Neprůjezdnost Brna vyřešíme cyklostojany
Na konci srpna 2011 jsme vydali článek “Změny v mozaice městských ulic“, který mapoval letošní většinou promarněné příležitosti v Brně. Napsali jsme proto dopis, kde jsme připomínali, že v Brně se rok od Generelu cyklodopravy Brno stále přešlapuje na místě.
Náš dopis
dopis_kotzian20110830.pdf) adresovaný 30.8.2011 náměstku Kotzianovi obsahoval dotazy na:
- slíbené ale nerealizované nebo zastavené akce: dokončená rekonstrukce ulice Joštova II/Údolní, průjezd pěší zónou, přejezd ulice Hladíkova, cyklopruhy Kounicova, pokračování cyklostezky Krematorní, cyklostojany v centru
- příležitosti: započatá rekonstrukce ulice Pionýrská, připravované rekonstrukce ulic Minská, Horova, Milady Horákové
- promarněné šance: nerealizovaný přejezd Vídeňská v rámci úprav mostu, zhoršující úpravy křižovatky Jihlavská x Osová
- z toho vyplývající nerespektování Generelu cyklodopravy na městských akcích a hledání možnosti zlepšení např. zřízením funkce cyklo-koordinátora
- navýšení rozpočtu pro cyklodopravu na úroveň dotací MHD a jejího formální zavedení do rozpočtu města na rok 2012
Odpověď
Pan Kotzian nám 23.9.2011 odpověděl dopisem (Dopis_cyklodoprava_23-09-11.pdf). Stručně sumarizujeme jeho odpovědi a doplňujeme komentářem:
Slíbené ale nerealizované nebo pozastavené akce
- Cyklopruh na Kounicové bude (bez časového určení), ale jen na dílčích úsecích.
Komentář BNK: Cyklopruhy byly slíbeny již před půl rokem. Vyprojektování trvá týdny a projednání měsíce. Proč stále není jasné, kdy pruhy budou a co budou dělat cyklisté mimo dílčí úseky?
Příležitosti
Komentář BNK: Nejprve cyklisté poslouchali, že jsou jejich plány “smělé” (cca 2005), pak “Brno je specifické” (cca 2007) a “počkejte si 2 roky na Generel cyklodopravy” (cca 2009). Teď když Generel máme, je zase moc “ambiciózní”. Kruh se uzavírá a opět budeme smělci.
Rozpočet
Zvýšení ročních peněz cyklodopravy (700 Kč/rok na cyklisty) na úroveň MHD na 6-7.000 Kč/rok na cestujícího) je podle náměstka jako srovnávat fotovoltaické a konvenční elektrárny. Příští rok bude pro rozpočet nejhorší vůbec a jak to bude doopravdy nelze slíbit. Rozhodně se ale můžeme těšit na 20km nové kanalizace. Nelze striktně rozdělovat investice do cyklo-turistiky a cyklo-dopravy.
Komentář BNK: Když Brno nepřálo cyklodopravě v dobách hojných, v dobách zlých to asi nebude jednodušší.
Cyklo-turistiku a cyklo-dopravu rozlišovat lze a dokonce to při návrzích projektanti zohledňují: turistika spojuje atraktivitu cílů a rekreační charakter jejich spojení. Naproti tomu doprava hledá bezpečnou, nejkratší a nejrychlejší plošnou obsluhu obydleného území. S jistou mírou doprava s turistikou sdílí svoji infrastrukturu. Avšak letos v Brně stavěné turistické stezky nemají pro dopravu význam, neboť výstavba druhé a třetí souběžné stezky v jednom úseku řeky Svratky lidem při cestě do práce úlevu nepřinese.
Srovnávat cyklisty se slunečními elektrárnami kulhá na obě nohy. Na to, že se v zimně jezdí na kole si stačí zajet virtuálně do cyklisticky vyspělé Břeclavi či Hodonína, statisticky je to vyjádřeno v našem článku. Ke srovnání cyklodopravy a MHD samozřejmě racionálně lze:
příspěvek na jednoho cestujícího za rok 2011 = příspěvek města/(podíl uživatelů × lidí ve městě × využití v týdnu)
příspěvek na jednoho cestujícího MHD za rok = 1.664.000.000 Kč/(63% × 500.000)= 6.763 Kč
příspěvek na jednoho dopravního cyklistu za rok = 3.000.000 Kč/(1% × 500.000) = 774 Kč
Pokud bychom uvažovali vliv sezónní neúdržby cyklistických povrchů v Brně na celoroční průměr 50-75%, pak je částka na sezónní provoz cyklistů 1.548 Kč, což je stále 4 násobně méně.
Jak se vám líbila odpověď náměstka Kotziana? Máte k tomu co říct? Napište to do diskuze pod článek nebo lépe přímo panu náměstkovi.
Odkazy
- Dopis Brno na kole: dopis_kotzian20110830.pdf
- Dopis p. Kotzina: Dopis_cyklodoprava_23-09-11.pdf
- Robert Kotzian, kandidáti na primátora září 2010
- zimní Břeclav 2010
- Kolik lidí jezdí na kole v Brně
Galerie Hladíkova
[Not a valid template]V rubrikách: Co buduje radnice, Zprávy z Brna
Štítky:, Brno, cyklostezky, generel, radnice, veřejný prostor, výstaba, zklidňování dopravy
Jihlavská x Osová je radost! Vedle neexistujícího navazujícího úseku u Krematoria jediné místo, kde sprostě zneužiju chodník.
Můžete mě prosím vysvětlit, proč se pláče po cyklopřejezdu ulice Hladíkova? Kdyby tam byl tak by mě to taky nevadilo. Z právního hlediska přejezd nic neřeší, je to to stejné jako by tam nebyl. Nesmím ohrozit ani omezit, řidiči jsou si toho vědomi a když vidí cyklistu tak jej neřeší, jak je to na Vídeňské. Jediný problém je tam tabule “Cyklisto sesedni z kola a použij přechod 200m…” Pokud přejedu silnici přímo, tak porušuji toto nařízení na tabuli. Jinak můžu silnici, kde není dvojitá plná čára, a tam není, přejíždět z místa ležícího mimo silnici kdekoliv se mi zachce. Pokud chci toto místo v současné době překonat bez porušení čehokoliv, pak musím sesednot včas z kola ještě před značkou, a případně tvrdit že jsem chodec a nikoliv cyklista a proto že pro mě výzva použít přechod 200m oddtud neplatí. Nachodím možná 50m ale ne 2×200. Cyklopřejezd má smysl tam, kde by to bylo doplněno světelným semaforem a tlačítkem, nebo tam kde je přechod a mohl bych být popotahován, že jedu po přechodu na kole. I to se dá ale obejít tím, že pojedu metr v pravo od přechodu a nic tím neporušuji, jako cyklista nejsem povinen přechodu užít. Většina argumentů proti cyklistům je, že jezdí jak prasata a nedodržují předpisy. Já tvrdím že jezdit slušně a dodržovat předpisy se dá a přesto se nemusíte cítit omezeni, dle mého je to cesta jak udusit některé argumenty proti cyklistům.
Přejezd je důležitý, protože většina nepovažuje přebíhání silnice se čtyřmi pruhy za příjemné ani bezpečné a ani to není původní záměr při stavbě cyklostezky. Na jeho potřebě se shodují odborníci i úředníci.
Na čem se ale shodnout nemohou je forma jeho provedení a realizaci. V současné době je vyprojektován jako přechod řízený světly.
Děkuji za důležitou informaci, kterou jsem v článku nepostřehl. Pokud se jedná o cyklopřejezd řízený světly, tak to samozřejmě smysl má. Pokud bude synchronizován s okolními křižovatkami, aby to nebylo na obtíž řidičům.
Ano, přejezd je navržen v koordinaci s oběma blízkými křižovatkami. Zelený signál přechodu cyklostezky je spuštěn ve chvíli, kdy mají zelenou vjezdy do křižovatek z ulic Charbulova, Tržní a Masná.