitě (soudě podle toho, že na ní nejezdí, asi ne).
4) Na 1. května 2011 zablokovalo neonacistům cestu přes Cejl 2000 lidí, aby tak zabránili jejich provokačnímu pochodu romským ghettem. Mám pocit, že cyklodoprava je u nás populárnější než Romové – nenapadlo vás, jak je možné, že za ta léta organizování nejste schopní na akci dostat ani 500 lidí? Nemůžete to zkusit tak, jako blokáda (která byla organizovaná a financovaná jen dobrovolníky) – masivní (černý) výlep, samolepky, letáky s jasným vysvětlením toho, co cyklojízdami požadujeme., webová prezentace cílená naprosto jasně jen na tuto konkrétní akci s vyvoláním pocitu (oprávněného), že právě v tento den půkde o budoucnost cyklostezek v Brně a že účast každého je nutná? (resp. pokud to tak není, pak jsou cyklojízdy jen příjemným výletem 2x ročně pro stále tu samou skupinku nadšenců – to ale můžete jezdit i sami)
5) Ani po všech těch ročnících nemáte ujasněnou strategii – mě se jednou stane, že vezmu na cyklojízdu děti a to se zrovna jede divokým stylem porušování dopravních předpisů a konfliktů s policií (loni) Pak na další jedu radši už sám a to se zase jede stylem absolutního dodržování předpisů, takže peloton je na 3 kusy a ani není poznat, že je to cyklojízda (letos). Mám za to, že tahle zmatenost se odvíjí od toho, co jsem psal výše – od směšně nízkých počtů cyklistů. Kdyby nás bylo 500 – 1000 bude nás brát vážně i policie a bude nám ještě ochotně klestit cestu městem.
Jinak loni jsem vám osal e-mail s nabídkou pomoci při propagaci, ale nikdo mě nikdy neodepsal. Zkusím to s vámi ještě na jaře, ale pokud nás bude zase 150, pak už na další cyklojízdy jezdit nebudu.
Také díky za podněty, budeme rádi když nám pomůže jízdy zlepšit. Na co odpovědět umím, odpovím:
1) nejsem si jist, zda si někdo termín měsíc dopředu rezervuje odpoledne pro cyklojízdu. Samozřejmě vylepovat týden před akcí je pozdě.
2) pomozte nám s plakáty, propagací budeme rádi
4) Brno blokuje je úžasná iniciativa, jak lehké nebo složité je srovnání s cyklojízdami, opravdu nevím.
5) Loňská zářijová jízda měla na pozvánkách jasně napsáno bez doprovodu. Letošní s doprovodem, který nám Policie slíbila a odvolala dva dny před jízdou. To jsou limity strategie.
Tak jsem podruhé po cca 3 letech byl na této cyklojízdě 🙂
Úvodem budiž řečeno, že tento komentář nemá za cíl dehonestovat záslužnou činnost organizátorů, pouze vznést pár připomínek, říkejte si tomu třeba pokus o konstruktivní kritiku.
-překvapením bylo, že cyklojízda byla v plném provozu- očekával jsem, že doprava bude odkloněna- ale to jistě není chyba organizátorů.
-možná nebyl až tak nejlepší nápad soutěž o cyklo ohoz- řada lidí tam přijela skoro v maškarním, a takto si cyklojízdy těžko získají respekt.
-mohlo být jasně určeno že předprogram bude trvat půl hodiny a postrádal jsem jasné určení, kdy začne vlastní cyklojízda- protože na to jsem tam přišel a předprogram a soutěž mě nebavila. Nemuselo by příště být na škodu, jasné určení: 17-17:30 předprogram a cyklojízda začíná přesně v 18 h
-očekával bych nějaké transparenty s nápisy jako „Cyklojízda č. XXX“, „Brno i pro lidi, nejen auta“, „Brno-cyklistické peklo“, „Kolo- dopravní prostředek, v Brně luxusní adrenalinový sport :-D“ apod. Ničeho podobného jsem si ovšem nevšiml. Náhodní přihlížející mohli nabýt dojmu, že jde o recesistickou akci studentů (a jejich rodičů 🙂
-řada cyklistů by se určitě i ráda zůčastnila, problémem je nestatečná propagace. Zdaleka ne každý zná stránky Brno na kole nebo Bicybo. Pro další cyklojízdu bych se možná nabídnul na vytištění letáků a distribuci 😀
Díky za reakce, některé zkusím vysvětlit. Budeme rádi když nám pomůže jízdy zlepšit:
1) Policie odmítla předem smluvený doprovod 2 dny předem
2) předprogram je součástí plakátu, pozvánky na webu i FB
3) transparenty vítáme, určitě si nějaký vyrobte
4) každá jízda má nějaký motiv, jak to lidé pochopí je vždy nejisté
5) pokud se zapojíte do propagace, budeme rádi