Skip to main content

V Brně a Praze vrátila stávka lidem prostor pro jízdu na kole. Staly se normálními městy, které však vídáme spíše na západě. Je to hozená rukavice zástupcům města.

Brno čtyřnásobek

Ve středu 15. června 2011 primátor Onderka oznámil, že následující den během stávky bude ve městě zadarmo parkování, občas pojede MHD a z jediného cyklopruhu v centru města se stane parkoviště. Vylidněné město se však nestalo oproti očekávání pastí se stojícími auty, neboť část lidí zůstala doma a část se cestování vyhnula. Se sníženým provozem, dopoledne skoro víkendovým, však výrazně narostl počet lidí, kteří cestovat chtěli a použili proto rozličná kola a koloběžky.

Po ulici Nové Sady, kde byl dočasně zrušen cyklopruh, jelo na základě sčítací sondy 2 500 cyklistů za celý den, tedy asi 4× více než je běžné v pracovní den. Nové Sady se tak vyrovnaly průměrnému vytížení nejfrekventovanější stezky na území Brna u obchodu Ikea, které bývá obvyklé v červnu. Také intenzity na Svratecké stezce (u Ronda) byly vyšší než v běžný pracovní den, celkem asi 3 500 cyklistů/den. Přes Masarykovu ulici pak jelo 1 200 lidí na kole/den tj. asi více než běžně. Osobní zkušenost odrážela naplněnost města koly: v naší 13 členné kanceláři se místo obvykle zaparkovaných dvou jízdních kol objevilo kol pět.

V den stávky se ukázal opravdový potenciál cyklodopravy ve městě, kde údajně není tradice, je prý kopcovité, má úzké ulice a vůbec s ním nejde dopravně nic dělat! Stávka dala jasný vzkaz: ve zklidněném provozu a ve zlepšených podmínkách jsou lidé ochotni jezdit na kolech. Co vy na to Onderko, Kotziane, Macku?

Praha sedminásobek

V Praze mají automatické sčítače cyklistů, takže lze přesný počet lidí na kole lépe odhadnout. Podíl cyklistů na pražské  dopravě se dostal asi na 15% a počet lidí na kolech stoupl oproti průměru  7×.  “Kdyby to Pražanům zůstalo, bylo by to fantastické,” vyjádřil svoje přání pražský primátor Svoboda. Doufejme, že proto taky něco udělá!

Písnička na závěr

Napište komentář