Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Nebezpečné křížení cyklostezky se silnicí? Nizozemí má řešení

Kvě 17, 2016 Komentářů: 1 autor:

Nedání přednosti a sražení člověka na kole z boku je obvyklým typem nehody, při kterém hraje roli nepozornost nebo snížená viditelnost. Části z těchto nehod lze předejít díky technologii, která upozorní řidiče automobilu na přijíždejícího cyklistu světelnou signalizací.

3059049-inline-s-3-at-dangerous-intersections-this-technology-warns-drivers-that-a-bike-is-comingNová technologie pochází z Nizozemí, jmenuje se BikeScout a od března je instalována na vytížené křižovatce v Eindhovenu. Název BikeScout lze volně přeložit jako “kolo zvěd”. Systém je složen z čidel detekujících pohyb účastníků provozu na křižovatce a jejích ramenech, které kontinuálně vyhodnocují rychlost a pozici cyklistů (nebo i běžců) a automobilů. Pokud existuje riziko srážky, spustí se varovná světla umístěná v silnici před křížením cyklostezky se silnicí a řidič automobilu je upozorněn na nebezpečnou situaci.

“I když je v Nizozemí doprava velmi bezpečná, stále máme co vylepšovat,” vysvětluje Joziene van de Linde ze společnosti Heijmans, která systém BikeScout vytvořila. “Díky rostoucímu počtu elektrokol se navíc zvyšují rychlostní rozdíly mezi cyklisty a ne všichni řidiči to dokáží vyhodnotit. Nemyslím si, že by někdo sedl za volant auta a řekl si ‘dnes sundám nějakého cyklistu’. Řidičům systém pomáhá rozpoznat nebezpečnou situaci,” upřesňuje Linde.

BikeScout umožňuje také sčítat dopravu na křižovatce a město tak získává možnost lépe řídit a plánovat dopravu. Pořízení a instalace systému pro křižovatku v Eindhovenu přišly zhruba na 1 mil. Kč, roční provoz stojí potom cca 27 tis. Kč. Taková částka je však pouze malým zlomkem rozpočtu dopravních staveb a pro zvýšení bezpečnosti se jedná o zanedbatelnou částku.

V Brně se však potýkáme s absencí přejezdů vůbec, natož s jejich bezpečností. Křížení nejvyužívanějších cyklostezek se silnicemi s mnohdy velmi intenzivní motorovou dopravou jsou stále bez přejezdů (Zábrdovická, Křenová, Hladíkova, Vídeňská, Renneská). Zatímco v Nizozemí usnadňují jízdu na kole a zvyšují její bezpečnost za použití chytrých technologií, v Brně potkáte cedulku, informující, že máte sesednout z kola a po chodníku dojít na nejbližší přechod pro chodce, a tam přejít na druhou stranu. To by se mělo v budoucnu aspoň někde změnit, Odbor dopravy plánuje přejezd na Zábrdovické (realizace okolo 2018) a podjezd Hladíkovy (termín realizace neznámý).

Další informace:

http://heijmans.nl/en/bikescout/

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/bikescout-om-rotonde-beemdstraat-kasteellaan-eindhoven-veiliger-te-maken-kost-38-000-euro-1.5788875

http://www.fastcoexist.com/3059049/at-dangerous-intersections-this-technology-warns-drivers-that-a-bike-is-coming/1

Diskuze k “Nebezpečné křížení cyklostezky se silnicí? Nizozemí má řešení”

  1. Jan Kos napsal(a):

    No to je pěkné. Nám tady v Brně by ale prozatím úplně stačilo kdybychom měli i obyčejné cyklostezky, nejlíp aspoň trochu oddělené od přímého kontaktu s auty.
    Už od loňska mi zcela chybí informace o plánu rozšiřování cyklopruhů, zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty a vůbec čehokoli co by zlepšilo cyklistům pohyb po městě. I když na druhé straně chápu že radnice teď má docela jiné problémy.
    JK.

%d blogerům se to líbí: