Skip to main content

V Berlíně má jízdní kolo na svědomí 15 % dělby přepravní práce (29 % chůze, 26 % MHD a 30 % individuální motorová doprava). Ano, už slyšíme, že lidé v Berlíně mají jinou mentalitu a navíc je Berlín placka, takže není divu, že tam jezdí na kole, zatímco v Brně k tomu prostě nejsou a nebudou podmínky. Pojdťe s námi na exkurzi do Berlínských ulic a podpůrné infrastruktury, která je tou zásadní podmínkou pro rozvoj nemotorové dopravy.

Průjezd křižovatkami

berlin kolaze1 resizedDvě horní fotky ukazují, jak lze řešit kruhový objezd tak, aby byl pro všechny bepečný, lidé na kolech se jej nebáli využívat a všichni měli jasný přehled, kudy má kdo jet. Průjezd takovou křižovatkou je velmi intuitivní, pohodlný a beze stresu. Na levé dolní fotce vidíte nepříme odbočení vlevo se zvláštním „mini-semaforem“ pro lidi na kolech, který umožňuje bezpečné a klidné překonání nepřijemného levého odbočení na víceproudé komunikaci. Pravá spodní fotografie ukazuje přímý přejezd křižovatky, který je v Berlíně běžně vybaven předsunutým stáním v křižovatce.

Přejezdy komunikací

berlin kolaze resizedNa horní fotce vidíte 6 proudou komunikaci, kterou kříží cyklotrasa. V Brně by uprostřed na ostrůvku mezi třemi a třemi pruhy jistě bylo zábradlí, no kvůli bezpečnosti přece, aby tam lidi nelezli. V Berlíně je ostrůvek na dvou místech srovnán se zemí, aby lidé na kolech mohli pohodlně přes komunikaci přejíždět. Ostrůvek jim také slouží jako ochrana během vyčkávání na vhoodný moment pro překonání druhé poloviny komunikace. Spodní fotka ukazuje docela triviální řešení cyklopřejezdu. Inspirace pro Renneskou, Vídeňskou, Křenovou, Hladíkovu, však ta místa znáte.

Stání pro kola

berlin kolaze2
Všimli jsme si dvou povedených a chytrých detailů, které jsou přenositelné kamkoliv, kde je vůle. Kdybyste si situaci na horní fotce představili v Brně, tak by namísto kol parkovaly automobily a dost možná by stály až v samotné křižovatce. Na fotce však vidíte umístěné stojany na kola hned za hranou křižovatky. Jednak takovým stáním pro kola eliminujete nebezpečně zaparkovaná auta v křižovatce (protože nemají kde zastavit), druhak poskytnete třeba 10 míst pro kola, která jsou nízká a nezamezují tak ve výhledu v křižovatce. Na druhé fotce je krásný detail. Takové sloupky máme i v Brně, primárně slouží jako zábrana řidičům, aby neodstavovali svá auta na chodnících. Takto doplněný sloupek však zároveň slouží i jako stojan na kolo. Win-win.

Rezidenční čtvrti (tam, kde lidi bydlí)

berlin kolaze4Jakmile v Berlíně sjedete z hlavní (sběrné) komunikace do vedlejší (obslužné) ulice, vidíte značku omezující rychlost na max. 30km/h (foto vpravo dole). Říká se tomu zóna 30 a cílem je zvýšení bezpečnosti v obytných oblastech a omezení tranzitní dopravy. Pro cyklodopravu to také znamená, že nejsou potřeba cyklopruhy a cyklostezky, protože pomaleji jedoucí auta nejsou ohrožením bezpečnosti lidí na kolech. V rezidenčních zónách Berlína nejsou ulice zcela podřízeny parkování jako v Brně. Na fotce vpravo nahoře vidíte širkou ulici, kde by po obou stranách mohla auta stát šikmě a možná i příčně a vlezlo by se jich tam mnohem více. V Berlíně však dominuje podélné parkování a je tak omezována nabídka parkování, která by dále generovala více motorové dopravy. A jak to mají s chodníky? Lidé na kolech jezdí v Berlíně zcela běžně po chodnících mezi pěšími. Nikomu to nevadí, funguje to bez třenic.

Uzavírky, semafory, ne-zákazy

berlin kolaze3Další inspirací pro Brno je respekt vůči lidem na kolech, když se koná nějaká uzavírka či rekonstrukce. Dosud jsme v Brně nezaznamenali, že by se někdo obtěžoval zajišťovat náhradní trasu pro pěší nebo jízdní kola. V Berlíně jsme však narazili na náhradní vedení uzavřeného cyklopruhu, viz foto vlevo. Nahoře vpravo vidíte běžné „cyklo-semafor“, oddělené světelné návěstidlo pro lidi na kolech, které vás například vpustí do křižovatky dříve, než se rozjedou auta. A vpravo dole je další příznak přátelskosti k lidem na kolech – všechna motorová doprava má zákaz, jen kolo může jet 🙂

Kde sehnat kolo v Berlíně?

V ulicích města často narazíte na stojany s městskými koly a cedulí „Bike Rental“, cena je za kolo obvykle 10 až 12 EUR na den. Pokud máte rádi trochu komunitního punku a zároveň máte hluboko do kapsy, vyzkoušejte Bike Surf. Dopředu si zabukujte kolo a pak věnujte dobrovolný dar na podporu projektu ve výši, kterou si můžete dovolit.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Napište komentář