Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Park & Ride přichází do Brna. Jaké jsou vyhlídky?

Lis 26, 2015 komentáře 2 autor:

Brno otevřelo první parkoviště typu P+R – zaparkuj a sedni na MHD. Je to dobrý začátek, ale aby koncept fungoval, bude třeba odvést ještě hodně práce.

U Ústředního hřbitova je pro lidi dojíždějící do Brna osobním automobilem k dispozici 177 parkovacích míst za 20 Kč na 12 hodin. Tato místa jsou vytvořena v rámci konceptu Park&Ride (také známé jako P+R, Zaparkuj a jeď, odstavné parkoviště apod.). Cílem je snížit počet osobních automobilů vjíždějících do centra Brna a potažmo snížit znečištění ovzduší, zlepšit průjezdnost Brna a dát lidem, kteří do Brna dojíždějí autem, alternativu k rannímu a odpolednímu trčení v dopravních zácpách. Za tím účelem je jim nabídnuta levná možnost odstavit automobil na kraji města v blízkosti zastávky MHD, dále má řidič do centra pokračovat hromadnou dopravou, v případě nově otevřeného P+R parkoviště tramvají od Ústředního hřbitova.

park2 park_1

Brněnský magistrát vykročil tímto opatřením správným směrem. Zařízení u Ústředního hřbitova je pilotním projektem, jehož provoz bude následně Odbor dopravy (OD) vyhodnocovat. Pojďme se podívat na vyhlídky pilotního projektu.

Propojení s MHD. Nové P+R je nedaleko tramvajové zastávky a řidič má možnost rychle přesednout na tramvajové linky č. 2 a 5, které jezdí přes pracovní den každých 5 minut. Spojení na Českou a Hlavní nádraží trvá 15 minut a propojení s centrem se zdá být rychlým.

mapa

Auto vs. MHD.
Během rána (8.00) a odpoledne (17.00) všedního dne je Brno typicky přetíženo dopravními zácpami, spojnici Ústředního hřbitova a centra Brna nevyjímaje. Pro řidiče bude většinou rychlejší dostat se do centra tramvají od hřbitova, když se vydá na cestu do centra autem, je dost pravděpodobné, že stráví delší dobu v dopravní zácpě, než kdyby jel tramvají.

doprava

Cena a kupování lístků.
V ideálním případě by měl parkovací lístek sloužit zároveň jako jízdenka na MHD. V Brně (ale i v Praze nebo Amsterdamu) je třeba si koupit lístek na MHD zvláště. Celkově tedy řidič zaplatí 20 Kč za parkování a nejméně 2 x 20 Kč za lístek do centra a zpět, dohromady 60 Kč. Pořízení lístku na MHD má jednu důležitou funkci. Řidič jím prokazuje, že opravdu jel do centra města a že opravdu využil parkoviště P+R jako odstavné. Jinak by se P+R parkoviště např. v blízkosti kancelářského komplexu, jako je tomu u Ústředního hřbitova, mohlo proměnit v levné parkování pro blízké okolí. Neznáme podrobnosti, jak tomu bude v Brně, nevíme, zda s tímto rizikem OD MMB počítá.

Motivace k užívání P+R.
Největší slabinou a hrozbou pro nové parkoviště P+R je fakt, že v centru máte stále možnost odstavit automobil „bezplatně“ (respektive na účet města Brna). Sice budete muset třeba 15 minut kroužit a nezaparkujete přímo v cíli cesty, ale místo „zdarma“ nakonec nějak ulovíte. Systémy P+R mohou fungovat pouze v kombinaci s regulací nabídky parkování v centru. Každý řidič, pro kterého jsou důležitější peníze než čas, si položí otázku: „Proč budu platit za parkování na kraji města a za lístek na tramvaj (nejméně 60 Kč), když mohu dojet až do centra a tam zaparkovat zadarmo?“ Aby systémy P+R fungovaly ve velkém a naplnily své poslání (menší počet aut v centru, čistější vzduch), musí být nekompromisně regulováno a zpoplatněno parkování v centru tak, aby bylo finančně výhodnější nechat auto na parkovišti P+R.

Kapacita P+R.
U Ústředního hřbitova je v pilotním projektu k dispozici 177 míst. Centrem Brna, konkrétně skrze tzv. „malý městský okruh“, každý den projede více než 190 000 osobních aut (podle ročenky dopravy BKOM). Velká část těchto automobilů se pohybuje v rámci Brna, tzn., že jsou mimo cílovou skupinu systému P+R. Aby měl ale P+R v Brně smysl a měl vůbec šanci se promítnout do menšího provozu ve městě, musí jeho cílová kapacita být minimálně v řádu tisíců a vyšší.

Zhodnocení.
Jak tedy dopadne pilotní P+R projekt u Ústředního hřbitova v Brně? Pravděpodobně pozitivně. Jeho kapacita je velmi nízká a nebude následně problém pro OD MMB vykázat úspěšnost projektu. Pravděpodobně se najde dost lidí, kteří využijí levné parkování v kombinaci s rychlým a častým spojením do centra města. Bude ovšem záležet na propagaci parkoviště, pokud se o něm řidiči nedozvědí, jen těžko jej využijí.

Nové opatření se nijak nepromítne do provozu ve městě, spíše ulehčí život nejvíce dvěma stovkám lidí denně, kteří nebudou trčet v zácpách. Aby se systém P+R projevil ve snížení znečištění ovzduší a v nižším počtu automobilů vjíždějících do centra, je nutné zavést přísnou regulaci a zpoplatnění parkování v centru města, eliminovat „bezplatné“ parkování a vytvořit mnohatisícovou kapacitu P+R.

Diskuze k “Park & Ride přichází do Brna. Jaké jsou vyhlídky?”

  1. Ludmila Dvořáková napsal(a):

    Záchytné parkoviště je fajn, 20,- Kč na den je vynikající pro dojíždějící. Ale co návštěvníci hřbitova, kteří zaparkují a za 1/2 max za hodinu odjíždějí?? Zaplatí kolik?? Také 20,- Kč. Na to jste asi nepomysleli nebo ano?

    • Michal Šindelář napsal(a):

      Dobrý den paní Dvořáková,
      sice nejsme ani Odbor dopravy, ani BKOM, a parkoviště neprovozujeme, ale odpověď máme 😉

      První dvě hodiny jsou na parkovišti P+R zdarma, a pro návštěvníky hřbitova je k dispozici parkoviště u Krematoria na ulici Jihlavské – ať už v areálu hřbitova anebo naproti přes Jihlavskou.

      Zdravím

%d blogerům se to líbí: