Skip to main content

V září 2013 jízda NAKOLEONa a více než 1000 lidí demonstrovala touhu proměnit Brno ve město přátelské k jízdním kolům. Kdo jsou tito lidé, NAKOLEONovi věrní? Pojďme se podívat, o koho se jedná. Získali jsme vhled do nitra cyklojízdy díky cca 230 lidem, kteří vyplnili dotazník ke zhodnocení cyklojízdy.
Mezi respondenty lehce převážili muži (64 %) nad ženami (36 %). Cyklojízda s NAKOLEONem byla první takovou akcí pro celou polovinu repsondentů (52 %), druhá polovina se již někdy v minulosti cyklojízdy zúčastnila.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Porovnali jsme věkové složení respondentů a věkové složení obyvatel okresu Brno město. Je znát patrný rozdíl, respondenti z řad účastníků jízdy s NAKOLEONem jsou výrazně mladší, více než polovina z nich měla méně než 30 let.
Došlo ke zpochybnění mýtu o tom, že cyklojízdy jsou dílem studentů.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Většina respondentů je zaměstnaná (téměř 80 %), studenti tvoří jen jednu pětinu z respondentů.
Kolisti, cyklisté, milovníci kol – to jsou všechno nálepky používané v médiích, když dojde řeč na cyklodopravu. Jaká je ale pravda?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Z respondentů více než polovina užívá kolo 3x a vícekrát do týdne a zároveň  33 % uvedlo, že auto k dopravě po městě neužívá vůbec. Tuto třetinu respondentů bychom snad mohli nazvat kolisty. Co je ale pozoruhodné, 43 % respondentů používá k dopravě po městě automobil několikrát měsíčně a častěji. Nemluvě ani o MHD, kterou několikrát měsíčně a častěji používá 86 % respondentů.
Těžko lze mluvit o kolistech, člověk totiž běžně kombinuje dopravní prostředky, a je tak zároveň „autistou“, „kolistou“ a „emhádistou“ v jedné osobě. Kdo tedy sedí jeden den v autě, může druhý den klidně jet na kole a naopak. Dvě třetiny respondentů totiž alespoň několikrát za rok při cestě po městě usedají za volant automobilu, jednoznačně ale pro dopravu po městě preferují kolo před automobilem .
Kdo by tedy mohl být typickým věrným NAKOLEONa? Pracující člověk, spíše mladší, který sice jezdí často na kole, ale skoro stejně často používá MHD a pro dopravu po městě využije čas od času také auto.
 
 
 
 
 

3 Comments

  • Alois Mahdal napsal:

    Pěkné, ale z článku jsem se nedověděl nic o tom, jak to souvisí s muzikology nebo s daněmi. Mohl by mi to autor osvětlit?

  • Jagdpanther napsal:

    Pokud někdo jezdí autem a zároveň podporuje pumpičkářské teroristy, je to kolaborant a zrádce.

Leave a Reply to Michal Šindelář Cancel Reply