Brno na kole - cyklostezky Brno, cyklomapy, cyklojízdy, critical mass ride

Odpovědní lidé města

Odpovědní lidé našeho statutárního města se dají rozdělit na dvě základní skupiny: politiky a úředníky. První skupina je ponejvíce usazená na nejvyšších postech magistrátu, mění se podle aktuálních výsledků komunálních voleb a jejich odborné předpoklady nejsou pro zastávanou funkci až tak podstatné. V úředním sektoru jsou obecně větší požadavky na odborné znalosti, výměna politického vedení města postihne maximálně vedoucí odborů magistrátu, ale i tak je pro možnost zaujmutí úřednického místa důležitá názorová konformita.

Z toho plyne pravidlo: Bavíte-li se s politikem, bývá usměvavý, projevuje se chápavě a vstřícně a často vytváří dojem, že se předmět vaší stížnosti mávnutím proutku rozplyne, ale na jakékoli konkrétně formulované přísliby si přitom dává velký pozor. Fakt, že se tak ještě nestalo často vysvětluje úřednickými komplikacemi. Úřední sektor se zase velmi často odkazuje na tzv. politickou nevůli, která je ve skutečnosti hlavním hybatelem.

Politická vůle je však odvislá od toho, co chce většina. Takže nejen v Brně už dávno nerozhoduje moudrá „rada starších“, ale středoproudá potřeba pohodlí, což v případě dopravy znamená tlak na dobré podmínky pro provoz aut a řešení nutnosti plechové miláčky někde parkovat. Tady ale vzniká rozpor, protože ulice nejsou nafukovací a naši předkové město na tolik aut nestavěli. Takže politická vůle naplnit nelze nebo to stojí nehorázné prostředky z městského rozpočtu. Magistrát města Brna tedy místo toho, aby město aktivně spravoval, pouze hasí vyhrocené problémy, buduje Velký městský okruh a rekreační cyklostezky a doplňuje dopravní značky tam, kde je porušování obecného zákona natolik časté, že nejde zastavit. Projděte se po hlavních částech města a zjistíte, že se zde z hlediska zásadních dopravních úprav od devadesátých let změnilo jen málo.

Stěžujte si

a) podávejte stížnosti na bariéry v cyklodopravě

Magistrát města Brna je podle našich informací pod velkým tlakem motoristů, ale cyklisté se ozývají málo (což potvrzují svými zkušenostmi i naši kolegové z pražského Automatu). To činí v očích úředníků cyklodopravu jako natolik minoritní jev, že pro ně takřka neexistuje. Pomozte tuto situaci změnit a posilte viditelnost cyklistů pro ty, kteří o podobě ulic rozhodují. Napište svému politikovi a úředníkovi.

b) podávejte stížnosti na chování řidičů

Stížnosti na velmi špatně parkující auta a jiné přestupky je možné telefonovat na Městskou policii Brno na číslo 156. Policie je povinná jet každou stížnost prověřit.

c) podávejte stížnosti na špatný stav legislativy

Podle našich informací se problémem cyklolegislativy nyní z pověření ministerstva dopravy komplexně zabývá opravdu odborná pracovní skupina a její témata a návrhy vypadají velmi optimisticky. Nicméně stávající stav je velmi neuspokojivý (viz např. náš dopis) a podávání stížností a podnětů dobrý vývoj k lepšímu silničnímu zákonu jenom posílí. Formulujte oficiální dopisy na adresu ministerstva dopravy. O vaší případné aktivitě nás nezapomeňte informovat.

Související články

  • „V půlce listopadu jsem skončil s kolem v řece“: rozhovor s primátorem Petrem Vokřálem o jízdě na kole v Brně Brno poprvé ve své historii vede primátor, který město dobře zná i ze sedla jízdního kola. Doprovodili jsme primátora Petra Vokřála (ANO) při cestě do práce na kole od zoologické zahrady až na magistrát a cestou jsme jej vyzpovídali. Jaké bylo Vaše první kolo? Mé první kolo byl modrý pionýr, malé dětské kolo. Jaký zážitek si vybavíte z dětství ...
  • Rozhovor: brněnský úředník pro pěší a cyklisty Pro město Brno pracuje 41 úředníků na plánování dopravy, dalších 100 dělá dopravně správní činnosti. Další dopravní specialisti s úředními právy sedí v městských akciovkách. Jen jeden z nich se ale věnuje zlepšování dopravy pěší a na kole. Protože v srpnu 2014 odešel, požádali jsme ho s odstupem několika měsíců o rozhovor. Chceme lépe pochopit, ...
  • NAKOLEONA a primátoři Brnem projelo nejen po trase velkého okruhu 1 400 NAKOLEONŮ, děkujeme… Média iDnes, Deník Referendum, ČTK, MUNI, Info z Brna, Had Eda, 7. generace město Brno ČT Sama doma, Dobré ráno radio Krokodýl Fotogalerie pro nás nafotili od PartyBrno od LeMUr Videa výjezd Marešova Úvoz z výšky část Hlinky část Hlinky II. část Masarykova a cíl průřez celou jízdou Politici Přesto, že je NAKOLEON apolitický, pozvali jsme do pelotonu 11 kandidátů na primátora/ku, ...
  • Epická NAKOLEONA a politici – máme se čeho bát? Nezadržitelně se blíží. Historická cyklojízda Brnem, letošní největší česká, a možná i největší za celou historii Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Dva tisíce lidí si jízdou po Brně řeknou o rozvoj cyklodopravy ve městě a posun v chování brněnského magistrátu. Nemluvě o tom, že se NAKOLEON zamiloval a cyklojízdou chce získat přízeň krásné NAKOLEONY. Cyklojízda začíná ...
  • Vysvědčení městu za poslední 4 roky (červen 2014) Uběhly 4 roky a nastal čas spočítat výsledky působení současných politiků (2011-2014). Proto se pojďme podívat co nám naslibovali a co splnili. Sliby a realita na volební období 2011-2014: 1. zprůjezdnit centrum: nesplněno 2. investovat 9 milionů Kč na území Brna-střed: nesplněno ze 2/3 Zprůjezdnit centrum – nesplněno Zprůjezdnění centra bylo slíbeno lídry stran napříč politickým spektrem v roce 2010. ...
  • Otevřený dopis 2013 za 1000 věrných Vážený pane primátore, rádi bychom Vás tímto otevřeným dopisem upozornili na alarmující disproporci v systému brněnské dopravy. Zářijová cyklojízda NAKOLEON, snažící se upozornit na opomíjení cyklistické dopravy ze strany radnice, měla rekordní účast nejen v rámci města Brna, ale také v celorepublikovém kontextu – zúčastnilo se jí cca 1050, dle odhadu Policie ČR dokonce 1400 cyklistů. To je nejvíce v historii ...
  • Budou obusměrky a pruhy 2013/2014 Zda něco pro cyklisty bude či nebude uděláno vyplývá ze systému fungujících úředníků a z politické vůle (někdy je systém a vůle nahrazován individuálním nasazením, o tom ale jindy). Proto od počátku existovala snaha komunikovat s politiky, který na systém našeho města mají zásadní vliv. Naše hlavní motto v jednání vždy bylo: “Potřebujeme dojet každý ...
  • Cyklo happening na radnici Cykloguerilla společně s Forum4am a Brno na kole uspořádali happening. Pro datum konání bylo vybráno úterý 17. května 2011, neboť to byl den plánovaného Zasedání zastupitelstva města Brna. Z programu happeningu přinášíme reportáž ke třem klíčovým akcím. Veselý cyklopruh na Veselé V 7 hodin ráno jsme začali na ulici Veselé malovat dočasnými barvami cyklopruh tak, aby se ...
  • Nutná změna myšlení politiků V čem musí politici změnit svůj přístup, vnímání a programové cíle v cyklodopravě? Text navazuje na předchozí článek Vlažný plán města na rok 2011, kde jsou zmíněny názory vládnoucích politiků i plánované stavby města. Šetrná doprava Ještě minulou dekádu panovala u mnohých představa, že šetrná doprava znamená MHD a nešetrná jsou auta. Jízda na kole a chůze ...
  • Vlažný plán města na rok 2011 Na tento text navazuje další článek Nutná změna myšlení politiků, kde je popsáno jak se musíme prohloubit vědomí našich politických zástupců. Město se na konci března nechalo slyšet, co všechno by letos chtělo pro cyklodopravu udělat. Díky novinářským dotazům v souvislosti s poslední studentskou protestní jízdou prolomilo mlčení, co bude dál. Pro cyklo-dopravu město udělá cyklopruhy Kounicova (2 km). ...

Diskuze k “Odpovědní lidé města”

  1. Dobrý den.
    Brno řeší územní plán.
    Zajímalo by, zda někdo z http://www.brnonakole.cz nebo jiné obdobné organizace bude podávat připomínky/námitky. Je nutné mít alespoň 200 podpisů, potom se tím můsí zpracovatelský tým zabývat.

    • Dan Bárta napsal(a):

      Dobrý den,
      BrnoNaKole připomínky ani námitky k územnímu plánu podávat nebude, protože je do územního plánu zahrnut dílčí výstup z Generelu cyklistické dopravy. BrnoNaKole se před rokem podílelo na zpracování tohoto generelu, kde byly naše náměty zohledněny.
      Jako dlouhodobý problém nevidíme sliby města dané cyklistům (slibem nezarmoutíš), ale malou snahu a omezenou ochotu k naplnění daných slibů (nehas co tě nepálí).