Jeden prosincový článek, který se nám v redakčním systému zatoulal. Jak probíhala naše návštěva u brněnského náměstka pro dopravu a k čemu je koordinátor.
Návštěva u náměstka
[singlepic id=663 w=240 h=180 float=right] Po několika vyměněných mimoběžných dopisech s náměstkem pro dopravu Kotzianem (duben 2011, srpen 2011) jsme mu dvakrát navrhli osobní setkání. Navštívili jsem ho až dne 5.12.2011 v předvečer Mikuláše ve složení Dan Bárta, Igor Slavík a Jirka Jedlička. Snažili jsme bourat zažitá klišé o cyklodopravě a otevírat konkrétní témata podpory cyklistické dopravy, zejména cyklokoordinátora, s využitím krátké prezentace.Pan Kotzian nám věnoval 3/4 hodiny věcného a korektního jednání, které však bylo vedeno ve stávajících mantinelech starosti Brna o cyklodopravu. K našim námětům, připomínkám i k vlastní prezentaci skromné činnosti města nám žádné termínové nebo věcné sliby nápravy či zlepšení nedal. Používal termíny „máme v rozpočtu na rok 2012„, „prověřím„, „připravujeme„. Několik konkrétních reakcí pana náměstka:
- na velké investiční akce pro cyklistickou dopravu nejsou peníze, ale jsou vyčleněny peníze pro výkup pozemků pro přípravu výstavby cyklostezky kolem krematoria jako pokračování cyklotrasy do Bohunic a k univerzitnímu kampusu
- v příštím roce budou v položce oprav komunikací vyčleněny 3 milióny korun (slibované původně také na rok 2011) na realizaci cyklistických opatření (např. cyklopruhy)
- pro výběr dalších akcí na opatření pro cyklistickou dopravu chce pan náměstek nechat zpracovat několik tzv. „zadávacích karet“, z kterých se bude vybírat podle několika kriterií, která akce bude neefektivnější
- v roce 2012 má pod odborem dopravy vzniknout místo referenta, který bude mít na odboru dopravy na starosti cyklistickou dopravu, tento „cyklokoordinátor“ dle názoru pana náměstka nemůže mít žádné zvláštní pravomoci
- informoval nás o obtížích při projednávání projektu umístění stojanů pro kola v centru Brna (zadání připouští umístění pouze na okrajích pěší zóny, protože nadále trvá názor, že v pracovní době nebude jízda na kole v pěší zóně povolena), předpokládá instalaci stojanů na schválené místa počátkem roku 2012
- na naše upozornění na nesprávnost argumentů podle kterých nelze při plánovaných opravách kanalizací zřídit na opravené komunikaci cyklopruhy (viz. rekonstrukce ulice Rybníček) nám sdělil, že tuto záležitost prověří.
- dále prověří možnosti otevření kolům uzavřené Joštovy ulice před FSS, nekoncepčnost zjednosměrnění Hrčířské.
Loni město pro cyklodopravu zrealizovalo 200 metrů jednosměrek a 11 ks stojanů. O tom, co bude letos, předem nikdo neví. Pokud jste si ale mysleli, že se na městě budou o to více snažit napravit zanedbané, tak to jste si měli raději přečíst jinou pohádku… nebo si přečíst jiný článek.
Svět cyklo-koordinátora
[singlepic id=1057 w=240 h=180 float=right]
Každou stavbu projektuje tým inženýrů a nelze ji začít stavět, dokud není vyhověno připomínkám státní správy zejména města, odboru dopravy, policie, správců sítí, silnic a MHD. Mnoho z výše uvedených orgánů by mělo také hájit zájmy lidí na kole, ale ve skutečnosti je cyklodoprava otloukánkem, která žije z toho, co zbyde – pokud si na ni někdo vzpomene.
Něco podobného zjistili mnohem dříve v západní Evropě: je daleko výhodnější zohledňovat potřeby cyklistů již při projektování silnic a ulic města, než pro ně dodatečně stavět komplikované cyklostezky. Vznikla tak myšlenka zřídit na úřadech měst úřednické místo dopravního specialisty (cyklo-koordinátora), který bude hájit zájmy lidí používajících kolo a do staveb ve veřejném prostoru začleňovat příznivá opatření pro cyklodopravu. Svůj čas by měl věnovat vyjednávání uvnitř města, státní správou, policií a připomínkovat projekty staveb, komunikovat s veřejností.
O problematice cyklo-koordinátora
[singlepic id=662 w=240 h=180 float=right] V Brně se o provoz a rozvoj silnic, chodníků a ulic se starají dva různé odbory:- odbor územního plánování – řídí výstavbu, rekonstrukce a přestavbu ulic
- odbor dopravy – provozuje, opravuje a udržuje stávající silnice a chodníky, má na starosti dopravní značky, řízení křižovatek
Vzájemná spolupráce obou odborů (alespoň z pohledu lidí na kole) je na štíru. Také proto je zřejmě dosavadní stav brněnské cyklodopravy tristní a projekty se potřebám lidí na kole přizpůsobují nahodile a stávající nedostatky se nechávají svému osudu.
V rámci tvorby brněnského generelu cyklodopravy v roce 2010 a následně dále v roce 2011 a 2012 byl jeho zpracovatel pověřen koordinací pro potřeby odboru územního plánování. Odbor si ho zve na jednání a akce v případě, že na některé věci nestačí.
Co se podařilo koordinátorovi v roce 2011? Koordinátor na požádání města poskytoval projektantům tzv. „zadávací karty“ (tj. zadání konkrétních potřeb cyklistů, které mají být v dané lokalitě zapracovány do projektu) pro potřeby konkrétních staveb a úprav stávajících ulic. Jednalo se o stavby: komunikace na Černovické terase, okružní křižovatka Řipská x Olomoucká, cyklopruhy ulice Kounicova, Benešova, Hrnčířská, Veveří, Jana Babáka, Hlinky, Šilingrovo nám., Božetěchova, Milady Horákové, úpravy ulic podél toku Ponávky, nové propojení ulice Slepá (Merhautova-Francouzská). Většina z nich je ve fázi projektování.
Odbor dopravy má léta pracovníka, který má v popisu práce řešit mimo jiné i cyklodopravu. Ve skutečnosti však dostávají od svých nadřízených úkoly zcela jiné. V roce 2011 odbor vyčlenil peníze na externího koordinátora, vypsal výběrové řízení, ale nikoho již nevybral a peníze použil jinak. Na začátku roku 2012 tak žádný koordinátor ve prospěch cyklodopravy v Brně nepracuje a nejhorší případy změn v neprospěch cyklistů se řeší s malým úspěchem vzájemným dopisováním a nebo na zastupitelstvu města.
Koordinace v Česku
[singlepic id=791 w=240 h=180 float=right] Jak koordinace funguje na jiných úřadech:- v Praze mají cykloordinátora Pavla Poláka a dále celou komisi cyklodopravy.
- v Ostravě takovou funkci plní externí inženýr Martin Krejčí.
- v Pardubicích mají koordinátora Vojtěcha Jirsu.
- v Hradci Královém koordinuje Karel Šimonek
- v Jihlavě je koordinátor Pavel Šťastný
- v Uherském Hradišti bude koordinovat Adolf Jebavý.
- v Jihomoravském kraji koordinuje Jaroslav Keprt
- v Libereckém kraji koordinuje Iveta Moravcová
- národním koordinátorem z pověřením ministerstva dopravy je Jaroslav Martinek a jeho tým. Jeho úkolem je vyjednávat s ministerstvy a celostátními organizacemi (např. České dráhy), sjednocovat postupy se zahraničím a pomáhat měnit legislativu.