Skip to main content

Co se změnilo na mapě města? Jaké jsou novinky v ulicích? Mění se sliby politiků a úředníků v činy kladné (+) nebo záporné (-)?

Cacovický ostrov (+)

Zobrazení místa na mapě. Na konci června 2011 byl po roce znovu otevřen k užívání Cacovický ostrov. Byl zde zřízen druhý most, stará lávka byla opravena, zbudováno dětské hřiště. V areálu vznikly nebo byly upraveny mlatové cesty (tj. bez asfaltu) pro pěší i cyklisty. Dokud nebude realizován úsek cyklostezky spojující po břehu řeky ulice Dolnopolní-Říční, má nový most význam pouze pro místní obyvatele.

Stavba asfaltové stezky Dolnopolní-Říční je ale pohledem místních nežádoucí, neboť naruší dnešní klidovou zónu, kudy dnes vede úzká pěšina. Jedná se o poslední část toku Svitavy na území města, kde zůstal přírodní neregulovaný břeh. I podle nás je záměr nové stezky nadbytečný a pohltí nemalé finance, které je možné uplatnit na nebezpečnějších místech. Stávající vedení trasy je přes klidné ulice a zjevně není nikomu na obtíž.

Otevření Joštovy po rekonstrukci (-)

Zobrazení místa na mapě. Na konci srpna byla slavnostně dokončena oprava ulice Joštova, stavba za 160 milionů Kč. Méně slavnostní však bylo, že přes sliby Odboru dopravy, že bude umožněn průjezd kolům skrze celou ulici Joštovu a pana Kotziana, že nechá nainstalovat několik stojanů před budovou FSS Masarykovy univerzity se zatím nestalo skutečností nic.

25 + 55 metrů stezky v Komárově (+)

Zobrazení místa na mapě, fotografie. V červenci proběhlo vyasfaltovaní 25 m trávníku stezku na trase č. 5 v Komárově. Jedná se o krátkou spojku postavenou v městské zeleni spojující ulici Lužnou s přechodem na křižovatce Kšírova×Hněvkovského. Dále přibylo i 50 m stezky za zastávkou autobusu „Komárov“ směrem na jih k dálnici.
Nakonec došlo i na výměnu povrchu rozhrkaných betonových dlaždic původního chodníku za asfalt vedoucího od autobusové zastávky až k železničními mostu. Tento chodník sice stezkou oficiálně není, ale oficiálně je tudy vedena trasa Eurovelo a cyklisté se zde tolerují.

Křižovatka Jihlavská×Osová (-)

Zobrazení místa na mapě. V červenci 2011 byla upravena křižovatka Jihlavská×Osová tak aby po ní lépe jezdili autíčka, ale pohyb cyklistů zde nebyl nijak zohledněn, přestože se dle Generelu jedná o hlavní dopravní trasu a je to jedna z nejširších ulic ve městě. Náklady opatření byly nemalé: natírání jízdních pruhů 250m, nové dopravní značky, úprava signálů světelné křižovatky, doplnění návěstidel, betonová svodidla.
Výsledkem však je výrazně zhoršený pohyb cyklistů, kteří se nyní musí přetlačovat s auty, autobusy a náklaďáky. Např. do centra je pohyb cyklistů v jediném úzkém a navíc vnitřním pruhu. Cyklista tak nově riskuje jízdu při okraji pruhu a předjíždění na zrcátko, nebo naložený kamion za zády při jízdě s bezpečným odstupem od kraje.

Další žraloci a malé ryby

Kombinace cyklo a autobus pruh na Úvoze (+)

Zobrazení místa na mapě. V červenci 2011 byl doplněn vyhrazený jízdní pruh pro autobus na Úvoze, který vede z Konečného náměstí na Údolní o symbol kola. Nyní je tedy možno ho využívat ve směru z kopce dolů a zprava předjíždět kolony vozidel společně s trolejbusy a taxi.

Průjezd z Vídeňské na Renneskou opět legální (+)

Zobrazení místa na mapě. Mezi cyklostezkou Krematorní a ulicí Renneskou byl loni o prázdninách zřízen přejezd přes Vídeňskou a ucelena celá trasa od Nových sadů po krematorium. Jedna dopravní značka „zákaz vjezdu“ se proto změnila v červenci 2010 na „zákaz vjezdu motorovým vozidlům“.  V lednu 2011 se však záhadně vrátila zpět na „zákaz vjezdu“ a po půlročním tlaku na úředníky, které vyvrcholilo vystoupením na zastupitelstvu a s dopomocí zastupitelstva vrátil Odbor dopravy MMB opět značku „zákaz vjezdu motorovým vozidlům“ v červenci 2011. Průjezd je tedy nyní opět legální, sic bez tahanic kocourkovských se to neobešlo.

