Skip to main content

WARNING: unbalanced footnote start tag short code found.

If this warning is irrelevant, please disable the syntax validation feature in the dashboard under General settings > Footnote start and end short codes > Check for balanced shortcodes.

Unbalanced start tag short code found before:

“cycleway=lane OR cycleway=share_busway) AND oneway=yes)] z toho 157 km jednosměrek (značka B2) [(residential OR living_street OR pedestrian) oneway=yes] z toho 11 km (50 ulic) cykloobousměrek (značky B2+E12) [opposite]”

Tento článek popisuje změny k lepšímu v brněnských ulicích za 1. polovinu roku 2018. Dřívější změny jsou k nahlédnutí tady. O většině jsme průběžně informovali na našem Facebooku.

Obousměrka části Francouzské (Brno-sever, 700 m)

V rámci rekonstrukce kanalizace ulice Francouská (2016-2018) byla v úseku Příční-Přadlácká zřízena a postupně zpřístupněna cyklobousměrka. Jízdní pás je o šířce 4 m a s oboustranným podélným parkováním, což při jízdě z kopce neposkytuje ochranu před dveřmi aut a je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Bohužel poslední úsek, kterým je Přadlácká-Cejl zůstal jednosměrkou a prakticky zničil jakýkoliv význam tohoto opatření ve spojení centra po Cejlu k řece Svitavě. Šířkové uspořádání tohoto úseku 8,0 m mezi obrubami by bez omezení takové řešení umožňovalo a nevyvolalo žádné nároky, ani na SSZ křižovatky. Mapa, StDZ1, StDZ2 a dříve StDZ3, 4, 5 a 6.

Cyklopruhy Novolíšeňská (Líšeň, 900 m)

Na konci května byly vyznačeny cyklopruhy na Novolíšeňské za 1,7 mil. Kč. Spolu s cyklopruhy na Mifkově (od 2012) jde o 1,8 km dlouhé propojení mezi Hády a starou Líšní. Alternativou mimo provoz je cesta přes Střelnici.
Projekt je z minulého volebního období, kdy vedení města razilo heslo „Nevadí, že tam moc nikdo nejezdí … Hlavně, že je tam dost místa a nikomu to nebude na obtíž.“ Obecně je dobře, že se vytváří lepší cesty, ale přeci jen to stálo polovinu ročních výdajů na cykloopatření v Brně. Mapa, StDZ.

Stoupací cyklopruh Podnikatelská (Královo Pole, 400 m)

V ulici Podnikatelská (dříve označovaná jako Kolejní) bylo na jaře 2016 vyhláškou stanoveno dopravní značení – stoupací cyklopruh. Dlouhou dobu se nic nedělo, neboť Brno zařadilo „malování“ tohoto opatření do balíčku k žádosti o dotaci, se kterou neuspělo. Následně bylo v roce 2017 opatření zařazeno do jiné žádosti o dotaci, která měla umožnit okamžitou realizaci nehledě na úspěšnost žádosti. Podle slov zástupců Odboru dopravy a Brněnské komunikace a.s. na setkání s firmami z Technologický Park Brno mělo být opatření realizováno, „jakmile klimatické podmínky dovolí“. Během jara 2018 věta „jakmile klimatické podmínky dovolí“ zazněla opět na setkání náměstka Jaroslav Kacer se zástupci Technoparku, mnozí v sále se už uhihňávali.

Máme červen 2018 a stoupací cyklopruh je konečně téměř po 2,5 letech vyznačen. Cyklopruh navazuje na první ochranné cyklopruhy na ul. Technická před IBM, připojení na cyklostezku na Purkyňově řešeno není (ale celá ta stezka je na delší povídání).

Stoupací cyklopruh Líšeňská-Křtinská (Vinohrady, 700 m)

Minulý týden byl vyznačen stoupací vyhrazený cyklopruh na Líšeňské-Křtinské v úseku od ul. Viniční po zastávku Malá Klajdovka. Z kopce dolů je zastaralý piktokoridor nebo nic, cyklopruh není provázán s další křižovatkou “Křtinská×Věstonická”. Tento úsek denně využívá asi 200 lidí na kole a řadí se tak k těm méně vytíženým. Navazuje na problematický úsek ul. Táborské s tramvajovou tratí, kde je zvýšený počet nehod. Od vyvěšení na úřední desce po realizaci opatření uplynulo 1,5 roku Mapa, StDZ12 a 3. Městu se nepodařilo zkoordinovat svůj druhý projekt, přechod Líšeňská a týden po té byl pruh rozvrtán a díky nové zúžené silnici pro přechod. Proto asi bude nový cyklopruh zase zrušen odhadem v délce několika desítek metrů.

Z připravovaných akcí lze očekávat tyto realizace:

  • jednostranný (stoupací) cyklo-pruh (případně doplněný piktogramy) E. Přemyslovny-Dlouhá, Osová, Pisárecká
  • cyklo-obousměrky Veselá (Skrytá-Solniční), Solniční (Veselá-Opletalova), Orlí (Divadelní-Novobranská)
  • podjezd cyklostezky Svitavská (ul. Hladíkova) – 2020+
  • přejezd Svitavské cyklostezky přes ulici Cejl-Zábrdovická – 2018
  • cyklostezka Svitavská (Kaštanova-Černovická) – 2020+

Všechny obousměrky v Brně

Zobrazit větší mapu (mapy jsou stále aktuální, nezastarávají od publikace článku). y jsou stále aktuální, nezastarávají od publikace článku).

Sumarizace

Délka komunikací v Brně je 1003 km (vč. dálnic a silnic I., II. a III. třídy; dle Ročenky dopravy vydané BKom 2015):

  • z toho 20 km dálnic (spravuje ŘSD) [BKom 2015]
  • z toho 46 km silnic I. třídy (spravuje ŘSD) [BKom 2015]
  • z toho 118 km silnic II. a III. třídy (spravuje Jihomoravský kraj) [BKom 2015]
  • z toho 820 km místních komunikací (spravuje město Brno) [BKom 2015]
    • z toho cca 44 km cyklostezek (značky B11/C8/C9/C10) [highway=cycleway OR cycleway=track]
    • z toho 13 km ulic s cyklopruhy (značky IP19, IP20) [(cycleway=lane OR cycleway=share_busway) + 0,5×(„cycleway:right“ OR „cycleway:left“) OR ((cycleway=lane OR cycleway=share_busway) AND oneway=yes)]
    • z toho 157 km jednosměrek (značka B2) [(residential OR living_street OR pedestrian) oneway=yes]
      • z toho 11 km (50 ulic) cykloobousměrek (značky B2+E12) [opposite]

5 Comments

  • Sabina Nová napsal:

    Jaká pravidla platí pro jízdu na kole ,,po chodníku,, který neni součástí cyklostezky ? Např. ulice Bohunicka ?

  • VV napsal:

    Opravdu mají ty pruhy smysl? Ti, co umí jezdit na silnici a jedou dle předpisů, tyto pruhy fakt nepotřebují. Kdyby se místo toho raději řešily opravdové problémy – třeba cyklostezka mezi starou Líšní a Slatinou.

    • Dan Bárta napsal:

      Obecně mají cyklopruhy smysl. Pokud je někdo dělá, neznamená to, že by se neměly dělat i cyklostezky. Jezdit podle předpisů je správné, ale na velkém městském okruhu vám to nepomůže.

    • DJ napsal:

      Ano, mají. Třeba té Podnikatelské jsem se před přemalováním vyhýbal, protože předjíždění auty bylo velmi nepříjemné, dnes ji používám mnohem častěji.

Leave a Reply to Anonym Cancel Reply