Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Rekonstrukce Křenové zhoršuje bezpečnost

Lis 13, 2017 komentářů 5 autor:

Letošní stavba úseku Koliště-Špitálka

V polovině listopadu se po 2 měsících a 35 mil. Kč otevírá Křenová. Hlavní úkol byl ze strany DPMB výměna kolejí, ostrůvků zastávek, asfaltu, části obrubníků, části chodníků, přechody, o nějaké drobné si řekly i Teplárny a BVK.[1] Je to jedna z hlavních ulic, na kterých mají být dle cyklogenerelu cyklopruhy, ale nebudou… Nejen, že ale nedošlo ke zlepšení, některé úseky se, z hlediska bezpečnosti lidí na kole, ještě zhoršily.

Zato zde najdete jízdní pruhy i šířky dálnice, řadící pruh o šířce 9 m, užší než minimální normové ostrůvky přechodu nebo tramvajové ostrůvky připravené pro nebezpečné předjíždění cyklisty, další nepříjemné řazení pro jízdu přímo ve středu vozovky (u Špitálky). Obtížně přístupné jsou i nadále příčné vazby ulice z Rumiště (cykloobousměrka) a vazba Špitálka-Štěpánská.

Odsunutá zastávka Vlhká k Úřadu práce ponechává šířku 3,5 m mezi obrubníky a vytváří tak nebezpečné situace pro těsné předjíždění cyklisty.

Snad nejširší řadicí pruh v Evropě (9 m pro přímý směr) zato s nevyhovujícím ostrůvkem (příliš úzký) přechodu a bez cyklo opatření.

Tato stavba se připravovala v tomto volebním období, v polovině roku 2014 byla zadána studie ulice, následně další stupně projektových dokumentací. Až 02/2017 byla podána žádost o územní rozhodnutí a v 11/2017 bylo stanoveno dopravní značení. Nyní je ulice na 7 let zablokována a na provedené zásahy běží ochranná lhůta (vyhláška MMB 08/2009). Pokud by se poté k opravě opravy přistoupilo, bude to přirozeně výrazně dražší než udělat vše hned napoprvé.

Nové dopravní značení = nula pro bezpečnost lidí na kole. [PDF, 2]

Dle TP179:2017 (nebo dtto viz také metodika Cyklogenerel Brna 2010) se nesmí provádět vozovka u tramvajových ostrůvků o šířce mezi 3,00 až 3,75 m.

Osa ulice Křenová-Olomoucká

Osa vychází z bermudského trojúhelníku Křenová-Dornych-Zvonařka, kde jakýkoliv způsob o její podélné přejetí nebo příčné projetí je nemožný nebo obtížný. Osu ulic Křenová-Olomoucká lze rozdělit na úseky, které město buď cíleně cyklistům přizpůsobuje nebo na úseky, kde se bezpečnost po rekonstrukci naopak zhoršuje.

  • Křenová, úsek Koliště-Špitálka
    • rekonstrukce bez cyklo 09-11/2017, rekonstrukce tratě, ostrůvku a vozovky za 35 mil. Kč [1]
  • Křenová, úsek Špitálka-Tržní
    • příprava studie [2], snad v budoucnu s cyklo
  • Olomoucká, úsek Tržní-Životského
    • rekonstrukce bez cyklo 04-06/2016 rekonstrukce tratě, ostrůvku a vozovky za 30 mil. Kč [3]
  • Olomoucká, úsek Životského-Spáčilova
    • zatím nic
  • Olomoucká, úsek Spáčilova-Černovičky
    • nové cyklopruhy 07/2017

Závěr

Na této letošní opravě Křenové i loňské Olomoucké lze demonstrovat, že koordinace staveb se v Brně stále nedaří. Ačkoliv na jednom konci této významné radiály se po léta připravuje cyklopruh, na druhém se naopak už z většiny realizovala opatření rozporná. Na poslední díl opravy Křenové-Olomoucké snad bude provedena studie[2], která zajistí zohlednění lidí na kole, sic s křížkem po funuse.

[1] http://kopemezabrno.cz/2017/11/12/uzavirka-na-krenove-konci-ulice-bude-prujezdna-od-pondeli-13-11/
[2] https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProfiluZadavatelu/MultiprofilZakladniUdajeOZadavateliM-99944000/MultiprofilZakladniUdajeOZadavateli-99944000
[3] https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/uzavirka-sevre-olomouckou-ulici-oprava-tramvajove-trate-vyjde-na-30-milionu-20160216.html

V rubrikách: Co buduje radnice, Zprávy z Brna
Štítky:

Diskuze k “Rekonstrukce Křenové zhoršuje bezpečnost”

  1. 66783a64aeab29ad83668ab73eaedcd7aeb85932cdfd4b8d4facb983bbb7e1dd napsal(a):
    Odpovědět

    @Jan Kos – podjezd v plánu není, bude tam jen ostrůvek.

    Vizte https://twitter.com/kunc_zidenice/status/935926698742296578

  2. Jan Kos napsal(a):
    Odpovědět

    Dobrý den,
    ještě bych se rád zeptal, jestli máte nějaké informace o plánované rekonstrukci ulice Zábrdovická, konkrétně mostu přes Svitavu.
    Situace je tam momentálně špatná jak při křížení ulice (pokud jedu podél Svitavy od jihu na sever, musím přes rušnou ulici, kde navíc zpoza zatáčky není vidět co přijíždí od Cejlu), tak i jízdě po ní, kde nejsou žádné cyklopruhy.
    Je v plánu např. něco jako podjezd mostu vedle řeky? Pokud ne, tak se průjezdnosti cyklostrasy č.5 už asi nedožiju.
    Děkuji,
    Jan Kos

  3. Dan Bárta napsal(a):
    Odpovědět

    Dobrý den,

    nejlépe by bylo, kdyby město samo navrhovalo podle Generelu a (třeba my) jen případně připomínkovali detaily optimálního řešení. Reálně se však nikdo Generelem moc netrápí. Také neexistuje vně magistrátu způsob jak se dopídit co se připravuje. Zásahy do ulic provádí desítky organizací, akcí je stovky ročně a každá je dosti specifická. Ty se neplánovaně zpožďují nebo zrychlují a jen některé přerostou ze záplat asfaltu do celkové obnovy nebo alespoň dílčí úpravy ulice.
    O nějaké rekonstrukci se tak často dozvíme ve fázi, kdy už je to zásadní rozhodnuto a přes noc pak nadšenci zdarma hledají nejméně bolestivé řešení.
    Ale zase jsou nyní rozsáhlé rekonstrukce, kde se díky současné koalici diskuze o nové podobě ulice vede, cykloopatření se zvažují, jako např. Štefánikova, Veveří, Benešova. Co nakonec z nich vyleze za řešení, ukáže čas…
    Obecně asi platí, že neexistuje systémové řešení jak uplatňovat cykloopatření ve městě a vše se řeší ad-hoc.
    Milada Horáková je dílo předchozího volebního období. Křenová toto volební období, politické vyjádření lze číst zde:
    https://www.facebook.com/BrnoNaKole/posts/1736848676388315?comment_id=1737273613012488&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R2%22%7D

    zdraví Dan Bárta

    • Jan Kos napsal(a):

      Děkuji za odpověď. Bohužel jsem to, co jste napsal, tak nějak očekával. Je to dost smutné.
      Měl jsem pocit, že pro Brno funguje na magistrátu cyklo-koordinátor, který tohle ohlídá. Ale to asi bývávalo.
      Zdraví,
      Jan Kos

  4. Jan Kos napsal(a):
    Odpovědět

    Dobrý den,
    zajímalo by mě, zda město Brno včas informuje o takovýchto projektech pro případné připomínkování ještě před tím, než dojde ke stavbě.
    Podobně jako teď Brnonakole kritizuje částečnou rekonstrukci Křenové, tak nedávno kritizovalo rekonstrukci ul. Milady Horákové. Bohužel vždy až už bylo hotovo a když už se s tím nedá nic dělat.
    Je to tak, že město na generel kašle a projekty na dotčených ulicích do poslední chvíle tutlá, aby se třeba někdo neozval a nebo se jenom cyklisté resp. koordinátor pro cyklodopravu o případné “nevhodné” rekonstrukce dostatečně nezajímají?
    Děkuji,
    Jan Kos

Přidat komentář

%d blogerům se to líbí: