Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Neprůjezdnost Brna vyřešíme cyklostojany

Lis 01, 2011 komentářů 5 autor:

Na konci srpna 2011 jsme vydali článek “Změny v mozaice městských ulic“, který mapoval letošní většinou promarněné příležitosti v Brně. Napsali jsme proto dopis, kde jsme připomínali, že v Brně  se rok od Generelu cyklodopravy Brno stále přešlapuje na místě.

Náš dopis

dopis_kotzian20110830.pdf) adresovaný 30.8.2011 náměstku Kotzianovi obsahoval dotazy na:

  • slíbené ale nerealizované nebo zastavené akce: dokončená rekonstrukce ulice Joštova II/Údolní, průjezd pěší zónou, přejezd ulice Hladíkova, cyklopruhy Kounicova, pokračování cyklostezky Krematorní, cyklostojany v centru
  • příležitosti: započatá rekonstrukce ulice Pionýrská, připravované rekonstrukce ulic Minská, Horova, Milady Horákové
  • promarněné šance: nerealizovaný přejezd Vídeňská v rámci úprav mostu, zhoršující úpravy křižovatky Jihlavská x Osová
  • z toho vyplývající nerespektování Generelu cyklodopravy na městských akcích a hledání možnosti zlepšení např. zřízením funkce cyklo-koordinátora
  • navýšení rozpočtu pro cyklodopravu na úroveň dotací MHD a jejího formální zavedení do rozpočtu města na rok 2012

Odpověď

Pan Kotzian nám 23.9.2011 odpověděl dopisem (Dopis_cyklodoprava_23-09-11.pdf). Stručně sumarizujeme jeho odpovědi a doplňujeme komentářem:

Slíbené ale nerealizované nebo pozastavené akce

Dobrovského tunelech ale i na Hladíkové?

  • Cyklopruh na Kounicové bude (bez časového určení), ale jen na dílčích úsecích.

Komentář BNK: Cyklopruhy byly slíbeny již před půl rokem. Vyprojektování trvá týdny a projednání měsíce. Proč stále není jasné, kdy pruhy budou a co budou dělat cyklisté mimo dílčí úseky?

Příležitosti

vyjádření pro Deník, 29.9.2011)

Komentář BNK: Nejprve cyklisté poslouchali, že jsou jejich plány “smělé” (cca 2005), pak “Brno je specifické” (cca 2007) a  “počkejte si 2 roky na Generel cyklodopravy” (cca 2009).  Teď když Generel máme, je zase moc “ambiciózní”. Kruh se uzavírá a opět budeme smělci.

Rozpočet

  • Zvýšení ročních peněz cyklodopravy (700 Kč/rok na cyklisty) na úroveň MHD  na  6-7.000 Kč/rok na cestujícího) je podle náměstka jako srovnávat fotovoltaické a konvenční elektrárny. Příští rok bude pro rozpočet nejhorší vůbec a jak to bude doopravdy nelze slíbit. Rozhodně se ale můžeme těšit na 20km nové kanalizace. Nelze striktně rozdělovat investice do cyklo-turistiky a cyklo-dopravy.

Komentář BNK: Když Brno nepřálo cyklodopravě v dobách hojných, v dobách zlých to asi nebude jednodušší.

Cyklo-turistiku a cyklo-dopravu rozlišovat lze a dokonce to při návrzích projektanti zohledňují: turistika spojuje atraktivitu cílů a rekreační charakter jejich spojení. Naproti tomu doprava hledá bezpečnou, nejkratší a nejrychlejší plošnou obsluhu obydleného území. S jistou mírou doprava s turistikou sdílí svoji infrastrukturu. Avšak letos v Brně stavěné turistické stezky nemají pro dopravu význam, neboť výstavba druhé a třetí souběžné stezky v jednom úseku řeky Svratky lidem při cestě do práce úlevu nepřinese.

Srovnávat cyklisty se slunečními elektrárnami kulhá na obě nohy. Na to, že se v zimně  jezdí na kole si stačí zajet virtuálně do cyklisticky vyspělé Břeclavi či Hodonína, statisticky je to vyjádřeno v našem článku. Ke srovnání cyklodopravy a MHD samozřejmě racionálně lze:

příspěvek na jednoho cestujícího za rok 2011 = příspěvek města/(podíl uživatelů × lidí ve městě × využití v týdnu)

příspěvek na jednoho cestujícího MHD za rok = 1.664.000.000 Kč/(63% × 500.000)= 6.763 Kč

příspěvek na jednoho dopravního cyklistu za rok = 3.000.000 Kč/(1% × 500.000) = 774 Kč

Pokud bychom uvažovali vliv sezónní neúdržby cyklistických povrchů v Brně na celoroční průměr 50-75%, pak je částka na sezónní provoz cyklistů 1.548 Kč, což je stále 4 násobně méně.

Jak se vám líbila odpověď náměstka Kotziana? Máte k tomu co říct? Napište to do diskuze pod článek nebo lépe přímo panu náměstkovi.

Odkazy

Galerie Hladíkova

[Not a valid template]

Diskuze k “Neprůjezdnost Brna vyřešíme cyklostojany”

  1. nrkn napsal(a):

    Jihlavská x Osová je radost! Vedle neexistujícího navazujícího úseku u Krematoria jediné místo, kde sprostě zneužiju chodník.

  2. JaM napsal(a):

    Můžete mě prosím vysvětlit, proč se pláče po cyklopřejezdu ulice Hladíkova? Kdyby tam byl tak by mě to taky nevadilo. Z právního hlediska přejezd nic neřeší, je to to stejné jako by tam nebyl. Nesmím ohrozit ani omezit, řidiči jsou si toho vědomi a když vidí cyklistu tak jej neřeší, jak je to na Vídeňské. Jediný problém je tam tabule “Cyklisto sesedni z kola a použij přechod 200m…” Pokud přejedu silnici přímo, tak porušuji toto nařízení na tabuli. Jinak můžu silnici, kde není dvojitá plná čára, a tam není, přejíždět z místa ležícího mimo silnici kdekoliv se mi zachce. Pokud chci toto místo v současné době překonat bez porušení čehokoliv, pak musím sesednot včas z kola ještě před značkou, a případně tvrdit že jsem chodec a nikoliv cyklista a proto že pro mě výzva použít přechod 200m oddtud neplatí. Nachodím možná 50m ale ne 2×200. Cyklopřejezd má smysl tam, kde by to bylo doplněno světelným semaforem a tlačítkem, nebo tam kde je přechod a mohl bych být popotahován, že jedu po přechodu na kole. I to se dá ale obejít tím, že pojedu metr v pravo od přechodu a nic tím neporušuji, jako cyklista nejsem povinen přechodu užít. Většina argumentů proti cyklistům je, že jezdí jak prasata a nedodržují předpisy. Já tvrdím že jezdit slušně a dodržovat předpisy se dá a přesto se nemusíte cítit omezeni, dle mého je to cesta jak udusit některé argumenty proti cyklistům.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Přejezd je důležitý, protože většina nepovažuje přebíhání silnice se čtyřmi pruhy za příjemné ani bezpečné a ani to není původní záměr při stavbě cyklostezky. Na jeho potřebě se shodují odborníci i úředníci.
      Na čem se ale shodnout nemohou je forma jeho provedení a realizaci. V současné době je vyprojektován jako přechod řízený světly.

    • JaM napsal(a):

      Děkuji za důležitou informaci, kterou jsem v článku nepostřehl. Pokud se jedná o cyklopřejezd řízený světly, tak to samozřejmě smysl má. Pokud bude synchronizován s okolními křižovatkami, aby to nebylo na obtíž řidičům.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Ano, přejezd je navržen v koordinaci s oběma blízkými křižovatkami. Zelený signál přechodu cyklostezky je spuštěn ve chvíli, kdy mají zelenou vjezdy do křižovatek z ulic Charbulova, Tržní a Masná.