Prodloužení cyklostezky Krematorní (-)

Zobrazení místa na mapě. Jeden náš čtenář se optal pana náměstka Kotziana, jak a zda město řeší kriticky nebezpečné místo u Krematoria, kde končí stezka, ale dál už léta nic nepokračuje a jezdí se po silnici nebo po chodníku. Pan náměstek odpověděl, že se pilně a systematicky pracuje, leč stezka jen tak nebude, možná tak za pět let.

Odpověď náměstka 07/2011, Územní rozhodnutí 10/2010, Přerušení územního rozhodnutí 01/2011.

Cykloobousměrka Vzhledná (+)

Zobrazení místa na mapě. V červenci 2011 byla na ulici Vzhledné potichu otevřena cykloobousměrka ve stávající autojednosměrce o délce 200 metrů, při šířce 5,25 m a podélným parkováním aut. Ulice se nachází v Bosonohách a určitě ji místní děti ocení. Jedná se o jedinou ulici, kde lze v klidu jezdit na kole a má vazbu na mateřskou školku. V celém Brně se jedná teprve o pátou cyklo-obousměrku. Je to sice malý krok pro cyklisty, ale velký krok pro úředníky.  Mimo to byly v Bosonohách v průběhu minulého roku všechny „zákazy vjezdu“ nahrazeny „zákazy vjezdu motorovým vozidlům“.

Závěrem

Protože v zásadních problémech nás další letošní vývoj věci cyklodopravy nepotěšil, poslali jsme opět náměstkovi města Brna pro dopravu Robetru Kotzianovi dopis, ve kterém žádáme nápravu. Po přislíbené reakci pana náměstka budeme dopis publikovat i s jeho odpovědí, dopis si můžete přečíst zde.

Změnilo se něco tam, kde jezdíte vy? K lepšímu či k horšímu? Co na to Jan Tleskač? Napište to do diskuze!

3 Comments

  • JakubJ napsal:

    Úvoz hodnotím velice kladně. Především v květnu a červnu jsem tam jezdil hodně často a jízda v levém pruhu mezi auty byla značně nepraktická. Při kolonách zdržovala auta mě, při klidném provozu jsem trochu zdržoval já auta. Jen jsem zvědavý, jak budou dole řidiči aut sledovat cyklisty a umožňovat jim zipování do kolony.
    Pokud jde o ten sever, jak říká Martin beze změny. Dneska už jsem se ale dokopal k poslání mailu na odbor dopravy MMB skrz kvalitu povrchu cyklostezky Studentská, úsek Chodská a Botanická. Těším se na odpověď, protože především na Chodské je ta cyklostezka prakticky nesjízdná.
    Další věc co zkusím urgovat bude oprava kanálů na ulicích Banskobystrická, Palackého třída, Štefánikova a Lidická. Tedy zarovnání kanálů a výměnu zahloubených krytů za rovné. Není nutný tam dělat zrovna cyklopruhy. Ale ty kanály nutí jezdit cyklisty středem jízdního pruhu úplně zbytečně. No a taky by mě zajímal názor radních na úsek „Brněnského kolečka“ na medláneckém kopci. Ten tankodrom mi fakt nepřijde jako rekreační cyklotrasa. 😀

    • Jarda napsal:

      Já osobně mám na brněnském kolečku několik svých variant. Panelku do Medlánek taky vynechávám. Neříkám že vám moje varianta bude vyhovovat, když čtu ten tenrmín „rekreační cyklotrasa“, protože silnice častno nahrazuji „kozími“ stezkami. Kdo chce nechť se pro zajímavost podívá na mapu. Červeně jsou moje varianty, modrá jsou jsou části 5005 které se mi nelíbí. http://machain.borec.cz/brnenske kolecko mapa.jpg

  • Martin napsal:

    90% těch úprav je na jih od centra.
    Krpole, Žabiny, Veveří, Černá Pole, Lesná, Stránice – lautr nic.

Leave a Reply to Martin Cancel Reply